به دنبال تشدید اختلافات میان واشنگتن و ریاض در پی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت و تهدید عربستان به بازنگری در روابط توسط مقامات آمریکا، وزیر خارجه ترکیه از این تهدیدها انتقاد کرد.

چاووش اوغلو

به گزارش همشهری آنلاین، اسپوتنیک نوشت: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: با توجه به تصمیم کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، شاهد تهدیدهایی از سوی آمریکا علیه عربستان سعودی هستیم و ما نمی‌توانیم چنین چیزی را بپذیریم.

وی تاکید کرد: این قلدری و تندخویی از سوی آمریکا درست نیست.

چاووش‌اوغلو در ادامه خطاب به آمریکا تاکید کرد: اگر می‌خواهید قیمت نفت و گاز کاهش یابد، تحریم‌های ایران را بردارید. شما نمی‌توانید با تهدید یک کشور (عربستان سعودی) مشکل را حل کنید.

اوپک که شامل ۱۳ کشور عضو است و هم‌پیمانانش شامل روسیه، در نشست پنجم اکتبر وزیران اوپک پلاس، کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز را تصویب کردند.

بر اساس گزارش رویترز، این تصمیم در شرایطی تصویب شده که بازارهای سوخت با محدودیت عرضه روبرو هستند و ذخایر نفت اقتصادهای بزرگ در پایین‌ترین سطح از زمان آخرین کاهش تولیدی که اوپک اعلام کرد، قرار دارند.

تصویب کاهش تولید نفت اوپک پلاس، خشم دولتمردان آمریکایی را برانگیخته و جنگ لفظی بین آمریکا و عربستان سعودی را به همراه داشته است. کاخ سفید پنج شنبه گذشته اعلام کرد به عربستان سعودی تحلیلی ارائه کرده که نشان می‌داد کاهش تولید نفت به اقتصاد جهان ضربه می‌زند و مدعی شد سعودی‌ها سایر اعضای اوپک را برای رای دادن به کاهش تولید، تحت فشار گذاشته‌اند.

آمریکا، عربستان سعودی را به همدستی با مسکو متهم کرده که با طرح غرب برای اعمال سقف قیمت برای صادرات نفت این کشور بر سر جنگ در اوکراین، مخالف است. وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد عربستان از طریق رایزنی‌های مداوم با دولت آمریکا، روشن کرد که همه تحلیلهای اقتصادی نشان می‌دهد به تاخیر انداختن تصمیم اوپک پلاس برای یک ماه، پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت. تصمیم اوپک پلاس با توافق جمعی گرفته شد و توازن عرضه و تقاضا را مد نظر قرار دارد و هدف آن، مقابله با نوسان بازار بود.

کد خبر 713821
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha