سرلشکر باقری درس گرفتن از مقاطع حساس تاریخی کشور را از بهترین راهکارهای حل مشکلات فعلی برشمرد و گفت: باید سعی کنیم رمز پیروزی در دفاع مقدس را پیدا کرده و با مطابقت دادن آن مقطع تاریخی با شرایط امروز، بستر برون‌رفت از مشکلات فعلی را ایجاد کنیم.

سدار سرلشکر باقری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، با اشاره به نقش تعیین‌کننده دانشجویان در حوزه‌های علمی و فناوری‌های نوین، اظهار داشت: بدون تردید دانشجویان موتور محرک کشور محسوب می‌شوند.


باقری با تأکید بر لزوم توجه به تهدیدات امنیتی و توطئه‌هایی که انقلاب اسلامی با آن مواجه است، گفت: طبیعتاً قشر دانشجو مسئولیت و رسالت خطیر و سنگینی را در عرصه مقابله با تهدیدات پیشِ رو بر عهده دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: از دانشجویان انتظار می‌رود که در ارتباط با مسائل مختلف روحیه پرسش‌گری و مطالبه‌گری داشته باشند، نسبت به مسائل آگاه و توجیه باشند و مهم‌تر اینکه دیگران را نیز در مواجهه با مسائل توجیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی امروز به‌عنوان اصیل‌ترین و مهم‌ترین تشکل‌ها محسوب می‌شوند و این مجموعه‌ها رسالت مهمی را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، خصوصاً در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی عهده‌دار هستند.

باقری در ادامه، حرکت در مسیر توسعه علم، توسعه دانش، فناوری و پژوهش را اصلی‌ترین وظیفه قشر دانشجو، عنوان کرد و گفت: جایگاه علم و فناوری در تولید قدرت و سربلندی کشور بسیار مهم است و امروز دانشجویان ما باید با تلاش در عرصه‌های علمی و پژوهشی جایگاه علمی کشور را متناسب با شأن و تراز ملت بزرگ ایران، ارتقاء بخشند. امروز یکی از مهم‌ترین اهداف جبهه علمی کشور باید دستیابی به این جایگاه رفیع باشد.

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به جایگاه رفیع دانش و فناوری نیازمند پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی، به‌ویژه فناوری‌های نوین هستیم، عنوان کرد: به‌طور معمول دانشگاه‌ها برای همین مأموریت ایجاد شده‌اند و دانشجویان ما به‌ویژه دانشجویان انقلابی، متدین و حزب‌اللهی نیز باید در این زمینه هم الگو باشند و از درس‌خوان ترین‌ها و محقق ترین‌ها باشند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه درس‌آموزی و توسعه دانش، به‌عنوان فعالیت اصلی دانشجویان نباید کم‌رنگ و یا به فراموشی سپرده شود، گفت: رتبه‌های برتر علمی در سطوح بین المللی باید از میان شما عزیزان باشد که البته در بسیاری موارد این مهم محقق شده است.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی ما نباید دچار سیاست‌زدگی، حزب‌گرایی و جریان‌زدگی شوند، افزود: تشکل‌های دانشجویی به جهت انگیزه و اهداف، بسیار فراتر از جریان‌های سیاسی هستند؛ چرا که آنان به دنبال به دست گرفتن مناصب، پست‌ها و قدرت هستند، اما تشکل دانشجویی به دنبال پیشبرد اهداف اصل نظام و انقلاب و در نهایت سربلندی کشور است.

باقری داشتن فهم عمیق و درک ژرف سیاسی را از ملزومات دانشجویان عنوان کرد و افزود: باید توجه داشت که سیاست‌زدگی و حزب‌گرایی، آفتی است که می‌تواند ما را از رسالت اصلی‌مان دور کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دانشجو باید نماد ترویج این باور باشد که در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد و در واقع با عملکرد صحیح خود، فعل توانستن را در کشور نهادینه کند و کارهای سخت را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به منصه ظهور برساند؛ مانند کاری که دانشجویان نسل اول انقلاب در دوران دفاع مقدس انجام دادند.

وی با اشاره به تجاوز دشمن بعثی به انقلاب نوپای اسلامی ایران، گفت: ملت ایران در سال ۱۳۵۷ در شرایطی کشتی انقلاب را به ساحل پیروزی رساند که از رژیم طاغوت به‌عنوان جزیره ثبات یاد می‌شد و در واقع کمتر کسی باور داشت که انقلاب اسلامی در برابر آن حجم از ستمی که بر مردم، آزادی‌خواهان و فعالان سیاسی وارد می‌شد، بتواند در نهایت به پیروزی رسد؛ اما با لطف خدا این انقلاب با موفقیت به پیروزی رسید.

باقری گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به واسطه تغییرات بنیادین در حوزه ساختاری و کادرهای امنیتی با مشکلات اساسی مواجه شد؛ برخی سران ارتش در آن برهه زمانی فرار کردند یا دستگیر و یا کنار گذاشته شدند؛ همچنین در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و استان گلستان نیز اتفاقات نامبارک و غائله‌هایی به‌پا شد.

وی تصریح کرد: کشور در یک چنین فضایی قرار داشت که به ناگاه با یک تهاجم سراسری از سوی ارتش منسجم رژیم بعثی مواجه شد و بدین ترتیب بخش‌های وسیعی از استان‌های غربی کشور به تصرف دشمن درآمد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: به واقع در ماه‌های نخست دفاع مقدس با مشکلات عمده‌ای مواجه بودیم؛ اگرچه ارتش با تمام توان برای دفاع از کشور وارد میدان شده بود، اما به واسطه تغییرات اساسی ناشی از انقلاب و از دست دادن پشتیبانی‌های لجستیکی و بازگشت مستشاران فنی از انسجام و قدرت کافی برخوردار نبود؛ از طرفی وحدت فرماندهی وجود نداشت و بنی‌صدر در اداره جنگ با نیروهای مسلح و نیروهای انقلابی اختلاف نظر داشت.

باقری خاطرنشان کرد: افراد نظامی که در ارتش زمان انقلاب حضور داشتند، غالباً سابقه فرماندهی کلان نداشتند و کار فنی عمیقی نیز در حوزه تعمیر و نگهداری جنگنده‌ها، ناوها و بالگردها بلد نبودند و از طرفی سپاه پاسداران نیز تازه تشکیل شده بود و با سلاح کلاشینکف در کردستان و دیگر مناطق ناامن، درگیر بود و این در شرایطی بود که جنگ را نمی‌شناخت؛ ضمن اینکه تجهیزات کافی نداشت و از دانش نظامی کافی برخوردار نبود.

وی افزود: از ماه‌های نخست جنگ به یاد داریم که دشمن بعثی به راحتی جلو می‌آمد و پیشروی می‌کرد؛ اگرچه نیروی هوایی در دومین روز جنگ عملیات خوبی انجام داد و عملیات‌های زمینی با پشتیبانی بالگردی بعضاً انجام می‌گرفت، اما این‌ها به واقع جلودار ارتش منسجم بعثی نبود.

باقری گفت: در غرب دزفول، هویزه، آبادان و ماهشهر سه الی چهار عملیات نسبتاً بزرگ از سوی ارتش انجام شد که همگی به دلیل نبودِ راهبرد و طراحی مناسب با شکست مواجه شد.

وی یادآور شد: در ماه‌های آذر و دی سال ۱۳۵۹ یأس و ناامیدی و آثار مخرب ناشی از شکست بر همه کشور مستولی شده بود و حتی تصور بچه‌های انقلابی هم این بود که در برابر دشمن بعثی، کاری نمی‌توان کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: وضعیت بر همین منوال پیش می‌رفت تا اینکه در دی‌ماه سال ۱۳۵۹ جوانان انقلابی کشور کم‌کم مطرح کردند که استراتژی جنگ باید تغییر کند؛ جوانانی که تنها سه ماه از حضورشان در میادین جنگ می‌گذشت، این بار حرف‌هایی از جنس راهبرد و استراتژی می‌زدند که قابل تأمل بود.

وی بیان کرد: از این پس، رویکرد جدیدی در مدیریت صحنه نبرد شکل گرفت و در پرتو آن عملیات‌های بسیار کوچک با رویکرد شناسایی عمیق از دشمن و طراحی مناسب انجام شد؛ این عملیات‌ها از ۴۰ الی ۵۰ نفر به سمت عملیات‌های گردانی و تا حد هزار نفر پیش رفت و ظرف شش ماه نیز تقریباً ۲۵ عملیات در جبهه‌ها با موفقیت انجام شد و طی آن اعتماد به نفسی در میان نیروها ایجاد شد و همه فهمیدند که به شرط تلاش جهادی توکل به خدا و اعتماد به داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی می‌توان بر دشمن، غالب شد.

باقری عنوان کرد: در نهایت در مهر سال ۱۳۶۰ عملیات ثامن‌الائمه (ع) برای شکست حصر آبادان با موفقیت کامل انجام شد از آن به بعد نیز زنجیره عملیات‌هایی تا پیروزی بیت‌المقدس و فتح خرمشهر در خرداد ۱۳۶۱ صورت گرفت؛ به واقع این مقطع تاریخی برای همه ما می‌تواند به‌عنوان یک الگوی تاریخی مطرح باشد.

وی درس گرفتن از مقاطع حساس تاریخی کشور را یکی از بهترین راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی عنوان کرد و افزود: الزاماً این‌گونه نیست که اگر کشور با مشکلاتی روبه‌رو شد، تمامی امکانات باید فراهم باشد تا ما با یک تصمیم ساده کار را پیش ببریم و مشکلات و مسائل را حل کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: بنده آن مقاطع حساس را درک کرده و از نزدیک شاهد بودم؛ به واقع عرض می‌کنم که وضعیت و مشکلات امروز کشور با وضعیت پاییز ۱۳۵۹ قابل قیاس نیست؛ لذا باید تحقیق و بررسی دقیقی شود تا متوجه شد که چه اتفاقاتی رخ داده تا انقلاب اسلامی بعد از گذراندن آن روزهای تاریک و سیاه توانست عملیات ثامن‌الائمه (ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را رقم بزند؛ به واقع این مقطع تاریخی قابل مطالعه و کند و کاو است.

باقری گفت: باید سعی کنیم رمز پیروزی آن مقطع تاریخی را پیدا کرده و با کمک آن، مشابه‌سازی و مطابقت دادن با شرایط امروز، بستر برون‌رفت از مشکلات فعلی را ایجاد کنیم و مسیر رشد را بهتر از قبل ادامه دهیم؛ اگرچه مقتضیات زمان با گذشته متفاوت است و نسل نیز تغییر کرده است، اما می‌شود از تاریخ درس گرفت.

وی عنوان کرد: به‌طور کلی فلسفه تاریخ نیز همین است که از آن نقاط ضعف و قوت درس بگیریم. مطالعه تاریخ دفاع مقدس صرفاً به خاطره‌گویی و خاطره‌انگاری خلاصه نمی‌شود. در مطالعه دفاع مقدس باید دلایل پیروزی و شکست‌ها را مد نظر قرار داد و دلایل و ریشه‌های شکست و پیروزی را بازسازی کرد و از آن برای حل مشکلات کنونی بهره گرفت.

باقری گفت: در میان تمامی حوادث تاریخی که کشورمان با آن مواجه بوده، دفاع مقدس به‌عنوان یک قله مطرح است که می‌بایست بر روی آن وقت گذاشت و مطالعه کرد و برای امروز و آینده از آن بهره گرفت.

کد خبر 709568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha