کارگردان مستند «همسایه‌های خوب» : قهرمان واقعی این روزهای ما کسانی هستند که با وجود همه سختی‌ها با کارهای بعضا کوچک حال خود و اطرافیانشان را خوب می‌کنند.

تصاویر مستند همسایه‌های خوب

همشهری آنلاین- هلیا نصیری: کارگردان «همسایه‌های خوب» معتقدست ما یکسری قهرمان به مردم نشان دادیم که در واقع کار عجیبی انجام نمی‌دادند اما در این مجموعه مستند سعی کردیم قهرمانانی را انتخاب کنیم و بدان بپردازیم اما قهرمان واقعی این روزهای ما کسانی هستند که با وجود همه سختی‌ها با کارهای بعضا کوچک حال خود و اطرافیانشان را خوب می‌کنند.

مهدی بخشی‌مقدم، کارگردان مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»، محصول مرکز مستند سوره که این روزها از شبکه ۲ سیما در حال پخش است، در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اینکه ساخت پروژه‌هایی که باعث حال خوب مخاطب می‌شود به این دلیل که مردم در این شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه هر روز اخبار منفی و بد می‌شنوند، واجب است، بیان کرد: هرکدام از سوژه‌هایی که ما در مجموعه مستند همسایه‌های خوب به آنها پرداختیم، مشغول انجام کاری هستند که حال ما و اطرافیان‌مان را خوب کنند. در حقیقت هدف این مجموعه این است که حال خوب را با مخاطبانش شریک شود.

قهرمان‌ های‌ مان را درست انتخاب نکرده‌ ایم | گفت‌وگو با کارگردان مستند «همسایه‌های خوب»
مستند همسایه‌های خوب

وی با بیان اینکه این مجموعه مستند مشکلات محل زندگی سوژه‌ها را هم به نمایش گذاشته ‌است، عنوان کرد: بخش اول هر قسمت به مشکلات منطقه‌ای که سوژه در آن قرار دارد، می‌پردازد و اینکه چگونه افراد با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند اما در کنار نمایش این مسائل افرادی را نشان می‌دهیم که با وجود مشقت‌های بسیار برای بهبود وضعیت زندگی اطرافیان و در مقیاس بزرگ‌تر همشهریانشان تلاش می‌کنند.

کارگردان «همسایه‌های خوب» با اشاره به چالش‌های تصویربرداری در استان‌های مختلف ایران اظهار کرد: عوامل سازنده یک مستند در تهران راحت‌تر به امکانات و وسایل دسترسی دارند اما این وضعیت در شهرستان متفاوت است به‌ویژه اگر استانی مانند سیستان و بلوچستان که فاصله زیادی با تهران دارد، محل تصویربرداری باشد که سازندگان یک اثر مجبورند با امکانات و عوامل آنجا بهترین بازدهی را داشته باشند.

بخشی‌مقدم افزود: برای رسیدن به برخی از سوژه‌ها باید مسافت زیادی را طی می‌کردیم که جزو سختی‌ها و همینطور فشردگی کار بود. در حقیقت ما به‌دلیل شرایط تولید مجبور بودیم هر قسمتی را نهایتا ۳تا ۴روز فیلمبرداری کنیم و این شرایط تولید را سخت‌تر می‌کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برای دوری کار از شعارزدگی باید در وهله اول وضعیت را به‌صورتی که هست، نشان داد، تصریح کرد: اینگونه از کارها زمانی تبدیل به شعار می‌شود که تنها کار خوب افراد را به نمایش بگذارد و به مشکلات نپردازد. ما در این مجموعه مستند تلاش کردیم ابتدا یک بحران و کاری که سوژه درگیر آن است، معرفی کنیم و بگوییم شرایط سخت وجود دارد و بعد به مخاطب نشان بدهیم که افراد در این مواقع چه می‌کنند.

کارگردان همسایه‌های خوب در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما قهرمانان خود را درست انتخاب نکرده‌ایم، درباره خلق قهرمان‌ در آثار هنری اظهار کرد: ما یکسری قهرمان به مردم نشان داده‌ایم که در واقع کار عجیبی انجام نمی‌دادند اما در مرحله تحقیق و پژوهش مجموعه همسایه‌های خوب سعی کرده‌ایم قهرمانانی را انتخاب کنیم و بدان بپردازیم که واقعا قهرمان هستند.

این مستندساز افزود: شاید مخاطب در ابتدا فکر کند که قهرمان واژه بزرگی برای این افراد است اما قهرمان واقعی این روزهای ما این افراد هستند؛ کسانی که با وجود همه سختی‌ها با کارهای بعضا کوچک حال خود و اطرافیانشان را خوب می‌کنند. شاید این افراد و کارهای‌شان تا قبل از این دیده نمی‌شد اما چه کاری قهرمانانه‌تر از اینکه یک فرد در جنوب بلوچستان برای سوادآموزی تلاش می‌کند.

قهرمان‌ های‌ مان را درست انتخاب نکرده‌ ایم | گفت‌وگو با کارگردان مستند «همسایه‌های خوب»
مستند همسایه‌های خوب

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا قصه سوژه‌ها امکان ساخت مستندی بلند را دارند یا نه، خاطرنشان کرد: من و مهدی شاه‌محمدی تهیه‌کننده اثر بارها درباره این موضوع با هم صحبت کردیم و اگر شرایط و امکانات لازم مهیا شود، می‌توان به این کاراکترها به‌صورت مستقل پرداخت و آثار بهتر، عمیق‌تر و چالش‌برانگیزتری درباره فعالیت و زندگی آنها تولید کرد. در حقیقت همه سوژه‌های «همسایه‌های خوب» توانایی ساخت یک مستند بلند جداگانه و جذاب را دارند. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد تا این افراد که تعداد آنها در گوشه گوشه ایران کم نیست، در جامعه تکثیر و نشان داده شوند.

کد خبر 705467
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha