جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هنوز ساعتی از ورود جلال طالبانی به کرکوک نگذشته بود که در یک عملیات انتحاری در این شهر، حدود 150 نفر کشته و زخمی شدند.

این آمار  برای یک انفجار طی 6 ماه گذشته در عراق بی‌سابقه بوده است.به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس‌جمهوری عراق جهت برگزاری نشستی با مسئولان امنیتی و شورای استانداری به این استان رفته است.

قرار است رهبران قبایل عرب و مسئولان کرد استان کرکوک طی نشستی با جلال طالبانی به بررسی راهکارهای موجود جهت تحقق ثبات در کرکوک بپردازند.

طالبانی همچنین قرار است نشست‌هایی را با نمایندگان احزاب مختلف کرکوک به‌ویژه احزاب عرب و ترکمن این منطقه انجام دهد.

فرمانده نیروهای پلیس شهر کرکوک در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفته است که یک عامل انتحاری با استفاده از کمربند انتحاری تعداد زیادی از اعضای شورای بیداری منطقه الحویجه را که مشغول صرف غذا در رستوران بودند، هدف قرار داد.

تعداد زیادی از  مسئولان احزاب کرد از جمله مسئول مرکز سازماندهی حزب اتحاد میهنی کردستان عراق و تعداد دیگری از اعضای این مرکز نیز در بین قربانیان این حادثه هستند.

در همین حال، جلال طالبانی با صدور بیانیه‌ای   تاکید کرد که تروریست‌ها هرگز نمی‌توانند دستاوردهای امنیتی به‌وجود آمده در کرکوک را از بین ببرند و وحدت ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز حاکم بر این منطقه را متزلزل سازند.

مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای به همین مناسبت ضمن محکوم کردن این عملیات تروریستی از سازمان‌های امنیتی عراق خواست تا هر چه سریع‌تر عاملان انفجار کرکوک را تحت پیگرد قرار دهند. وی معرفی هرچه سریع‌تر عاملان حملات کرکوک به دستگاه‌های قضائی را خواستار شد.

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق نیز ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی کرکوک و غیرانسانی خواندن آن گفت: این انفجار تسریع در حل مشکلات و تقویت اتحاد میان ما را در راستای تثبیت امنیت و ثبات در کشور می‌طلبد.

سفارت آمریکا در بغداد و نیروهای چندملیتی نیز در بیانیه‌ای انفجار کرکوک را محکوم و اعلام کرد که این انفجار با هدف تجزیه عراق صورت گرفت.

سخنگوی دولت عراق: تا 10 سال به آمریکا نیاز داریم

سخنگوی دولت عراق گفت: برای ایجاد نیروهای نظامی، عراق به زمانی بیش از 3 سال آینده به نیروهای آمریکایی نیازمند است. علی دباغ، در جمع خبرنگاران در واشنگتن تصریح کرد: احتمالا عراق نیازمند حضور نیروهای آمریکایی برای مدت 10 سال دیگر است.

وی افزود: البته شروط هرگونه تمدید حضور نیروهای آمریکایی در مذاکرات میان دولت عراق و آمریکا بررسی و تعیین می‌شود.

کد خبر 70590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز