روسیه روز دوشنبه در یک حمله گسترده با پهپادها که دومین موج حمله هوایی در طول یک هفته است، زیرساخت‌ها در سراسر اوکراین هدف قرار داد.

Ukraine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز حمله پهپادی در کی‌یف پایتخت اوکراین باعث مرگ دست کم چهار نفر را در یک مجتمع مسکونی در مرکز این شهر در ساعات ازدحام بامدادی شد.

سربازان اوکراینی پس از بلند شدن صدای انفجار در مرکز کی‌یف با تیراندازی هوایی تلاش کردند این پهپادها را سرنگون کنند.  پرتاب یک موشک ضدهوایی هم در آسمان بامدادی دیده شد که با انفجار شعله‌های نارنجی دنبال شد.

ویتالی کلیتچکو، شهردار کی‌یف گفت یک زن باردار در میان چهار نفری است که در این حمله کشته شده‌اند. دنیس موناستیرسکی، وزیر شور اوکراین نیز گفت تلفات غیرنظامی در شهرهای دیگر هم رخ داده است، اما جزئیاتی در این باره ارائه نکرد.

مقامات اوکراین مدعی شده‌اند که این حملات با پهپادهای «کامیکازه» یا «انتحاری» ساخت ایران انجام شده است که به سوی هدفشان پرواز می‌کند و پس از برخورد با آن منفجر می‌شوند.  وزارت دفاع روسیه گفت حمله «گسترده‌ای»  به اهداف نظامی و زیرساخت‌های انرژی در سراسر اوکراین با استفاده از سلاح‌های با دقت بالا انجام شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور روسیه در کانال تلگرامی‌اش این حملات را تروریستی نامید و  وعده اجرای عدالت درباره عاملان روسی این حملات را داد.

این حملات یک هفته پس از آن رخ داد که روسیه یکی از سنگین ترین بمباران‌های هوایی کی‌یف و اطراف آن را از شروع جنگ - آن هم در جریان ساعات ازدحام بامدادی-انجام داد.

ارتش اوکرابن اعلام کرد که ۳۷ پهپاد روسیه از روز یکشنبه بعدازظهر سرنگون کرده است که معادل ۸۵ درصد از پهپادهای مورد استفاده در این حملات است.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را انکار می‌کند و می‌گوید در حال انجام عملیات ویژه نظامی در اوکراین است. این عملیات که از ۲۵ فوریه امسال آغاز شد اکنون به بزرگترین الحاق قلمرویی در اروپای پس از جنگ جهانی دوم انجامیده است.

ایران نیز روز دوشنبه مکررا تامین کردن پهپادهای جنگی برای روسیه را تکذیب کرد.

با این وجود وزیران خارجه چند کشور اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار اعمال تحریم‌های بر ضد ایران بر سر انتقال ادعایی پهپاد از آن به روسیه شدند

کد خبر 713017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha