دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

غرب به طور غیرمستقیم به تامین مالی طالبان در افغانستان می‌پردازد؛ این عنوان یک گزارش خبری است که خبرگزاری روسی نووستی روز شنبه روی خروجی خود قرار داد.

 در این گزارش آمده است که‌ در ازای عبور و مرور امن و راحت یگان‌های نظامی و کاروان‌های ویژه ناتو به پایگاه‌های خود در جنوب افغانستان، به نیروها و شبه‌نظامیان طالبان پول پرداخت می‌شود. خبرگزاری روسی نووستی اعلام کرده که این خبر را به نقل از منابع موثق خبری نشریه انگلیسی تایمز چاپ لندن نوشته‌است. نشریه انگلیسی تایمز لندن هم منابع خبری خود را اعلام نکرده و تنها از آنها به‌عنوان منابع نامعلوم اما موثق نام برده است.

در این گزارش‌ها آمده است که‌ کمپانی‌های بین‌المللی به تامین قراردادهایی برای عرضه سوخت، مواد و دستگاه‌ها به پایگاه‌های کشورهای عضو ناتو می‌پردازند که جهت انتقال بار برای نیروهای ائتلاف غرب از بندر کراچی پاکستان به افغانستان با کمپانی‌های محلی کار می‌کنند. آنها نیز برای تامین امنیت مستقیماً با طالبان ارتباط برقرار می‌کنند.

منابع خبری نشریه انگلیسی تایمز گفته‌اند، میلیون‌ها پوند استرلینگ، از جمله پول مالیات‌دهندگان بریتانیا به طالبان می‌رسد. این خبر را صاحبان چند کمپانی که به واردات سوخت، حمل‌ونقل و تامین امنیت می‌پردازند نیز در گفت‌وگو با تایمز تایید کردند. به گفته آنها، حدود 25درصد مبالغی که غرب برای عرضه بار به پایگاه‌های ناتو تخصیص می‌دهد به جیب طالبان می‌رود.

در این گزارش آمده است که مقدار این داد و ستدها بسیار چشمگیر است. به‌عنوان مثال، تنها برای پایگاه اصلی بریتانیا به نام «کمپ باستیون» در ولایت هلمند هر هفته به بیش از یک میلیون لیتر گازوئیل و سوخت هواپیما نیاز است. در افغانستان 70 هزار سرباز خارجی حضور دارند که بیشتر مواد غذایی و دستگاه‌ها برای آنها از طریق زمینی عرضه می‌شود. در سال آینده آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند که حداقل 20 هزار نظامی دیگر نیز به افغانستان اعزام کند.
به گفته صاحبان یکی از کمپانی‌های خصوصی افغانی که به ارائه خدمات محافظتی می‌پردازد، تعرفه جابه‌جایی بار حدود هزار دلار آمریکا به ازای هر کامیون است. کاروان‌های باری به‌طور معمول شامل 40-50 کامیون هستند و گاهی تعداد آنها به 100 دستگاه نیز می‌رسد.

طالبان به کاروان‌ها حمله می‌کنند، زیرا راه دیگری برای تامین پول ندارند و به راحتی نیز پول برای عدم‌حمله را می‌پذیرند. در سال‌جاری حملات در جاده‌های قندهار به اقدامی عادی تبدیل شده است. به گفته رئیس یکی از کمپانی‌های حمل‌ونقل، به‌علت همکاری با طالبان او مجبور است به نوعی مالیات به حکومت افغانستان نیز بپردازد، چرا که «این (همکاری) در عالی‌ترین سطوح در دولت افغانستان رخ می‌دهد».

وی اطلاع داد که در زمان حمل‌ونقل بارها برای پایگاه‌های ناتو، مجبورند که به هر یک از فرماندهان طالبان که بار باید از مناطق تحت کنترل آنها عبور کند، پول دهند. این فرد توضیح داد: «زمانی که شما می‌شنوید که به کاروانی حمله شده است، این بدین معناست که بخشی از جاده اکنون تحت کنترل گروه جدیدی از طالبان است». این موضوع به معنای آن است که باید باج جدیدی به این گروه پرداخت شود.

نشریه انگلیسی تایمز نوشته‌است که ‌جیمز گیتر‌(James Gater) نماینده نیروهای ناتو در افغانستان اطلاع داده که قراردادهای عرضه بار برای ناتو با شرکت‌های بازرگانی منعقد شده  به صورتی  که آنها حق دارند با کمپانی‌های زیرمجموعه و یا با هر کس که برای آنها مناسب است، کار کنند.

افغانستان اکنون به دغدغه شماره یک غرب تبدیل شده‌است. رسانه‌های آمریکایی اخیرا در مقالات و گزارش‌های متعددی خطاب به اوباما نوشته‌اند که به محض ورود به کاخ سفید باید آزمون دشوار افغانستان را از سر بگذارند.

کد خبر 70804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز