رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن از تصویربرداری یک قلاده خرس قهوه‌ای در این شهرستان خبر داد.

خرس قهوه ای

به گزارش همشهری آنلاین، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت این شهرستان در پایش مناطق حوزه استحفاظی با مشاهده یک قلاده خرس قهوه ای در منطقه جنگلی پایین تریشوم، اقدام به تصویربرداری از آن کردند.
 مصطفی فلاح مجاور با بیان اینکه ارتفاعات ماسوله یکی از زیستگاه‌های حیات وحش به ویژه خرس قهوه‌ای است، افزود: خرس‌ها به دلیل کمبود منابع آبی و غذایی در ارتفاعات به باغات و مناطق جنگلی پایین دست سرازیر می‌شوند.
رئیس اداره محیط زیست افزود: توپوگرافی شهرستان فومن شرایط بسیار مناسبی برای زندگی حیات وحش ایجاد کرده است و در این میان وجود جنگل‌های انبوه شرایط خوبی برای زیست پلنگ و خرس ایجاد کرده است.
 وی بیان کرد: با توجه به آموزش های ارائه شده به ساکنان محلی و برخورد با متخلفان، گونه‌های نادر جانوری در این شهرستان دیده شده است.

خرس قهوه ای بزرگترین گوشتخوار خاورمیانه است و این گونه رنگی متفاوت از قهوه ای تیره تا زرد بور است و زیستگاه این گونه جانوری مناطق جنگلی خزر، ارسباران و زاگرس است. خرس شبگرد است و به صورت انفرادی زندگی می کند که  بالغ آن حدود  ٢۵٠ کیلوگرم وزن دارد و دارای نرخ زاد و ولد پایینی است.
ماه گذشته نیز رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار از نجات و رهاسازی موفق یک قلاده خرس قهوه ای گرفتار در فنس باغات کشاورزی محدوده لاکه رودبار واقع در جنوب گیلان خبر داد.
علی فرهی تکرمی افزود: به دنبال دریافت گزارشی از گرفتار شدن یک قلاده خرس قهوه ای در فنس باغات کشاورزی  روستای ییلاقی لاکه رودبار، اکیپ کاملی از یگان حفاظت و کارشناسان محیط زیست روبار سریعا در محل حاضر شدند.
بنا بر این گزارش پس از بررسی اوضاع، با رویت خرس گرفتار شده در تله گراز که با جدا کردن تله به سمت باغات حرکت کرده و در فنس باغ گرفتار شده، نسبت به هماهنگی برای اعزام تیمی متشکل از رئیس اداره نظارت برحیات وحش و دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از رشت به محل واقعه که خارج از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست بود، اقدام شد.  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودبار اظهار داشت: به دلیل استرس وارده به حیوان امکان مقیدسازی با ادوات زنده‌گیری و بیهوشی در ابتدا مقدور نشد و در نهایت با همکاری اهالی روستای لاکه و مدیریت صحنه استرس حیوان کاهش یافت و با استفاده از دارت و سلاح بیهوشی، خرس قهوه ای بیهوش شد.
بر اساس این گزارش، دامپزشک  محیط زیست گیلان نیز ضمن معاینه فیزیکی و اقدامات درمانی لازم و چک کردن علائم حیاتی و پس از تأیید اینکه زخم حیوان جدی نیست و قابلیت رهاسازی را دارد، خرس را به زیستگاه مناسب و خارج از باغات منتقل و پس از به دست آوردن هوشیاری کامل رهاسازی کردند.
در اوایل شهریور ماه نیز توسط محیط بانان پرتلاش حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار  از یک قلاده خرس در ارتفاعات رودبار به وسیله دوربین های تله تصویر برداری انجام شده بود.
اگر چه پیش تر تجربه ناموفق زنده گیری خرس در همین رودبار گیلان تجربه ناخوشایندی بود بطوریکه در عملیات زنده گیری یک خرس دلایلی چون اثر نکردن داروی بیهوشی بدلایل بافت زیاد چربی حیوان و همچنین فلش انداختن موبایل مردمان بومی در چشم خرس منجر به وحشی تر شدن حیوان و حمله و زخمی نمودن چند نفر از افراد محلی می شود که نیروهای یگان حفاظت محیط زیست میان جان حیوان و جان مردم بومی ناچار به کشتن خرس می شوند؛ اما خوشبختانه امروز با تدابیر اندیشیده شده جان خرس رودبار نجات یافته و خرس به طبیعت باز می گردد.
گیلان یکی از کوچکترین استان های ایران است، همین استان کوچک سومین استان پر تراکم بعد از تهران و البرز است؛ ۳۴ درصد استان جلگه و مابقی کوهپایه یا کوهستان است بخش اعظم جمعیت در جلگه سکونت دارند؛ گیلان دارای پتانسیل های ملی و جهانی است؛ ۶۰ گونه پستاندار چون پلنگ، شوکا (گوزن مینیاتوری) خرس قهوه ای و فک بخشی از تنوع زیستی استان است؛ پرندگان یکی از مهمترین شاخص های حیات وحش در دنیاست تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران داریم ۶۰ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می شود و ۲۰ ایستگاه تالابی و سه تالاب مهم بین المللی تالاب انزلی، پارک ملی بوجاق و امیرکلایه در استان وجود دارد.
 

 
 
 

کد خبر 709857
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha