محمدرضا منصوریان: محمد بنا پس از بازگشت دوباره‌اش به تیم‌ملی کشتی‌فرنگی با ارائه برنامه‌هایی بلند‌مدت و کوتاه‌مدت کشتی فرنگی ایران را که در المپیک پکن با ناکامی مطلقی روبه رو شده بود سازماندهی می‌کند.

 او برای بار اول در مسابقات جهانی 2005 بوداپست مجارستان با فرنگی‌کاران تیم‌ملی همراه شد و در فدراسیون طالقانی بعد از دوره‌ای طولانی سرمربی تیمی شد که 3 مدال جهانی به دست آورد. شرایط غیرقابل پیش‌بینی برای کشتی فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه و تغییر و تحولات مدیریتی در فدراسیون کشتی ناخواسته بنا را از تیم‌ملی دور کرد و حالا او دوباره سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران شده است.جدایی بنا از کشتی فرنگی در آستانه المپیک از بزرگترین اشتباهات فدراسیون یزدانی خرم بود.

سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی افکار و ایده‌های خاص خود را دارد و به شدت از وضعیت کشتی‌گیران فرنگی‌کار احساس نگرانی می‌‌کند. اما با حفظ خونسردی عزم خود را جزم کرده که کشتی‌فرنگی ایران دوباره موفق شود. تجربه‌های گذشته هم نشان داده که بنا کارش را خوب بلد است.

  • آقای بنا خیلی پرکار شده‌اید؟

چاره‌ای نداریم. خیلی عقب هستیم.

  • در اردوی دوم همه هستند؟

به غیر از باباجان‌زاده که همسرش بیمار است و امیر‌علی اکبری که نگران بیماری پدرش است تمامی دعوت‌شده‌ها در اردو حضور دارند.

  • حتی حمید سوریان؟

بله سوریان هم هست، به‌رغم آنکه اسم حمید در لیست مرحله دوم نبود، اما او هم در تمرینات، حضوری جدی دارد و نمی‌خواهد زمان را از دست بدهد.

  • خیلی‌ها می‌گویند سوریان شرایط خوبی ندارد؟

حرف شما را قبول دارم. اما من می‌خواهم مثل موم دوباره از سوریان مجسمه قهرمانی بسازم و روحیه‌اش را به او برگردانم. سوریان 24 ساله است و به راحتی می‌تواند به شرایط قبلی خود برگردد، به شرط آنکه اتفاقات المپیک پکن را فراموش کند.

  • ولی شرط اول رسیدن به چنین هدفی انگیزه‌ است.

حرف شما کاملا درست است، سوریان باید بداند که المپیک و اتفاقات آن گذشته و دیگر باز نمی‌گردد. در المپیک کنار حمید ، خیلی‌های دیگر هم باخته‌اند. من خیلی با او صحبت کرده‌ام و هرگز رهایش نمی‌کنم. مطمئن باشید سوریان درست می شود.

  • در مورد دیگر ملی‌پوشان شرایط به چه صورت است؟

سامان طهماسبی و قاسم رضایی هم رفته‌رفته انگیزه دوباره‌ای پیدا کرده‌اند و به مرز آمادگی می‌رسند. خوشبختانه جو اردو کاملا آرام است و در میان ملی‌پوشان المپیکی هم شرایط خوبی پیدا شده است.

  • با حضور بنا همه در تیم‌ملی توقع نتیجه‌گیری دارند.

این حق همه است که از کشتی فرنگی توقع مدال و افتخار داشته باشند. اما در کنار نتیجه‌گیری باید  پشتوانه‌سازی هم استمرار داشته باشد. اتفاقا من همیشه نگاه اولم به جوانان است. ولی نباید فراموش کرد که مهم‌ترین اصل باید برنامه‌ریزی مدون باشد، البته برنامه‌ریزی نباید فقط روی کاغذ باشد.

  • ظاهرا هنوز هم تعدادی از شاگردان جوانتان در اردو با شما تمرین می‌کنند؟

بله از آنجایی که باید در همه رده‌های سنی پیوند درستی برقرار باشد، تعدادی از جوانان را در اردو زیرنظر گرفته‌ام، اما به محض آنکه اسماعیل‌نژاد کارش را شروع کند آنها را به اردوی جوانان می‌فرستم.

  • می‌گویند محمد بنا با برگزاری لیگ فرنگی مخالف است.

من مخالف نیستم. اما معتقدم هر برنامه‌ای برای کشتی باید هدفدار و در راستای کمک به تیم‌ملی باشد. ما به مسابقات انتخابی تیم‌ملی، جام یادگار امام ( ره ) و رقابت‌های آسیایی نزدیک شده‌ایم. زمان کافی برای برگزاری لیگ نداریم.

  • اما فدراسیون و سازمان لیگ می‌خواهند لیگ را برگزار کنند.

ببینید توجیه آنها این است که برگزاری لیگ به کشتی‌گیر کمک می‌کند. وضع مالی قهرمانان را بهبود می‌بخشد. من هم این را می‌دانم. نمی‌خواهم افکارم را به کسی تحمیل کنم. اما نباید برگزاری لیگ تداخلی در برنامه‌‌های تیم‌ملی داشته باشد.

  •  بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر محمد بنا؟

در کنار پشتوانه‌سازی باید به قهرمانی هم فکر کنم اما مدیریت اجازه نمی‌دهد.

کد خبر 71145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز