برخی از کشورهای جهان دارای اسکناس‌هایی هستند که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. راند آفریقای جنوبی و دلار نیوزلند به خاطر پرتره‌های دقیق خود معروف هستند و دانگ ویتنام دارای تدابیر امنیتی پیشگامانه برای جلوگیری از تقلب و کمک به افراد کم بینا هستند اما ظاهرا محبوب ترین اسکناس ها قابل شستشوترین آنهاست.

پول كشورهاي مختلف - ارز - دلار - يورو - اسكناس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینسایدر، برخی از کشورهای جهان دارای اسکناس‌هایی هستند که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. راند آفریقای جنوبی و دلار نیوزلند به خاطر پرتره‌های دقیق خود معروف هستند و دانگ ویتنام دارای تدابیر امنیتی پیشگامانه برای جلوگیری از تقلب و کمک به افراد کم بینا هستند اما از همه جالب‌تر اسکناس‌های قابل شستشو هستند.

ارزها در سراسر جهان شکل خود را ارتقا داده‌اند، چه از نظر زیبایی شناختی، چه از نظر اقدامات امنیتی؛ جوهر برجسته، تصاویر دقیق و کدهای امنیتی ویژه، برخی از این اسکناس‌ها را به خاص‌ترین پول‌های دنیا تبدیل کرده اما پول‌های قابل شستشو در این بین محبوب‌ترینند. کرونا باعث شد بسیاری از مردم جهان به استفاده از اسکناس و سکه بی‌تمایل شوند اما پیش از همه‌گیری هم کسانی بودند که از دست زدن به پول‌های کهنه حس بدی پیدا می‌کردند.

پول استرالیا یکی از پیشرفته‌ترین ارزهای جهان است؛ این اسکناس‌ها کاملا ضد آب هستند و به دلیل طراحی پیچیده‌ای که دارند، جعل کردن آن بسیار سخت است. پلیمری که در ساخت این پول‌ها به کار می‌رود شبیه موم است؛ این کشور در سال ۱۹۸۸ این نوع از پول را معرفی کرد و کشورهایی مانند چین و ویتنام هم از این طرح استقبال کردند؛ این پول‌ها به دلیل جنس خود قابل شستشو و با دوام هستند. 

تصاویر ۷ اسکناس خاص جهان | تنها ارز عمودی دنیا ببینید | پول قابل شستشو متعلق به کدام کشور است؟
اسکناس‌های ضد آب استرالیا پیشرفته‌ترین پول بانکی دنیا هستند.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های اسکناس ۵ دلاری استرالیا، چرخش بصری آن است. تصویر پرنده بومی روی اسکناس طوری طراحی شده که به نظر می‌رسد بال‌های خود را در حالی که شما خود اسکناس را حرکت می‌دهید، حرکت می‌دهد. پنجره‌های کوچک شفاف نیز بسیار زیبا هستند.

تصاویر ۷ اسکناس خاص جهان | تنها ارز عمودی دنیا ببینید | پول قابل شستشو متعلق به کدام کشور است؟
اسکناس غلتک طلایی پرماجرای چین سیستم بانکی این کشور را به روز کرد.

چین نیز یک اسکناس ۱۰۰ دلاری طراحی کرده که آنقدر پیچیده است که دستگاه‌های خودپرداز این کشور را به هم ریخت و دولت مجبور شد بیانیه‌ای منتشر کند مبنی بر اینکه چندین روز طول می‌کشد که دستگاه‌ها به‌روزرسانی شوند تا اسکناس جدید را بشناسند. این اسکناس که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، به غلتک طلایی شهرت یافت و جزئیات پیچیده‌اش، جعل آن را محال کرد.

تصاویر ۷ اسکناس خاص جهان | تنها ارز عمودی دنیا ببینید | پول قابل شستشو متعلق به کدام کشور است؟
پول‌های کشور آروبا بیشتر شبیه نمایشگاه علوم طبیعی هستند.

اسکناس‌های فلورین آروبا با نقوشی از حیوانات مختلف و رنگ‌های زنده خود مانند یک اثر هنری هستند؛ از صدف حلزونی، مار زنگی، جغد، قورباغه و هامور روی اسکناس‌های این کشور کارائیبی که مستعمره مدرن هلند است وجود دارد.

اسکناس‌های راند آفریقای جنوبی نیز منعکس کننده تصویر حیات وحش این منطقه هستند؛ در یک طرف پنج حیوان بزرگ این کشور (شیر، فیل، بوفالو، کرگدن و پلنگ) و در طرف دیگر چهره نلسون ماندلا را نشان می‌دهند. گیل مارکوس، رئیس بانک مرکزی آفریقای جنوبی، این ارز را نماد منحصر به فرد ملیت این کشور توصیف کرد.

تصاویر ۷ اسکناس خاص جهان | تنها ارز عمودی دنیا ببینید | پول قابل شستشو متعلق به کدام کشور است؟
در آفریقای جنوبی، ۵ حیوان بزرگ این کشور روی اسکناس‌ها هم حضوری قوی دارند.

از این‌ها جالب‌تر اما اسکناس‌های جدید کانادا است که به صورت عمودی و تا حدی شفاف چاپ شده است. رونمایی از این طرح ساختارشکنانه در سال ۲۰۱۸ انجام شد و اولین اسکناس مدرن و عمودی جهان با تصویری از یک فعال حقوق مدنی سیاهپوست به بازار عرضه شد.

ویولا دزموند از نوا اسکوشیا، شخصی بود که اعتراض به نابرابری حقوق رنگین پوستان در این کشور را پایه گذاری کرد و قوانین این کشور را تغییر داد. این اسکناس‌ها پلیمری و دارای یک بخش شفاف هستند که دوام و دشواری جعل آن را به همراه دارد.

تصاویر ۷ اسکناس خاص جهان | تنها ارز عمودی دنیا ببینید | پول قابل شستشو متعلق به کدام کشور است؟
پول‌های عمودی و پلیمری کانادا منقش به چهره فعال مدنی این کشورند.

نیوزیلند در سال ۲۰۱۵ برنده عنوان بهترین اسکناس سال شد. انجمن بین‌المللی بانک‌ها اسکناس‌های ۵ دلاری نیوزلند را به دلیل پرتره‌های پیچیده و وجود جزئیات خیره کننده آن برگزید. این اسکناس‌ها که متعلق به نسل جدید و شفاف پول‌های رایج در دنیا هستند، تصاویری دقیق از شخصیت‌های تاریخی، نقشه‌های نیوزلند و بسیاری از ویژگی‌های امنیتی ارتقا یافته دارند.

تصاویر ۷ اسکناس خاص جهان | تنها ارز عمودی دنیا ببینید | پول قابل شستشو متعلق به کدام کشور است؟
اسکناس‌های ویتنامی یکی از امن‌ترین ارزهای جهان است.

با این حال دانگ ویتنام هم در رده برترین و امنیتی‌ترین اسکناس‌های جهان قرار دارد؛ پس از ۵ تکرار ناموفق، اسکناس‌های فعلی ویتنام دارای پرتره هوشی مین، رئیس‌جمهور سابق کشور، و بسیاری از نقاشی‌ها و خطوط پیچیده هستند که به عنوان چاپ میکرو شناخته می‌شوند. اسکناس‌ها همچنین دارای حداقل دو کد امنیتی هستند که جعل آنها را بسیار دشوار می‌کند.

کد خبر 706862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    1 7
    اسکناس ایران هم قابل شستشو است