چهار ماه است که تالاب بین‌المللی هورالعظیم در بخش عراقی خود در آتش می‌سوزد و دود آتش‌سوزی ها به چشم شهروندان خوزستانی می‌رود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، پاییز دیر هنگام امسال آتش هورالعظیم را زنده نگه خواهد داشت. دودی که این روزها باعث تعطیلی ادارات و نوبت صبح مدارس هویزه شده است.

این آتش‌سوزی با خشک شدن قسمت عراقی هورالعظیم که به آن هورالهویزه میگویند، از ابتدای تابستان زبانه کشیده و خاموش نشده است.

مسئولان استانی بارها درخواست اعزام بالگرد های آبپاش به بخش عراقی هورالعظیم را به وزارت امور خارجه دادند ولی هنوز هیچ نامه نگاری به نتیجه نرسیده است.

ظاهراً برای عراقی ها دودی که به چشم ایرانی ها می‌رود اهمیتی ندارد. تالاب هورالعظیم بین ایران و عراق مشترک است. دایک های مرزی اتصال قسمت های شرقی و غربی تالاب را مسدود کرده است. بخش غربی که در عراق قرار دارد و عمیق ترین نقطه تالاب است و نیزارهای بلندی دارد، کاملاً خشک شده و بخش جنوبی آن به دلیل ورود فاضلاب های صنعتی و شهری کارکرد تالابی خود را از دست داده است.

در بخش ایرانی، رطوبت خاک مانع از شدت گرفتن آتش‌سوزی‌ها شده ولی به هیچ عنوان به معنای تامین حقابه تالاب نیست. اصلی ترین مسیر تامین حقابه رود کرخه است که آب در آن راکد مانده و به این معناست که آب اضافه ای از سدهای بالادست برای هورالعظیم رهاسازی نشده و هر چه هست و ۸۰ درصد از پساب کشاورزی و صنعتی است که پشت دایک های مرزی به صورت مصنوعی بستر خاک را خیس کرده است بنابراین تا زمانی که باران نبارد، آتشی خاموش نخواهد شد. اما مهمتر از آتش سوزی در تالاب هورالعظیم نرسیدن حقابه تالاب است. چراکه نیزارها به مرور زمان در صورت تداوم خشکیدگی بستر تالاب از بین می‌رود این در حالی است که حدود ۱.۲ میلیارد مترمکعب حقابه تالاب در بخش ایرانی است.

با وجود گذشت حداقل چهار ماه از رایزنی های بین المللی هنوز به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 710718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha