یک نمایش در پردیس تئاتر تهران به زودی اجراهای کوتاه مدتش را شروع می کند و یک نمایش هم در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

دژاوو

به گزارش همشهری آنلاین، از روز ۲۳ مهر نمایش دژاوو در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود و در پردیس تئاتر شهرزاد هم نمایش شبی در طهران روی صحنه است. 

آنطور که مهر گزارش داده است، نمایش «دژاوو» به نویسندگی و کارگردانی مهدی زعفرانی از ۲۳ مهر در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.مهدی زعفرانی نویسنده و کارگردان نمایش «دژاوو» که قرار است از ۲۳ مهر در پردیس تئاتر تهران روی صحنه برود، درباره این اثر نمایشی گفت: «دژاوو» اثری سوررئال و آیینی است که و داستان گم‌گشتگی چند انسان را روایت می‌کند. این نمایش قرار است از ۲۳ تا ۳۰ مهر در پردیس تئاتر تهران اجرا شود.

او با اشاره به این که نمایش «دژاوو» دارای ۶ بازیگر است، درباره شیوه اجرایی نمایش افزود: اجرای این نمایش تلفیقی از سینما و تئاتر است و ما بخشی از نمایش را از طریق پخش تصاویر مشاهده می‌کنیم.

زعفرانی درباره روند تولید این اثر نمایشی نیز توضیح داد: از حدود ۲ ماه و نیم قبل پیش‌تولید «دژاوو» را شروع کردیم. گریم‌های نمایش گریم‌های خاصی است و به همین خاطر با برگزاری یک کارگاه گریم صورتک‌های مورد نظر اجرا تولید شد. در این نمایش بازیگران از صورتک استفاده می‌کنند و چهره آن‌ها مشخص نیست. ۲ ماه هم صرف تمرین نمایش کردیم.

او درباره این که چرایی تعداد کم اجراهای نمایش «دژاوو»، یادآور شد: قرار بود در ابتدا ۱۰ اجرا داشته باشیم ولی به دلیل شرایط فعلی و اینکه ظرفیت سالن اجرای ما ۹۱۰ صندلی است، ریسک نکردیم و تعداد اجراها را کم کردیم.

اجراهای محدود تئاتر | «دژاوو» در پردیس تئاتر تهران، شبی در طهران در پردیس تئاتر شهرزاد

کارگردان «دژاوو» در پایان سخنان خود درباره این که آیا تولید و اجرای این نمایش از حمایت خاصی برخوردار بوده یا هست، تأکید کرد: هیچ حمایتی از تولید و اجرای این نمایش نشده و تهیه‌کننده اثر عرفان ورشوچی منفرد است. تماشای این نمایش برای مخاطبان رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی http://dejavu-theater.ir برای تهیه بلیت نمایش اقدام کنند.

محمدحسین کاشانی، مهدیار زمانی‌فر، رضا عادلی، علیرضا شمائی، محمدرضا احمدلو، محمدطاها عبدالهی بازیگران نمایش «دژاوو» هستند که از ساعت ۲۰ روز ۲۳ مهر روی صحنه می‌رود.

شبی در طهران در تماشاخانه شهرزاد

شایان مستوفی که این روزها نمایش «شبی در طهران» را روی صحنه می‌برد، می‌گوید: می‌دانم این روزها حس و حال تئاتر دیدن وجود ندارد ولی از مردم می‌خواهیم پشت‌مان را خالی نکنند.

این کارگردان جوان از علاقه‌اش به نمایشنامه‌های تاریخی و کمدی می‌گوید و تاکید دارد که با اجرای این نمایش می‌خواسته حال مردم را خوب کند.

اجراهای محدود تئاتر | «دژاوو» در پردیس تئاتر تهران، شبی در طهران در پردیس تئاتر شهرزاد

مستوفی با ارایه توضیحاتی درباره داستان این نمایش می‌افزاید: ماجراهای این نمایش در سال ۱۳۲۰ می‌گذرد؛ در زمان قحطی نان و برنج که طی آن فروشنده گوشت خر ، مظنون اصلی پرونده‌ای است که اتفاقات عجیبی را در ژاندارمری رقم می‌زند.

او که این نمایش را با متنی از نوشته‌های محمد چرم‌شیر روی صحنه می‌برد، با اشاره به علاقه‌اش به آثار چرم‌شیر اضافه می‌کند: همیشه نمایشنامه‌های آقای چرم‌شیر را دوست داشته‌ام. زمانی که این نمایش را برای اجرا انتخاب کردیم، تاریخی بودن متن برایم جذاب بود، چون نگاه به تاریخ نشان می‌دهد چه بودیم و چه شدیم، چه اتفاقاتی را از سر گذرانده‌ایم و یادآوری بعضی نکات است.

مستوفی که این نمایش را به عنوان اثری کمدی اجرا می‌کند، توضیح می‌دهد: ما پیش از این شرایط، این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کردیم به این امید که بعد از دوران سخت کرونا، کمی حال خوش به مردم بدهیم. در این یکی دو روز اخیر که نمایش را روی صحنه برده‌ایم، خوشبختانه تماشاگر داشته‌ایم و تمام صندلی‌های سالن پر شده بود. ولی حال‌مان خوب نیست و با اینکه ۵ ماه برای آماده‌سازی این نمایش زحمت کشیدیم، از مردم توقعی نداریم که در این وضعیت حوصله تئاتر دیدن داشته باشند و از تمام تماشاگرانی که در این مدت به تماشای نمایش‌مان آمده‌اند، تشکر می‌کنیم.

او در عین حال ادامه می‌دهد: سالن تئاتر هم جزیی از همین کشور است و نباید خالی بماند. از مردم می‌خواهم با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌ها، پشت گروه‌های نمایشی را خالی نکنند، همچنانکه کشور ما به فرهنگ و هنرش زنده است.

مستوفی که نمایش خود را در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌کند، با ابراز رضایت از شرایط اجرای این نمایش در روزهای آغازین اجرا اضافه می‌کند: خوشبختانه در این اجراهایی که پشت سر گذاشته‌ایم، هیچ حاشیه‌ای نداشتیم و تماشاگران هم برای تهیه بلیت نمایش، مشکلی نداشتند. بعضی از سایت تیوال بلیت گرفتند و بعضی هم از طریق گیشه حضوری . معتقدم در همین وضعیت هم باید حال مردم را خوب کرد و به آنان انرژی و آرامش بخشید و ما نیز می‌کوشیم همین کار را انجام بدهیم.

نمایش «شبی در طهران» هر شب ساعت ۲۰ و پانزده دقیقه و به مدت یک ساعت روی صحنه می‌رود.

کد خبر 711215
منبع: مهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha