ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده امریکا یا همان سنتکام، جنگ رسانه‌ای را علیه ایران به راه انداخته است و بسیاری از مطالبی که با هشتگ مهسا امینی منتشر می‌شود، ساخته سایبری‌های پنتاگون است.

مهسا امینی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه جوان نوشت: در واقع مطلب این است که اکانت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که به زبان فارسی مطالبی دروغین علیه ایران منتشر می‌کنند و خوانندگان خود را به نفرت علیه سپاه و فعالیت‌های این نهاد دعوت می‌کنند، همه فیک و دست‌ساز سنتکام هستند.

کیت کلارنبرگ، محقق و روزنامه‌نگار تحقیقی در گزارشی با عنوان «رمزگشایی جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران»، به بررسی نقش ارتش امریکا در ایجاد فضای ضدایرانی در شبکه‌های اجتماعی و ساخت اکانت‌های فیک با هدف نشر اخبار دروغین به زبان فارسی و ایجاد نفرت علیه جمهوری اسلامی پرداخته است. این روزنامه‌نگار انگلیسی، واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی را که منجر به بروز ناآرامی‌ها شد، یکی از نشانه‌های جنگ مخفیانه غرب علیه ایران می‌داند که در چندین جبهه دنبال می‌شود.

جنگ روانی پنتاگون علیه جمهوری اسلامی

کلارنبرگ در گزارش خود به نقش مخرب سنتکام در مدیریت جنگ روانی علیه ایران پرداخته‌است؛ حساب‌های ترول و ربات‌هایی که با مدیریت این بخش از ارتش امریکا، جنگ روانی را بر ضد ایران هدایت می‌کند. به اعتقاد این روزنامه‌نگار تحقیقی، «یک استراتژی کلیدی که توسط متخصصان روان‌شناس ارتش ایالات‌متحده به کار گرفته می‌شود، ایجاد چندین رسانه ساختگی است که محتوا را به زبان فارسی منتشر می‌کنند. کانال‌های آنلاین متعددی برای این پلتفرم‌ها نگهداری می‌شد که شامل توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام بودند.».

اما سنتکام در جنگ روانی که به راه‌انداخته، تنها به ایجاد رسانه‌های دروغین اکتفا نکرده‌است، بلکه حتی دست به خلق روزنامه‌نگاران دروغین نیز زده‌است! در بخشی از گزارش کلارنبرگ آمده‌است «در برخی موارد نیز روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی با دنبال‌کنندگان متعدد در آن پلتفرم‌ها همراه با عکس‌های نمایه ایجاد شده از طریق هوش مصنوعی ظاهر شدند. به عنوان مثال، فهیم‌نیوز مدعی ارائه «اخبار و اطلاعات دقیق» در مورد رویدادهای ایران شد و به طور برجسته پست‌هایی را منتشر کرد که در آن اعلام می‌کرد «رژیم تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار می‌گیرد» و در نتیجه خوانندگان را تشویق به چسبیدن به منابع آنلاین می‌کند. در همین حال، دریچه‌نیوز ادعا کرد که وب‌سایت مستقل و غیروابسته به هیچ گروه یا سازمانی است و متعهد به ارائه اخبار بدون سانسور و بی‌طرفانه به ایرانیان داخل و خارج از کشور، به ویژه اطلاعاتی در مورد نقش مخرب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.» این روزنامه‌نگار از دو سایت خبری که به شدت کارکرد ضد انقلابی دارند به عنوان بخشی از جنگ روانی پنتاگون علیه ایران نام می‌برد. نگاهی گذرا به اخباری که در این سایت‌ها منتشر شده، نشان‌دهنده سوگیری پررنگ آن‌ها برای حمله به جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی مانند سپاه است.

«رادیو فردا» حامی اخبار فیک

در گزارش کلارنبرگ آمده‌است که رسانه‌هایی مانند رادیو فردا و صدای امریکا که مورد حمایت دولت امریکا هستند، وظیفه پشتیبانی از اخبار دروغین منتشرشده از سوی اکانت‌های فیک را بر عهده دارند و با این کار به آن اخبار دروغین اعتبار می‌بخشند. در اینجا برای هم‌افزایی بیشتر اخبار ایران اینترنشنال رسانه مورد حمایت سعودی‌ها نیز از طریق ارتش فیک پنتاگون باز نشر داده می‌شود.

در اکانت‌های فیک ایجاد شده از سوی سنتکام، برای ایجاد حس واقعی بودن، مطالب غیرسیاسی مانند شعر یا عکس از غذا و آشپزی منتشر می‌شود و شوخی‌های متداول بین ایرانی‌ها باز نشر می‌گردد.

هشتگ‌های پنتاگون برای هواپیمای اوکراینی

جنگ روانی ارتش امریکا علیه ایران صرفاً در روزهای اخیر به وجود نیامده‌است. کلارنبرگ مدعی است پس از حادثه هواپیمای اوکراینی، هشتگ‌هایی که برای این پرواز تولید شده، ساخته امریکایی‌ها بوده و تلاش شده‌است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی را به عنوان مقصر این اتفاق جلوه دهند. این اکانت‌ها پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، شروع به انتشار هشتگ‌هایی با محتوای ضد روسی کرده‌اند. آن‌ها محتواهایی بر ضد همکاری‌های ایران و روسیه منتشر و این گونه القا می‌کنند که این همکاری‌ها پیامدهای ناگوار سیاسی و اقتصادی برای ایران به همراه خواهد داشت!

ایجاد اختلاف میان ایران و همسایگان

تضعیف نفوذ ایران در منطقه از جمله اهدافی است که ارتش امریکا از طریق نفرت‌پراکنی علیه کشورمان در میان همسایگان دنبال می‌کند. کلارنبرگ با اشاره به فعالیت اکانت‌های ضد ایرانی پنتاگون در شبکه‌های اجتماعی کشورهای همسایه، به انتشار یک خبر دروغین از سوی امریکا در صفحات متعلق به افغانستانی‌ها اشاره می‌کند که در آن ادعا شده نیروهای سپاه قدس برای سرکوب مخالفان طالبان وارد افغانستان شده‌اند! یا رسانه‌های وابسته به امریکا بدون ارائه مدرک، مدعی شده‌اند که ایران پناهجویان افغانستانی را می‌کشد و اعضای بدن آن‌ها را خارج می‌کند! پنتاگون در میان سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، همچنین این خبر دروغین را منتشر کرده‌است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پناهجویان افغانستانی را وادار می‌کند تا برای جنگ به سوریه و یمن بروند!

کلارنبرگ همچنین از نفرت‌افکنی علیه ایران در صفحات متعلق به عراقی‌ها و یمنی‌ها اشاره کرده‌است. این اکانت‌های دروغین در میان مردم عراق، ایران را عامل بدبختی، قاچاق اسلحه، ایجاد خشکسالی، کمبود غذا و بیماری معرفی می‌کنند و در میان مردم یمن، جمهوری اسلامی و انصارالله را باعث جنگ و تعطیلی مراکز فرهنگی، نرسیدن کمک‌های بشردوستانه می‌دانند. روزنامه‌نگار انگلیسی می‌نویسد پنتاگون به عراق توجه ویژه‌ای دارد و با یادداشت‌هایی که در بغداد منتشر می‌کند، نفوذ سپاه در عراق را ویرانگر معرفی و حشدالشعبی را ابزار دخالت ایران در امور عراق معرفی می‌کند.

همکاری علینژاد با نهادهای امنیتی امریکا

در بخشی از گزارش «رمزگشایی جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» به نقش روزنامه‌نگارانی مانند مصی علینژاد و همکاری گسترده وی با پنتاگون و نهادهای امنیتی امریکا اشاره شده‌است.

نویسنده انگلیسی با یادآوری دیدار علینژاد با مایک پمپئو وزیر وقت امور خارجه امریکا و حمایت چندصد هزار دلاری امریکا از وی، می‌پرسد چرا هیچ رسانه‌ای این سؤال را مطرح نمی‌کند که آیا نقش‌آفرینی علینژاد در اغتشاشات اخیر ناشی از دخالت خصمانه یک دولت خارجی است؟!

گزارش افشاگرایانه روزنامه‌نگار انگلیسی از جنگ روانی سنتکام در قالب اکانت‌های به ظاهر ایرانی در فضای مجازی که در اغتشاشات اخیر، سعی در دامن زدن به اعتراضات و ایجاد لجن‌پراکنی علیه دولت و نهادهای انقلابی داشتند، می‌تواند برای کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی که احتمالاً در طول روز با انواع و اقسام این اکانت‌های فیک روبه‌رو شوند، هشداری جدی و آگاهی بخش باشد.

کد خبر 709948
منبع: جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 17
    سایت ها برای خودشون با اعدادبازی میکنن مردمم باور منم ۳۰۰ میلیون هشتک دارم میگی نه برید نگاه کنید
  • م ن IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    18 1
    هشتک رو ولش کنید به داد مردم برسید توی اینهمه گرونی