روستای زیبای ارده در رضوانشهر با خانه‌های قدیمی و مناظر طبیعی بکر و مردمانی مهربان و صمیمی، مقصد گردشگران است.

روستای ارده در رضوانشهر

به گزارش همشهری آنلاین، با عبور از مسیر توریستی پونل به سمت جنگل‌های زیبا و مراتع بالا دست با پشت سرگذاشتن آبادی‌های متعدد و زیبای این محور اعم از دوران، نوده، روشنده و وسکه به مرکز دهستان ارده می‌رسیم.

 در طول این جاده، اثری از مجتمع‌های لوکس و مجلل نیست ولی مناظر و درختان انبوه و رودخانه خروشان در امتداد این محور بر طراوت و زیبایی آن افزوده است و اغلب افراد از داخل خودرو در حرکت یا در کنار مسیر با دوربین و گوشی‌های تلفن همراه مشغول ثبت این زیبایی‌ها هستند.

روستایی زیبا و بکر در شمال که هرچه زودتر باید آن را ببینید

 در ادامه این مسیر زیبا، روستای قدیمی ارده خودنمایی می‌کند، روستایی با مردمانی مهربانی و مهمان‌نواز که چون همه گیلانیان با روی باز به گرمی میهمانان غریبه و آشنا را میزبان می‌شوند.

مردمان این دیار از قوم تالش هستند و آداب و رسوم تالشیان را دارند، روستا در آرامش و زیبایی طبیعت این منطقه غوطه ور است، در این سکوت زیبا زمانی را با مردان و زنان ساده و خونگرم به گعده می‌نشینیم.  

 کوه‌های بلند و استوار با پوشش سبزینه و انبوه درختان تناور که شانه به آسمان می‌سایند دور تا دور این دهستان زیبا را احاطه کرده و مردم در میان این همجواری و همنشینی با طبیعت به کار و زندگی روزانه خود مشغولند.

 شناخت و معرفی مناطق روستایی و سفر به این زیبایی‌ها و حظ تمامی که برای هر بیننده‌ای دارد، می‌تواند برای مردمان این مناطق روستایی و طبیعی هم داشته‌ها و آورده‌هایی داشته باشد اما به شرط آنکه گردشگران مسئولانه رفتار کنند

مسئولانه رفتار کردن در گردشگری روستایی در گام نخست به این معنی است که حرمت طبیعت و ساکنان آن را داشته باشیم و این زیبایی را برای خود و نسلهای بعد حفظ و حراست نموده و به فرهنگ و آداب و رسوم مردمان آن احترام گذارده و حریم خصوصی مردم روستایی را رعایت نماییم.

روستایی زیبا و بکر در شمال که هرچه زودتر باید آن را ببینید

 در این صورت این حضور گردشگران و مسافران برای این مناطق مفید به فایده است زیرا با خرید سوغات و صنایع دستی و حتی مواد غذایی تولیدی این مناطق به اقتصاد روستایی و این مردم کمک می شود و هم تولیداتی خاص و مناسب را تهیه  کرده و سفر هم با خاطره‌ای خوش، انرژی مضاعف و اثری ماندگار بر روح و جسممان توام است.

روستایی زیبا و بکر در شمال که هرچه زودتر باید آن را ببینید

این روزها گیلان این خطه سبز بی نظیر جسم و جانش از بی مهری آدمیان آزرده است آزرده از انبوه زباله‌هایی که در طبیعت بی همتای آن رها شده و آلودگی هایی که آبها و محیط زیست انواع حیوانات ارزشمند آن را به مخاطره انداخته که به تبع آن زیست انسانی هم به خطر می‌افتد و شاید با این رویه به جایی برسیم که نسل های آینده فقط در کتاب‌ها این مناظر زیبا و بی همتا را ببینند.

 آقای طالش میر امیر اردجانی از بزرگان مرکز دهستان ارده مردی نیک از دیار گیله مردان ما را به منزل خود دعوت می‌کند، منزلی که در ۲طبقه که در بخش فوقانی آن تلاری(تالار) با دورنما و منظره ای از طبیعت زیبا که با حفاظ چوبی صاف با طرح های هندسی به ارتفاع یک متر دور تا دور ساختمان کشیده شده تا زیبایی ها را از چهارطرف ساختمان به رخ بکشد.

روستایی زیبا و بکر در شمال که هرچه زودتر باید آن را ببینید

  در قسمت تلار به گپ و گفت می‌نشینیم و این زیبایی بر گرمی این گفتگو می‌افزاید. او می‌گوید: ما هرچه داریم از این روستاست و این روستا هرچه دارد از همت اجداد و پدران و مادران ما دارد.  امیراردجانی گفت: این روستای زیبا با معماری خاص و بی بدیل همانند یک گنجینه باعظمت است، این خانه های خشتی با قدمتی به درازای تاریخ مملو  از عشق، محبت، گذشت و ایثار است.  

 به گفته وی، ارده به دلیل وجود گندمزارهای فراوان که در زیر نور خورشید؛ رنگ طلایی‌اش دو چندان خودنمایی می‌کند از گذشته‌های دور آسیاب‌های آبی متعدد داشته که امروز از آنها جز یاد و خاطره، هیچ اثری نیست.

 امیراردجانی درخصوص منابع آبی غنی و چشمه‌های جاری در این روستای گردشگری زیبا می‌گوید: وجود چشمه‌های طبیعی جاری و منابع آبی غنی از مهمترین مواهب الهی و نعمت بزرگی است که از سال ۱۳۵۱ اهالی منطقه بصورت خودیاری اقدام به ایجاد شبکه آب آشامیدنی کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهاد سازندگی نسبت به بهسازی و گسترش شبکه آب در این منطقه اهتمام کرد.

 به گفته این مرد کهنسال، این منطقه دارای بیش از ۷۰۰ خانوار است که حدود ۲۵۰ خانوار در آن سکونت دائم دارند و مابقی نیز در رفت و آمد هستند و از این میزان ۷۵ خانوار به شغل دامداری و کشت گندم مبادرت می کنند.

 وجود خانه‌های زیبا و قدیمی در بافت تاریخی دهستان ارده به عنوان یک سازه چوبی و خشتی با ویژگی‌های خاص معماری متناسب با اقلیم شمال میراثی ارزشمند است که با بیش از یک قرن قدمت، ناشناخته باقی مانده و نیاز به معرفی بیشتر دارد.

روستایی زیبا و بکر در شمال که هرچه زودتر باید آن را ببینید

 احداث چنین سازه‌هایی در مناطق شمالی خصوصا کوهستان‌های گیلان بدلیل اقلیم خاص این مناطق ضرورت داشته و در همه پهنه رضوانشهر و تالش چنین بناهای متعدد را می‌توان دید که از دیرباز مردم برای زندگی آن را احداث کرده اند.

 با توجه به تناوب بارندگی‌ و سرمای هوا در نیمه دوم سال و همچنین دمای بالای هوا در تابستان، وجود این خانه با سبک معماری خاص در گذشته ضروری بوده؛ از همین رو با گذشت سالیان دراز همچنان استوار و مقاوم ایستاده‌اند.

روستایی زیبا و بکر در شمال که هرچه زودتر باید آن را ببینید

 روستای ارده، در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل و دلچسب دارد، این روستا می‌تواند مقصدی مناسب برای آن‌هایی باشد که دوست دارند در تابستان به شمال سفر کنند اما از گرمای طاقت‌ فرسا و شرجی کلافه‌کننده‌ پهنه شمالی کشور در امان باشند.

  در پاییز و زمستان هم با اینکه هوا سرد است اما طبیعت اطراف هنوز افسون خود را دارد و با رنگ‌های تند و زیبای پاییزی و یا با برتن کردن لباس سفید برفی از هر بازدیدکننده‌ای دل می‌برد.

کد خبر 706534
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha