گروه ورزشی: کشتی‌‌گیران خارجی با مبالغی کمتر نسبت به چهره‌های شاخص داخلی در لیگ برتر کشتی آزاد ایران شرکت می‌کنند.

مبلغ قراردادها در لیگ‌برتر کشتی آزاد ایران متفاوت است. ملی‌پوشان المپیکی به طور میانگین قراردادهای 35 میلیون تومانی با تیم‌های خود منعقد کرده‌اند که البته شنیده می‌شود یکی، دو ملی‌پوش دیگر بین 50 تا 60 میلیون دریافت کرده‌اند که بعضا برخی از این ملی‌پوشان ناآماده هستند و نمایش درخشانی هم نداشته‌اند. این درحالی است که چهره‌های شاخص خارجی برای تیم‌ها مقرون به صرفه هستند و با دستمزدی کمتر در ایران کشتی می‌گیرند که به نظر می‌رسد شرایط بدنی بهتری هم نسبت به رقیبان ایرانی خود داشته باشند.

شنیده می‌شود «دلشاد منصوراف» دارنده‌ دو مدال طلای جهان از ازبکستان که برای گراد کشتی می‌گیرد، برای هر برد 5 هزار دلار و در صورت شکست در هر مسابقه 1500 دلار دریافت می‌کند که بعید به نظر می‌رسد در پایان لیگ بیش از 20 میلیون تومان بگیرد. در حالی که یک کشتی‌گیر که قهرمان جام تختی هم شده است، مبلغی بیشتر از این دریافت کرده و در نخستین مسابقه نیز به حریف جوان خود باخت. باز هم شنیده می‌شود که گئورگی گوگشلیدزه و الکسی شیماروف نیز به ترتیب 20 هزار و 15 هزار دلار از نفت تهران پیش قرارداد گرفته‌اند که علاوه بر آن برای برد در هر مسابقه نیز 2 هزار دلار دریافت خواهند کرد که جمع پول دریافتی هر یک از آنها 30 میلیون تومان هم نخواهد شد.

در حالی که مناقشه در برگزاری لیگ کشتی آزاد میان تیم‌ها و سازمان لیگ وجود دارد، برگزاری لیگ فرنگی نیز محلی بر مخالف خوانی کادر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و البته کم رغبتی تیم‌ها برای حضور در لیگ شده است که برگزاری لیگ کشتی‌فرنگی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده. در کنار اینها مخالفت محمد بنا با تشکیل لیگ‌برتر کشتی فرنگی دلیلی فنی دارد: «توجیه اصلی برگزاری لیگ این است که این امر به کشتی‌گیر کمک می‌کند و وضع مالی قهرمانان را بهبود می‌بخشد. من هم این را می‌دانم. نمی‌خواهم افکارم را به کسی تحمیل کنم. اما نباید برگزاری لیگ تداخلی در برنامه‌‌های تیم‌ملی داشته باشد. فقط همین را بگویم که وزن کم‌کردن‌های مداوم در لیگ، کار ما را در تیم‌ملی مشکل می‌کند.»

 سرمربی تیم ملی اما در کنار مخالفت خود پیشنهادی هم می‌دهد: «می‌شود لیگی را راه انداخت که فقط جوانان شانس شرکت در آن را داشته باشند.»

در این میان برگزاری لیگ‌فرنگی موافقانی نیز دارد. ربطی، دبیر فدراسیون کشتی  درخصوص سرنوشت لیگ کشتی فرنگی می‌گوید: «روز چهارشنبه در این رابطه جلسه خواهیم داشت و درمورد آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.» دراین میان دبیر فدراسیون با اشاره به برگزاری لیگ، برنامه تیم‌ملی کشتی فرنگی را نیز بازگو می کند: «دانمارک برای حضور در جام یادگار امام(ره) به ایران می‌آید و موافقت کرده‌ایم که پس از آن تورنمنت اردوی مشترکی در اصفهان داشته باشیم، البته آنها نیز باید اسامی خود را اعلام کنند.» وی افزود: «فکر می‌کنم امسال حداقل پنج تیم خارجی در جام یادگار امام(ره) شرکت کنند و از این لحاظ مسابقات بهتری نسبت به قبل را شاهد باشیم.»

شاید یکی از چالش‌های برگزاری لیگ کم‌تعداد بودن تیم‌های شرکت‌کننده در آن باشد. تا کنون 6 تیم برای حضور در رقابت‌های لیگ‌برتر کشتی‌فرنگی باشگاه‌های ایران آمادگی خود را به کمیته لیگ فدراسیون کشتی اعلام کرده‌اند. این در حالی است که زمان قطعی برگزاری رقابت‌های لیگ‌برتر کشتی فرنگی ایران هنوز از سوی کمیته لیگ فدراسیون کشتی مشخص نشده است. تعاونی مصرف کاویان، دایتی شیراز، تولیدی مجید اندیمشک، شهرداری و شورای شهر بابل، شهرداری آمل و دانشگاه آزاد تیم‌هایی هستند که برای حضور در لیگ‌برتر کشتی فرنگی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

در کنار این مشکلات، رئیس سازمان  لیگ فدراسیون کشتی برگزاری لیگ کشتی فرنگی را مسئله‌ای جدی و ضروری می‌داند و حتی تاریخ پیشنهادی خود را نیز اعلام می‌کند: «براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته لیگ‌برتر کشتی‌فرنگی از اواسط بهمن‌ماه با حضور 6 تیم برگزار می‌شود.» تورج لارودی تاکید می‌کند: «رقابت‌های لیگ‌برتر کشتی‌فرنگی با حضور تیم‌های دایتی شیراز، داماش دورود، دو تیم از مازندران، یک تیم از خوزستان و دانشگاه آزاد اواسط بهمن ماه برگزار خواهد شد.»

وی در خصوص سطح فنی رقابت‌های لیگ‌برتر کشتی آزاد گفت: «این رقابت‌ها بستری برای ظهور کشتی‌گیران مستعد و با آتیه شده است؛ کشتی‌گیرانی نظیر شمس که در وزن 96 کیلوگرم از تیم صدرای زیرآب در این دوره از رقابت‌ها به عنوان یک چهره مستعد شناسایی شده است.»

کد خبر 71337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز