یک متخصص پیشرو یوفو ادعا می‌کند که تمدن بشری می‌تواند توسط هوش مصنوعی فرازمینی «ابر شکارچی» از بین برود.

بشقاب پرنده

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، نیک پاپ، رئیس پیشین «میز بشقاب پرنده» وزارت دفاع بریتانیا گفت: «ممکن است روزی با ماشین‌های فکری جاودانه که توسط یک تمدن پیشرفته از جاهای دیگر کیهان ایجاد شده است، روبرو شویم.»

او می‌ترسد که هوش مصنوعی بیگانه بتواند شکل‌های زندگی رقیب مانند انسان‌ها را به‌عنوان یک تهدید بالقوه برای موجودیت خود ببیند.

اما این فناوری انقلابی (هوش مصنوعی) ممکن است به انسان‌ها کمک کند تا راهبردی برای دستیابی به چنین تمدنی یا شناسایی اثر انگشت فرازمینی پنهان‌شده در داده‌های موجود ارائه کند.

پاپ در یک کنفرانس برنامه فضایی مخفی که در سیلیکون ولی گفت: «تمدنی که به طور قابل‌توجهی از تمدن ما جلوتر است، چه فناوری‌هایی خواهد داشت؟ سیستم‌های محرکه، بدیهی است. منابع انرژی، بلکه بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی.»

استیون دیک، تاریخ‌دان ارشد سابق ناسا هم می‌گوید که ما ممکن است در یک جهان عمدتا پسا بیولوژیکی زندگی می‌کنیم که پر از ماشین‌های فکری جاودانه است.

پاپ گفت: «استیون هاوکینگ هشدار داده که این مانند زمانی است که اروپایی‌ها با بومیان آمریکا روبرو شدند و تمام بشریت در نقش بومیان آمریکا هستند.»

این همچنین با نظریه جنگل تاریک مرتبط است که نشان می‌دهد همه تمدن‌ها سر خود را پایین نگه می‌دارند و به دلیل ترس از وجود یک گونه ابر شکارچی در آنجا؛ احتمالا با هوش مصنوعی.

هر هوش مصنوعی فرازمینی فرضی احتمالا در ابتدا توسط حیات بیولوژیکی برنامه‌ریزی شده است.

ممکن است یا آن حیات بیولوژیکی اولیه را نابود کرده باشد یا فقط تکامل یافته و سفر کرده باشد، اما هر برنامه هوش مصنوعی هوشیار احتمالاً در آن برنامه حفاظت از خود برنامه‌ریزی شده است.

اولین اصل آن، این است که اجازه ندهد نابود شود. اگر آن وقت متوجه شود که تمدن دیگری که در حال تکامل به سطح بالاتری است می‌تواند آن را نابود کند، ممکن است تصمیم بگیرد که امن‌ترین راهبرد، نابودی آن تمدن‌ها پیش از تبدیل شدن به یک تهدید باشد.

با وجود چشم‌انداز وحشتناک نابودی بشر توسط هوش مصنوعی فرازمینی، پاپ گفت که تمایل به برقراری تماس صرفا در طبیعت ما است و می‌تواند منجر به جهشی عظیم در دانش علمی شود.

بیشتر بخوانید:

پاپ افزود: «ما می‌خواهیم بیرون برویم و ببینیم چه چیزی در آنجا وجود دارد و من فکر نمی‌کنم که حتی اگر خطراتی وجود داشته باشد، بتوانیم یا باید پنهان شویم. اگر فرازمینی‌های هوشمندی یک میلیون سال جلوتر از ما وجود داشته باشند و بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، این می‌تواند میان‌بر نهایی باشد؛ مانند نگاه کردن به انتهای کتاب درسی و پاسخ‌ها.»

کد خبر 709443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • عبدی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    4 14
    انسان اشرف مخلوقات است هر موجود دیگری در جهان نمی تواند از انسان پیشی بگیرد. این را یادمان باشد.
    • رحمان اصل IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      12 1
      وقتی یه ویروس ناخلف میتونه این اشرف مخلوقات رو نیست ونابود کنه پس نزدخدا غره مشو که هیچی نیستی در پیشگاهش