تازه‌ترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد سطح تولیدات صنعتی در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال قبل ۶.۷درصد رشد کرده که این میزان رشد در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این برای سومین ماه متوالی است که شاخص تولیدات صنعتی با رشد مواجه می‌شود.

صنعت

به‌گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی‌که از ابتدای سال گذشته حجم تولیدات صنعتی وارد یک دوره نزولی شده بود، آمارها نشان می‌دهد از خردادماه امسال میزان تولید صنعتی روندی رو به رشدی داشته و سطح تولید و فروش کارخانه‌های صنعتی بهبود یافته است.

تازه‌ترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در مرداد ماه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۶.۷درصد رشد کرده که این میزان رشد در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این برای سومین ماه متوالی است که شاخص تولیدات صنعتی روندی مثبت دارد.

صنایع برتر

آمارها نشان می‌دهد بیشترین رشد تولیدات صنعتی در مرداد ماه امسال مربوط به صنعت خودرو بوده است. طبق گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی، تیراژ تولید صنعت خودروسازی‌ در مرداد ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۲۲.۱درصد رشد کرده، این رقم در چند سال اخیر کم سابقه بوده است. شاخص تولیدات صنعت خودرو در تیر ماه امسال نیز ۱۶درصد افزایش یافته است.

بعد از صنعت خودرو بیشترین رشد مربوط به گروه ماشین‌آلات و تجهیزات بود که محاسبات نشان می‌دهد شاخص این گروه در مرداد امسال در مقایسه با مرداد سال قبل ۱۹.۶درصد افزایش داشته است. سطح تولید این گروه نیز در تیرماه ۱۶.۵درصد رشد کرده بود. بعد از این دو صنعت، طبق آمارهای پژوهشکده پولی و بانکی، بیشترین رشد به صنعت نساجی مربوط بود که در مرداد ماه امسال ۱۷.۷درصد افزایش داشته است.

از جمله نکات مهم به شاخص تولیدات صنعتی رشد تولید گروه محصولات شیمیایی مربوط است که رشدی بالای ۳درصد داشته، این صنعت که عمدتا شامل تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی است ازجمله بزرگ‌ترین صنایع حال حاضر اقتصاد ایران است.

رشد صنعت فلزات اساسی نیز در مرداد ماه همچون تیر ماه در محدوده ۸درصد بوده و عمده‌ترین دلیل رشد تولیدات این صنعت افزایش سطح تولید در کارخانه‌های تولید فولاد بوده است.

آمارهای مربوط به شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس همچنین نشان می‌دهد رشد تولید شرکت‌های صادرات محور نیز بعد از ۲۲ماه از سایر شرکت‌ها پیشی گرفته است. از آبان۱۳۹۹ تا خرداد ماه امسال میزان تولید صنایع صادرات محور از رشد تولید سایر صنایع پایین‌تر بود و حتی در اردیبهشت امسال به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود.

میزان فروش صنایع

پژوهشکده پولی و بانکی همچنین با محاسبه میزان موجودی انبار کارخانه‌های صنعتی اعلام کرده سطح فروش تولیدات صنعتی افزایش یافته، این روند نشان می‌دهد سطح تقاضا افزایش یافته است.

طبق این گزارش در ۳ماه اخیر یعنی به فاصله ماه‌های خرداد تا مرداد ماه نرخ رشد فروش شرکت‌ها بیشتر از نرخ رشد تولیداتشان بوده و همین موضوع باعث شده موجودی انبار این شرکت‌ها کاهش یابد.

این کاهش قابل توجه در موجودی انبار همزمان با رشد مثبت تولید نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات صنعتی افزایش قابل توجهی داشته است. با این حال باید توجه کرد بخش قابل توجهی از کاهش در موجودی انبار کارخانه‌ها در ۳ماه گذشته به کاهش موجودی انبار شرکت‌های خودروسازی‌ مربوط بوده زیرا شرکت‌های خودروسازی‌ در این مدت بخش زیادی از خودروهای ناقصی را که در پارکینگ‌ها باقی مانده بود، بعد از تکمیل قطعات فنی تحویل مشتریان داده‌اند.

طبق گزارش‌های موجود، از خرداد امسال تاکنون رشد فروش شرکت‌های خودروساز به‌طور قابل توجهی از رشد تولیدشان پیشی گرفته و همین موضوع باعث کاهش در موجودی انبار این شرکت‌ها تا سطح ۲۸درصد شده است.

صنعت خودرو در چند سال اخیر به‌دلیل محدودیت‌هایی که در واردات خودرو وجود داشت با مازاد تقاضا روبه‌رو بوده و همین موضوع زمینه‌ساز رشد تولید و فروش این صنعت در چند ماه گذشته شده است. یکی دیگر از صنایعی که در مرداد امسال موجودی انبارش به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته، صنعت داروسازی‌ است که با ۶.۶درصد کاهش مواجه شده است.

این آمار نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌های داروساز نیز با رشد مواجه شده است. طبق داده‌های موجود، موجودی انبار کارخانه‌های داروسازی در فاصله خرداد تا مرداد امسال ۸.۴درصد کمتر شده است.

در گروه محصولات شیمیایی نیز که در ۲ماه ابتدای سال میزان تولید و فروش کاهش یافته بود سطح تولید افزایش یافته، اما همچنان سطح فروش تغییر چندانی نکرده است و موجودی انبار این شرکت‌ها همچنان افزایش نشان می‌دهد. به‌طور کلی زمانی که فروش شرکت‌ها افزایش می‌یابد موجودی انبار شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

رشد ۶/۷ درصدی تولید صنعتی | حجم تولیدات صنعتی در مردادماه افزایش یافت

کد خبر 707171
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha