دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: واحدهای نظامی اوگاندا، کنگو و سودان جنوبی عملیات تهاجمی مشترکی را علیه مواضع رهبر شورشیان اوگاندا در شمال شرق کنگو آغاز کردند.

خبرگزاری آلمان از نایروبی و کامپالا گزارش داد، در بیانیه‌ای که این سه ارتش مشترکا صادر کردند، اعلام شد مقر اصلی جوزف کانی (Joseph Kony) و ارتش مقاومت خدا (LRA) به رهبری او، هدف حمله قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

کانی که 20 سال است در شمال اوگاندا جنگ داخلی خونینی را هدایت می‌کند، چند هفته پیش برای چندمین بار در مراسم امضای پیمان صلح حاضر نشد. دولت اوگاندا و شاخه سیاسی LRA حدود دو سال است درباره این توافقنامه با هم مذاکره می‌کنند. مدت‌هاست این رهبر شورشیان با هوادارانش در جنگل‌های کنگو پنهان شده است.

تابستان اوگاندا و کنگو توافق کردند مشترکا علیه کانی و LRA وارد عمل شوند. شورشیان اوگاندا که در طول جنگ داخلی اقدامات متعدد خشونت‌باری علیه غیرنظامیان مرتکب شدند و به ویژه از کودک‌سربازان در عملیات خود استفاده کردند، ماه‌های گذشته بارها روستاهای شمال شرق کنگو و سودان جنوبی را هدف حمله قرار داده و صدها کودک و جوان را ربودند. در این رخدادها مدارس هدف اصلی حملات بودند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه دستور بازداشت کانی و بسیاری از افسران تحت امر او را به خاطر نقض حقوق بشر و قوانین جنگ صادر کرده است

کد خبر 70834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز