با مصادره پالایشگاه‌های «روس ‎نفت» در آلمان، تقابل مسکو و اروپا بر سر انرژی وارد مرحله تازه‌ای شده است.

پالایشگاه

به گزارش همشهری آنلاین، ۲ روز پس از اینکه دولت آلمان اعلام کرد؛ به‌منظور قطع وابستگی انرژی خود به روسیه، پالایشگاه‌های شرکت ملی نفت روسیه ـ روس‌نفت ـ را در این کشور توقیف می‌کند، روسیه ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، هشدار داده که  اقدامات لازم ازجمله تمهیدات حقوقی را برای حفاظت از مالکیت دارایی‌های خود به‌کار خواهد گرفت.

مسکو پیشتر در اعتراض به اعمال تحریم‌های اروپا علیه روسیه در پی جنگ اوکراین، صادرات گاز طبیعی به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم-۱ را متوقف کرده بود. حال شرکت روس‌نفت اعلام کرده اقدام اخیر دولت آلمان در مصادره پالایشگاه‌های این شرکت به معنی سلب مالکیت از دارایی سهامداران است. در بیانیه غول نفتی روسیه با اشاره به اینکه تصمیم دولت آلمان در راستای سیاست‌های آمریکاست، آمده: «این تصمیم غیرقانونی و نتیجه تحریم‌های اتحادیه اروپاست. تصمیمی که به عمد توسط سیاستگذاران آلمانی و لهستانی برای توقیف دارایی‌ها صورت گرفته است.»

دولت اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، ۲ روز پیش اعلام کرد که تاسیسات پالایشگاهی، متعلق به نمایندگی‌های روس‌نفت را برای تضمین دستیابی آلمان به انرژی مصادره می‌کند. همزمان دولت آلمان مذاکرات برای تحت کنترل قرار دادن شرکت‌های گازی متعلق به روسیه را نیز آغاز کرده است. این تصمیم همزمان با اختلال در عرضه انرژی روسیه به آلمان به اجرا گذاشته شده است.

به‌گزارش بلومبرگ، تاسیسات روس‌نفت در شرایطی مصادره شده که این شرکت برای افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های خود در آلمان ۴.۶ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده است. پالایشگاه‌ روس‌نفت آلمان و پالایشگاه «شودت» در ایالت براندنبورگ که ۱۲۰۰ کارمند دارد، از واحدهای پالایشگاهی شرکت روسی روس‌نفت است که اکنون تحت سرپرستی آژانس ملی مدیریت شبکه انرژی آلمان قرار گرفته است.

دولت آلمان علاوه بر مصادره پالایشگاه‌های روس‌نفت قصد دارد تا کنترل ۳ شرکت عمده واردکننده گاز روسیه ـ یعنی یونیپر، وی‌ان‌جی و گازپروم آلمان ـ را نیز به‌دست گیرد و بخش مهمی از سهام آنها را خریداری کند. گفته شده، دولت آلمان قصد دارد تا بیش از نیمی از سهام یونیپر، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فنلاندی فورتوم را که بزرگ‌ترین شرکت واردکننده گاز روسیه به آلمان است، خریداری کند. آلمان اخیرا بسته‌ای ۱۹میلیارد یورویی برای جبران زیان شرکت‌ها از بابت قطع واردات گاز روسیه اختصاص داد، اما یونیپر اعلام کرده این بسته کمکی برای جبران زیان‌هایش کافی نیست.

آلمان سال گذشته ۵۵ درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه تامین کرده اما در سال‌جاری این رقم به زیر۱۰درصد رسیده است. واردات زغال سنگ از روسیه اما تاکنون قطع نشده است. به این ترتیب روس‌نفت آلمان در زمینه واردات نفت از منابع دیگر، فعال خواهد شد. همچنین به‌گفته صدراعظم آلمان، برلین تصمیم گرفته یک میلیارد یورو در توسعه زیرساخت‌های سوخت ایالت‌های شرقی سرمایه‌گذاری کند که ٨۵٠میلیون یورو از این سرمایه‌گذاری صرف پالایشگاه شودت خواهد شد. با بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها، خط لوله میان پالایشگاه براندنبورگ و بندر روستوک توسعه می‌یابد و بنادر شمال شرق آلمان تجهیز می‌شوند.

روزنامه فایننشال‌تایمز با اشاره به مصادره پالایشگاه‌های روس‌نفت از سوی دولت آلمان نوشته: «برلین درصدد پایان ‌دادن به فصل طولانی همکاری با روسیه در بخش انرژی است. ۵ سال پیش ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت، با طرحی ۶۰۰ میلیون یورویی برای توسعه سرمایه‌گذاری روس‌نفت در بخش پالایشگاهی به آلمان آمد اما با مصادره پالایشگاه‌ها، رؤیای سچین برای تبدیل ‌شدن به بزرگ‌ترین بازار فرآورده‌های نفتی اروپا قربانی تشدید جنگ انرژی روسیه و غرب شد.» 

کد خبر 706882
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    مرگ برروسیه متجاوز