تجمع دانشجویان شریف با برخی شعارهای رکیک و هنجارشکنانه به تشنج و درگیری کشیده شد.

ناآرامی ها در دانشگاه شریف

 به گزارش همشهری آنلاین، یکشنبه دهم مهرماه که دومین گروه از ورودی‌های جدید دانشگاه برای حضور در روز ابتدایی در کلاس‌های درس به دانشگاه شریف وارد شدند با حوادثی مواجه شدند که احتمالاً نمونه آن را در شهرها یا مدارس خود ندیده بودند؛ اتفاقی که تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده و اکنون جنگ روایت‌ها بر سر آن شکل گرفته است. اتفاقات روز یکشنبه در رسانه‌های ضدایرانی به طرز وحشتناکی همراه با اخبار کذب از کشته شدن دانشجویان یا تیراندازی منتشر می‌شد که باعث شد خانواده‌های بسیاری نگران شوند و خود را برای پیگیری وضعیت سلامت فرزندان خود به آنجا برسانند. اما مسأله به اینجا ختم نشد و یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب، روز بعد با تیتر «روایتی عجیب از شب وحشتناک دانشگاه شریف» و بی‌بی‌سی فارسی دستگاه رسانه‌ای دولت انگلیس تیتر «روایت شب سرکوب و وحشت» را برای این ماجرا برگزید. 

یک تجمع به‌ظاهر خودجوش اما سازماندهی شده

یک دانشجوی رشته برق این دانشگاه گفت: تجمع روز دهم مهرماه چهارمین تجمعی بود که در این دانشگاه صورت می‌گرفت. تجمع‌های پیشین حتی بین تجمعاتی که در دیگر دانشگاه‌ها انجام می‌شد حاشیه کمتری داشت. چون در دانشگاه شریف تجمع دانشجویان انقلابی بسیار چشمگیرتر از دیگر دانشجویان بود. اصل داستان به تجمع دوم که شعارهای تند و هنجارشکنانه داده شد، بازمی‌گردد. شب این تجمع نیروهای امنیتی حدود شش نفر را می‌گیرند و البته همان شب هم آزاد می‌کنند. علت این هم آن است که می‌گویند ما با لیدرها برخورد می‌کنیم و کاری به دانشجویان نداریم. چند روز بعد چهار نفر از اینها احضار می‌شوند تا به پرونده آنها رسیدگی شود. برخی دانشجویان در تجمع سوم می‌گفتند نباید به کلاس‌ها برویم و اینها باید آزاد شوند.

این دانشجوی برق در پاسخ به این سؤال که چرا چهارمین تجمع خبرساز و حاشیه‌ساز شد، گفت: فضای دانشگاه در حال حرکت به سمت گفت‌وگو و دیالوگ بود. در دانشگاه بین دو استاد دانشگاه از ساعت ده تا دوازده ظهر درخصوص قوانین پوشش مناظره برگزار شد و جمعیت بسیاری هم از فضای گفتمانی استقبال کردند. حتی رئیس دانشگاه هم بین دانشجویان آمد و با آنها صحبت کرد. از ساعت سه خبر یک تجمع به‌ظاهر خودجوش اما سازماندهی شده با حساب‌های ناشناس توئیتری منتشر شد و این خبر در گروه‌های درسی قرار گرفت. مشخص نبود که اینجا با چه کسی طرف هستیم. شاید از زمان شروع این تجمع که حدود ۲۰۰ نفر بودند ده دقیقه طول نکشید که شعارهای رکیک و توهین‌آمیز سر دادند. این حرکت باعث شد بچه‌های انقلابی و بسیجی وارد شوند و شعار حمایت از رهبری و نظام بدهند. با اینکه ما فحش‌های زشت ناموسی هم خوردیم اما همه متفق بودیم که زد و خوردی صورت نگیرد. بعد از این، اینها رفتند به سمت درب انرژی تا خارج شوند. چون نیروهای امنیتی حضور داشتند تا لیدرها را بگیرند زدوخوردی شکل می‌گیرد، مأموران از تیر پینت‌بال استفاده کردند و تعدادی دستگیر شدند. بعد اینها به سمت پارکینگ رفتند که آنجا هم مأموران بودند و تصاویر آن منتشر شد و باز به داخل دانشگاه برمی‌گردند. اینجا رئیس دانشگاه بین دانشجویان حضور پیدا کرد و بعد هم وزیر به دانشگاه آمد. دانشجویان با وزیر صحبت کردند و ۹۵ درصد از حاضران، از دانشگاه خارج شدند و با ون به خوابگاه رفتند و بقیه به خواست خود ماندند.

وی در خصوص جزئیات دیدار وزیر با دانشجویان هم گفت: وزیر گفته بود نمی‌شود که در قبال رفتار غیرقانونی انتظار داشته باشید برخورد قانونی صورت نگیرد. دانشجویان هم حرفشان این بود که کمیته انضباطی با لیدرها و هتاکان برخورد کند و از بیرون دخالت نشود.

هیچ نیروی انتظامی وارد دانشگاه نشد

این دانشجو درخصوص اینکه آیا نیروهای پلیس یا امنیتی در دانشگاه حضور داشته‌اند، گفت: در دانشگاه نه درگیری بوده و نه لباس شخصی، اما مسیح علینژاد طوری خبر داد که انگار در دانشگاه جنگ شده است. خبر حمله به خوابگاه‌ها یا تیراندازی در کتابخانه کذب بود و حتی فضا طوری پیش رفت که کانال‌های تلگرامی معترضان در دانشگاه هم می‌نوشتند اینها شایعه است و به این حرف‌ها توجه نکنید. اینها می‌خواستند ماجرای کوی دانشگاه تکرار شود و پیراهن به‌ظاهر خونین نشان دهند که این اتفاق هرگز صورت نگرفت. وی درخصوص اینکه چه تعداد دانشجو دستگیر شده‌اند، گفت: در آن شب ۳۵ نفر دستگیر شدند که ۲۹ نفر آنها همان شب آزاد شدند، تنها چند لیدر بازداشت شدند.

استفاده از تیر ساچمه‌ای کذب محض است

دانشجوی دیگری گفت: نیروهای انتظامی از تیر پینت‌بال برای دستگیری برخی لیدرهای هتاک و به انحراف کشاندن مطالبات دانشجویان استفاده کرده‌اند، اما استفاده از تیر ساچمه‌ای یا جنگی کذب محض است. تنها گفته شده که یک تیر پینت‌بال هم از بیرون به داخل دانشگاه شلیک شده است اما این‌گونه نبوده که از بیرون دانشگاه با درون دانشگاه درگیری مداوم رخ داده باشد.

وی ادامه داد: فضا به سمت خشونت برده شده است. در گروه‌های دانشگاهی عکس و مشخصات کامل دانشجویان مذهبی و انقلابی را منتشر می‌کنند. حتی شماره خانواده و اقوام آنها را می‌گذارند تا با آنها تماس گرفته شود و به خانواده‌شان فحاشی صورت بگیرد. رسماً در این گروه‌ها می‌گویند چادر از سر دانشجوهای چادری بکشید و حزب‌اللهی‌ها را کتک بزنید. این با رفتار دانشجوی دانشگاه شریف همخوانی ندارد. حتی زمانی که برخی از لیدرها دستگیر شدند از برخی از آنها چاقو کشف کردند. حتی چند نفر که دانشجوی شریف هم نبودند بین بازداشتی‌ها وجود داشتند. این خشونت تا جایی پیش رفته و فضا را سنگین کرده که حتی دکتر زارچی از اساتیدی که حامی این تجمعات بوده، توئیت زده و خطاب به آنها اعتراض کرده است.

نامه بسیج دانشجویی

گفتنی است، بسیج دانشجویی نیز در ارتباط با اتفاقات دانشگاه شریف در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حضور نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه نوشت: «رفتارهای پر از توحش و سر دادن شعارهایی رکیک که حتی کلمه‌ای از آنها را نمی‌توان بازگو کرد، تجمع گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف در روز دهم مهرماه را تبدیل به صحنه‌ای شرم‌آور کرد که هیچ رنگ و بویی از ادب و فرهنگ عموم اساتید و دانشجویان نداشت و لکه ننگی بر صفحه تاریخ دانشگاه صنعتی شریف شد. از شما درخواست می‌کنیم قاطعانه نسبت به رهگیری ریشه‌های این رفتارهای بی‌منطق در دانشگاه صنعتی شریف اهتمام ورزید.»

کلاس‌های درس دانشگاه صنعتی شریف نیز از دیروز دوشنبه مورخ ۱۱مهرماه تا اطلاع ثانوی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و تنها تردد دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد امکان‌پذیر است.

کد خبر 709932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    88 74
    اینا اگه نخبه بودن تحت تاثیر یه دیپلم ردی مثل علی کریمی که فقط فالوور جمع کرده قرار نمی گرفتن پ ن: صرف ورود به دانشگاه های خوب دلیل بر باهوش بودن و نخبگی نیست
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      34 34
      احسنت😄
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    48 33
    دنیا برعکس شده قبلا اونی که نخبه و درس خون بود بیشتر به فکر درس و کلاس و اینا بود و تنبل های کلاس دعوا میکردن و درگیری داشتن الان برعکس شده،
  • مم IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    54 43
    امان از غرب زدگی
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    66 32
    اگه خبری نبوده پس وزیربرای چی رفته وچرا کلاسها مجازی شده؟
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    63 34
    نمیدونم چرا همه جا مردم تقصیرکارند شما بی تقصیر ؟
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    12 7
    ایرانی سربلند وپایداردرهمه سال ها بود هست عشق وطن تووجود همه ایرانی باغیرت است