هانس بلیکس، رئیس سابق گروه بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اعلام کرد،

 آمریکا او و محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهدید کرده بود درصورتی که در راستای  اثبات ادعاهای این کشور در زمینه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق عمل نکنند وجهه آنها را خدشه دار خواهد کرد.

بلیکس، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد : آمریکا صرف‌نظر از نتایج بازرسی‌های تسلیحاتی در عراق تصمیم داشت به این کشور حمله کند.

وی با اشاره به دیدارشان با معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: چنی اعلام کرد ما باید این نکته را درک کنیم که آنها برای تضمین خلع سلاح عراق، در بی‌اعتبار کردن ما تردیدی نخواهند داشت.

معنای این تهدیدات این بود که اگر ما نتایج درست و مورد نظر آنها را در اختیارشان قرار ندهیم آنها خودشان این نتایج را اعلام کرده و براساس آن عمل می‌کنند.

بلیکس تاکید کرد: در عراق سلاح کشتار جمعی وجود نداشت و به همین سبب آمریکایی‌ها برقراری دمکراسی را به‌عنوان هدف جنگ اعلام کردند.

رئیس سابق گروه بازرسان سازمان ملل همچنین نفت را یکی از علت‌های اصلی حمله به عراق دانست و اظهار کرد: آمریکا تصمیم حمله به عراق را به‌عنوان یک راهبرد گرفته بود و براساس آن می‌خواست منابع و خط لوله‌های انتقال نفت را زیر نظر داشته باشد.

کد خبر 71231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز