رییس سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه هدف ما تحقق عدالت مالیاتی است، گفت: بانک مرکزی نظارت‌های خود گسترش داده است، از این رو اگر شخصی قصد استفاده تجاری از حسابی را دارد باید به سازمان مالیاتی اعلام کند.

کارتخوان

به گزارش همشهری آنلاین، داود منظور روز چهارشنبه در همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شرکت‌های پذیرنده در بورس و فرابورس اظهار داشت: بانک مرکزی نظارت‌های خود گسترش داده است، از این رو اگر شخصی قصد استفاده تجاری از حسابی را دارد باید به سازمان مالیاتی اعلام کند.

وی ادامه داد:  کسی ممکن است از حساب شخصی برای کارهای تجاری استفاده کند دفعات کارت به کارت و مجموع مبلغ واریزی مورد رصد قرار می‌گیرد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه بر اساس رفتارهای فعالان اقتصادی ضوابط را پیگیری می‌کنیم گفت: هدف ما عدالت مالیاتی است.

منظور با بیان اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی گسترده‌ترین نماد هوشمندسازی مالیاتی است گفت: از روستا تا شهر از تولیدکننده تا فعالان اقتصادی تمام مراحل را در سامانه انجام می‌دهند که این امر منجر به شفافیت و عدالت مالیاتی می‌شود و هر فردی به میزان کسب درآمد مالیات پرداخت می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد ابراز داشت: اجرای این قانون بستر اجرای ارزش افزوده است که در قانون سال گذشته تصویب شد. این قانون در بستر قانون پایانه‌های فروشگاهی بنا شده است.

وی خاطرنشان کرد: از شورای‌عالی هماهنگی سران سه قوه درخواست کردیم قانون ارزش افزوده را به صورت تدریجی آغاز کنیم.

منظور با اشاره به اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی همه آحاد اقتصادی جامعه را در برمی‌گیرد، گفت: برای جلوگیری از شوک و تنش، این قانون به صورت مرحله‌ای تا سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود که گروه اول شرکت‌های بورسی هستند؛ زیرا بخش بزرگ اقتصاد و تولید ناخالص را به خود اختصاص می‌دهند.

شرکت‌های بورسی بسیار شفاف هستند

رییس سازمان امور مالیاتی افزود: شرکت‌های بورسی بسیار شفاف هستند. اطلاعات آنها از طریق کدال در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از این رو پیوستن آنها به سامانه پایانه فروشگاهی آسان‌تر و سریع‌تر است.

وی تاکید کرد: این شروع مهم با همکاری بورسی‌ها مهم‌ترین گام در اجرای قانون خواهد بود، یکی از ارکان این قانون شرکت‌های معتمد هستند که ارتباط بین سازمان مالیاتی و فعالان اقتصادی را برقرار می‌کنند که اکنون دو شرکت معتبر مجوز دریافت کردند و ۹ شرکت دیگر در حال دریافت مجوز هستند.

منظور با اشاره به اینکه امروز با حضور شرکت‌های بورسی عملیات اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی را شروع می‌کنیم، بیان کرد: این قانون از تکالیف به جا مانده از سال ۹۸ تا کنون بود که این باید بعد از ۱۵ ماه شروع می‌شد؛ ولی زیرساخت‌های آن آماده نبود و محتوای این قانون در دو دهه گذشته در قانون تصویب شده بود که شامل صندوق‌های مکانیزه بود.

قانون پایانه‌های فروشگاهی باعث شفافیت مالیاتی می‌شود

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در دولت سیزدهم افتخار بزرگی است که تکلیف قانونی را بعد از دو دهه اجرا کردیم.

وی با اهتمام به اینکه در بسیاری از کشورها منبع مالی دولت از مالیات است، بیان کرد: ما نیز باید در کشور پیاده‌سازی می‌کردیم؛ از این رو قانون پایانه فروشگاهی فعالان اقتصادی را مکلف می‌کند تراکنش و عملیات خرید و فروش را در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی ارسال کنند.

منظور تصریح کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی موجب شفافیت مالیاتی است؛ زیرا دستگاه مالیاتی با اطلاع از کسب‌وکارها با فعالان و مودیان به زبان اعداد و اطلاعات مستند صحبت می‌کند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: این گلایه فعالان اقتصادی بوده که چرا مالیات بر اساس چانه‌زنی و مراجعه حضوری تعیین شود با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی زمانی که واحد تولیدی کالا و خدمات را می‌فروشد قیمت کالا و ارزش افزوده را ثبت می‌کند دیگر اختلاف نظری با این سازمان وجود ندارد و رسیدگی در مالیات سالانه را تصریح می‌کنیم و رسیدگی با دقت بیشتر انجام می‌شود.

مالیات بر نقل و انتقال خودرو تا پایان سال به ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد

 وی با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی کشور افزایش می‌یابد، گفت: با همکاری پلیس سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو را به راه انداختیم که کاهش حضور مردم را به دنبال داشت.

منظور بیان داشت: درآمد مالیات بر نقل و انتقال خودرو در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وصول شد که تا پایان سال به پنج هزار میلیارد تومان می‌رسد.

کد خبر 705832
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha