گروه بین‌الملل: رئیس ستاد ارتش آمریکا اعلام کرد این کشور قصد دارد تا تابستان آینده، بین 20 تا 30 هزار سرباز دیگر به افغانستان اعزام کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دریادار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز گذشته در یک کنفرانس خبری در کابل با اعلام این تصمیم واشنگتن، گفت: البته من تعداد دقیق این سربازان را نمی‌دانم.

واشنگتن درحال حاضر قصد دارد در ماه ژانویه(دی‌ماه) 3هزار سرباز و تا فصل بهار 2هزار و 800 سرباز جدید را به افغانستان اعزام کند، ولی مقامات آمریکایی، از جمله رابرت گیتس، وزیر دفاع، پیش‌تر گفته‌ بودند که این تعداد طی 12الی 18ماه آینده، به 20 هزار نفر خواهد رسید. 

مولن افزود: زمان دقیق این اعزام  مشخص نیست، البته  امیدواریم که این نیروها بتوانند تا  تابستان 2009در افغانستان مستقر شوند. وی همچنین خبر داد که کاهش سطح نیروهای انگلیسی در عراق با تقویت نیروها در افغانستان مرتبط است.

آمریکا هم‌اکنون حدود 31هزار سرباز در افغانستان دارد.  بیشتر این افزایش نیرو در جنوب افغانستان و عمدتا برای تقویت نیروهای انگلیسی، کانادایی و هلندی که طی 2سال مبارزه در مقر طالبان متحمل تلفات سنگین شده‌اند، خواهد بود.

مجموع نیروهای خارجی فعلی مستقر در افغانستان بیش از 70هزار نفر است. با این حال طرح آمریکا برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان با واکنش منفی، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان مواجه شد.

به گزارش الجزیره، کرزی، بعد از دیدار با مایکل مولن، از شیوه‌ عملکرد نیروهای بین‌المللی در کشورش انتقاد  و خاطرنشان کرد:  افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان راه حل مناسبی برای مبارزه با مشکل این کشور نیست.

مولن نیز در پاسخ تاکید کرد که دولت افغانستان آن طور که پیش‌بینی می‌شد قوی نیست.
البته طالبان هم به طرح آمریکا پاسخ محکمی داد. یوسف احمدی سخنگوی طالبان اعلام کرد: نظامیان آمریکا در افغانستان همان سرنوشتی را خواهند داشت که نیروهای شوروی سابق در دهه80 دچار آن شدند.

وی افزود: شوروی سابق همین تعداد نیرو برای اشغال افغانستان اعزام کرد اما متحمل شکست سنگینی شد و اگر آمریکایی‌ها هم این تعداد نیرو اعزام کنند شکست سنگین مشابهی را متحمل خواهند شد.

شوروی سابق در دسامبر سال1979 به افغانستان حمله کرد، اما با وجود داشتن بیش از 100هزار نیرو در این کشور، 6سال بعد شکست سنگینی خورد و مجبور به ترک افغانستان شد.

کد خبر 71232

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز