بسیاری معتقدند اکنون جنگ‌ها تغییر شکل داده و از فضای فیزیکی به فضای دیجیتال منتقل شده‌اند. علاوه بر حملاتی که با اهداف مالی مانند باج‌افزارها یا سرقت اطلاعات محرمانه طراحی می‌شود، بخشی از حملات با هدف تخریب زیرساخت‌های فیزیکی صورت می‌گیرد.

جنگ سایبری

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ از مهرماه ۹۹ سازمان‌های دولتی هدف حملات مختلف سایبری قرار گرفته‌اند و به‌گفته پلیس فتا، این به‌معنای «جنگ سایبری» است.

۲۲مهر۱۳۹۹ سازمان بنادر و کشتیرانی، ۲۸ آبان ۱۳۹۹ شرکت ملی گاز ایران، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ تجهیزات هسته‌ای نطنز، ۱۸تیر۱۴۰۰ شرکت راه‌آهن، ۱۹تیر۱۴۰۰ پورتال وزارت راه، ۳۱مرداد۱۴۰۰ زندان اوین، ۴آبان۱۴۰۰ سامانه هوشمند توزیع سوخت کشور، ۳۰آبان۱۴۰۰ شرکت هواپیمایی ماهان، ۷بهمن۱۴۰۰ سازمان صداوسیما، ۱۲بهمن سامانه تلوبیون، ۱۸بهمن۱۴۰۰ زندان قزلحصار، ۲۳اسفند۱۴۰۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۰خرداد۱۴۰۱ شهرداری تهران، ۶تیر ۱۴۰۱صنایع فولاد، ۱۲تیر۱۴۰۱ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. اینها مهمترین حملات سایبری صورت گرفته از ۲۲مهر۱۳۹۹ تا ۱۲تیر۱۴۰۱ به زیرساخت‌های ایران است؛ یک جنگ سایبری تمام عیار.

تعداد بالای حملات سایبری و البته گستردگی بعضی از آنها باعث شده که وزارت ارتباطات به تازگی بر لزوم جراحی در این حوزه تأکید کند.

اواخر هفته گذشته یک رویدادی در حوزه امنیت سایبری یکی از کارشناسان امنیت پلیس فتا، گفت: «حملاتی که از ۲سال قبل تا به امروز انجام شده فقط یک حمله سایبری معمولی نیستند، ما از مهرماه سال۹۹ وارد یک جنگ سایبری شدیم.»

سروان غفاری، فیشینگ را گسترده‌ترین نوع حمله سایبری در ایران اعلام کرد و پس از فیشینگ، حملات DDoS، باج‌افزار و بدافزارها را دارای بیشترین سهم از حملات صورت گرفته دانست.

این کارشناس همچنین بیشتر حملات صورت گرفته به سازمان‌ها و و نهادهای دولتی را ناشی از یک عامل نفوذی دانست.

چندی پیش، مرتضی نکویی، یکی از کارشناسان افتا گفت: «انتخاب و فیلتر افراد و کارشناسانی که در دستگاه‌های دولتی در بخش امنیت سایبری فعالیت می‌کنند اهمیت زیادی دارد، معمولا افرادی که در این بخش‌ها کار می‌کنند به واسطه رابطه و رانت به این بخش‌ها راه یافته‌اند و در عین حال دانش کافی هم در این حوزه‌ها ندارند.»

به‌گفته این کارشناس امنیت سایبری، افرادی هم که در سازمان‌ها مشغول به فعالیت هستند توانمندی فنی ندارند و با روابط دوستانه بین پیمانکار و مسئول فاوای وزارتخانه و ایجاد لابی، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی منتشر می‌کنند که فقط باعث پرشدن جیب شرکت‌ها می‌شود و خدمات مناسب و راه‌حل‌های متعارف و درست داده نمی‌شود.

گزارش: تحریریه همشهری

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 704458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha