عین‌الله جهانی معاون پیشین اجتماعی و ترافیک پلیس راهور فراجا در خصوص آموزش، تربیت و فرهنگ‌سازی پیمانکاران و رانندگان سرویس مدارس نکاتی را متذکر شدند که از دید کارشناسی و برحسب تجربه بالای ایشان می‌تواند کمکی برای تمامی نهادهای زیرمجموعه این حوزه و متولیان امر باشد.

سرهنگ جهانی

به گزارش همشهری آنلاین، وی افزود، برای روشن‌تر شدن این موضوع مثال کوچکی را عنوان می‌کنم: فرض کنید دانش‌آموز از خودروی سرویس مدرسه پیاده شده و زنگ منزلشان را بصدا در می آورد ولی کسی پاسخگو نیست، سراسیمه و نگران و مضطرب می‌شود، ولی می‌بیند راننده سرویس او را تنها نگذاشته و منتظر است تا دانش‌آموز وارد منزلشان شود، حتی ممکن است راننده با تلفن همران خود با والدین این دانش‌آموز تماس بگیرد و تلاش کند تا دانش‌آموز را به خانواده‌اش تحویل دهد. ملاحظه می‌کنید که این اقدام انسان‌دوستانه، تا چه حد می‌تواند از نظر تربیتی و فرهنگی موثر باشد. به همین جهت است که ما می‌گوییم نقش آموزشی و پرورشی در سرویس مدارس از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا تمامی این رفتارها در ذهن دانش‌آموز ماندگار شده و می‌تواند الگو برداری کرده و حس مسئولیت پذیری را به دانش‌آموز بیاموزد.

سرهنگ جهانی در ادامه گفت: در کتاب آموزشی که در زمان خدمت بنده در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نوشته شد، اولین بار عنوان «معلم کلاس سیار ترافیکـ» را بکار بردیم، اما با گذر زمان و بررسی‌ها و کارشناسی‌های انجام شده در این خصوص به این نتیجه رسیدیم که رانندگان سرویس مدارس نقشی فراتر از معلم ترافیک را ایفا می‌کنند و با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، قانون مداری را به بچه‌ها آموزش می‌دهند و آنها می‌توانند در بیشتر مواقع نقش یک معلم فرهنگی و پرورشی را نیز نشان دهند. تمام رفتارهای رانندگان با چشمان تیزبین دانش‌آموزان رصد می‌شود و با شرایط ضریب هوشی بالایی که دانش آموزان امروزی دارند بخص عمده از یادگیری‌ها به صورت اکتسابی شکل می‌گیرد، با نگاه کردن به رفتارهای راننده از وی آموزش گرفته و به دلیل اینکه این رانندگان یک سال تحصیلی را همراه این دانش آموزان هستند می‌توان به اهمیت نقش رفتاری و فرهنکی آنان پی برد.

معاون پیشین اجتماعی و ترافیک پلیس راهور افزود: کاش می‌شد نام وزارت آموزش و پرورش را به وزارت تربیت و آموزش تغییر داد، زیرا تربیت انسان‌ها باید در دوران کودکی شکل بگیرد این آموزش‌ها مانند حکاکی کردن برروی سنگ می‌مانند و مادام‌العمر همراه انسان باقی خواهند ماند. مسائل آموزشی را می‌توان در طول زمان به افراد آموزش داد اما مسائل تربیتی از همان دوران کودکی بر روی افراد تاثیر گذار است از این رو می گوییم ابتدا تربیت و بعد آموزش.

رانندگان سرویس مدارس به این نکات توجه کنند

وی خاطر نشان کرد: تجربیات به دست آمده نشان دهنده این است که راننده سرویس مدارسی که تحت آموزش قرار گرفته‌اند و با قوانین و مقررات نیز آشنا شده‌اند و به عملکرد آنان نظارت دقیق صورت گرفته، کار خود را به مراتب صحیح تر از دیگر رانندگان انجام داده‌اند و جا دارد بگوییم که ضمن قدردانی از معلمان عزیز، ما نیازمند معلمان دانایی هستیم که نقش فرهنگی خودشان را پررنگ‌تر کنند.  

سرهنگ دکتر جهانی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه اجرایی سرویس مدارس گفت: آیین نامه مصوب هیأت وزیران و دستورالعمل اجرایی، باید توسط تمامی مسئولین در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزی و بالاخص شما پیمانکاران محترم سرویس مدارس و حتی خود رانندگان مطالعه شود. در این آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن، وظایف و مسئولیت‌های تمامی سازمان‌های زیربط مشخص شده است.

وی افزود: در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس مکلف شده است در بازده زمانی سه ماهه سوابق رانندگان اعم از تخلفات و تصادفات را دراختیار شهرداری و آموزش و پرورش قرار دهد. نظارت پلیس بر رعایت ظرفیت خودروهای سرویس دانش‌آموزی و همچنین داشتن برچسب مخصوص خودروهای سرویس مدارس نیز در حوزه فعالیت پلیس است. پلیس حتی باید بر روی معاینه فنی خودروهای سرویس مدرسه و همچنین برروی تخلفات راننده در مقابل درب مدارس و یا در طول مسیر نظارت کافی را به عمل آورد زیرا در غیر این صورت حتما بامشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

این کارشناس ارشد ترافیک در ادامه تاکید کرد، پیمانکاران اجرایی عزیز باید بداند که، در قانون و مقررات قید شده است که شهرداری‌ها ملکف به تامین خودروهای سرویس مدارس هستند و باید عمدتا از سازمان تاکسیرانی در این خصوص استفاده کنند، اما در شرایط خاص می‌توانند از بخش خصوصی اما با نظارت مستقیم سازمان تاکسی‌رانی نیز استفاده کنند و در اینجاست که خودروهای شخصی، خودروی حمل و نقل عمومی هم محسوب می‌شوند به این جهت که اگر در حال حاضر فردی را با خودروی شخصی خود در حمل و نقل دانش‌آموزی بکار بگیریم ایشان و خودروی وی دیگر جزء حمل و نقل عمومی محسوب شده و مقررات و قوانین مرتبط حمل و نقل عمومی باید مد نظر آنها قرار بگیرد. مهم ترین مسئله در این بخش داشتن گواهینامه پایه دو است.  

وی در خصوص شرایط بیمه‌نامه‌های خودروهای سرویس مدارس گفت: در خصوص مقررات بیمه‌ای در حوادث و تصادفات برای رانندگان تاکسی تفاوفت‌هایی را شاهد هستیم بنابراین لازم است فردی که با خودروی شخصی به عنوان راننده سرویس دانش‌آموزی مشغول به فعالیت است بیمه مکمل شخص ثالث را که در موارد حوادث و تصادفات مورد نیاز است دریافت کند، زیرا در غیر این صورت ممکن است در صورت بروز تصادفات و حوادث و به هنگام پرداخت خسارت با مشکل روبرو خواهند شد.  

سرهنگ جهانی در ادامه گفت: مسئله بعدی مربوط به ظرفیت خودروهاست که در حال حاضر به علت وجود مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه آموزش وپرورش، سازمان تاکسی‌رانی، پیمانکارن و رانندگان عزیز و حتی پلیس به آن توجه ویژه را داشته باشند، ظرفیت خودروهای سرویس مدارس است آنها باید بداند این موضوع از اهمیت بسیاز زیادی برخوردار است به این دلیل که حتی اگر یک سرنشنین بیشتر از حد ظرفیت خودرو درون سرویس مدرسه باشد و حادثه‌ای رخ بدهد در زمان پرداخت خسارت، راننده  خاطی به علت ظرفیت غیر مجاز دچار مشکل شده و  نمی‌تواند از خود در مراجع قانونی دفاع و از تسهیلات ویژه حمل‌ونقل دانش آموزی نیز استفاده کند.

کد خبر 708442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha