چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند تا با اختصاص دو و نیم میلیارد دلار اعتبار نسبت به واردات بنزین اقدام کند.

به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاری فارس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه در بررسی لایحه واردات بنزین پیشنهادات مختلفی را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مبنی بر اختصاص دو و نیم میلیارد دلار اعتبار جهت واردات بنزین و اختصاص یک میلیارد و سیصد میلیون دلار از درآمد حاصل از صادارت نفت خام برای هزینه در موارد 17 گانه در خصوص پروژه‌های عمرانی و زیرساختی رای دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 115 رای موافق،66 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

براساس این مصوبه متناسب با تغییرات زیر در قانون بودجه سال 85 کل کشور جداول شماره چهار و هشت قانون برنامه توسعه اصلاح می‌شود.

در بند دال تبصره 11 قانون بودجه سال 1385 کل کشور عبارت مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به مبلغ پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلار تغییر می‌یابد.

همچنین دولت موظف است معادل ریالی یک میلیارد دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت خام مازاد بر ارقام مذکور در جداول شماره چهار و هشت قانون برنامه چهارم توسعه را به حساب درآمد عمومی قانون بودجه سال 85 کل کشور واریز و معادل وجوه واریزی را از محل اعتبار ردیف مربوطه قسمت چهارم بودجه سال 85 کل کشور را به موارد زیر اختصاص دهد.

1- معادل یکصد و پنجاه میلیون دلار برای تامین واگن‌های مورد نیاز خطوط قطار شهری تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور به نسبت جمعیت و متناسب با نیاز آنها با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به شهرداری مربوط اختصاص می‌یابد.

2- معادل مبلغ یکصد و پنجاه میلیون دلار برای توسعه حمل و نقل عمومی شهری اعم از خرید اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت، وانت و تاکسی و خودروهای گازسوز اختصاص می‌یابد.
آیین‌نامه اجرایی این جزء با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت کشو و وزات نفت حداکثر ظرف یکماه به تصویب وزیران می‌سد.

3- معادل یکصد میلیون دلار برای طرح‌های راه و راه آهن، تکمیل فرودگاه امام خمینی(ره) حذف نقاط حادثه‌خیز، راه روستایی، طرح‌های ملی استانی شده با اولویت طرح‌هایی که طی دو سال آینده به بهر‌ه‌برداری می‌رسد توسط وزارت راه و ترابری.

4-اختصاص معادل یکصد میلیون دلار برای مطالعه طرح‌های تامین آب با اولویت مهار آبهای مرزی و تامین آب شرب شهرها، طرح‌هایی که طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و در اولویت هستند توسط وزارت نیرو.

5- معادل مبلغ پنجاه میلیون دلار برای تکمیل و تجهیز بیمارستانهای دولتی توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.

6- معادل مبلغ پنجاه میلیون دلار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های دولتی و مراکز پژوهشی و سرانه دانشجویی و کمک به مراکز پیام‌نور، توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری که 10 درصد این مبلغ به پیام نور اختصاص می‌یابد.

7- معادل سی میلیون دلار برای تجهیزات صدا و سیما توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

8- معادل مبلغ بیست میلیون دلار برای تهیه زمین و احداث زیر ساخت شهرک‌های صنعتی در شهرستانهای محروم توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های محروم.

9- معادل مبلغ بیست میلیون دلار برای اکتشاف معادن توسط وزارت صنایع و معادن،

10- معادل چهل میلیون دلار برای تکمیل و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و کمک به طرح‌های اشتغال مولد با اولویت طرح‌های تولیدی کشاورزی و دامداری توسط وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی.

11- معادل پنجاه میلیون دلار برای کمک اقشار نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، به نسبت 80 و 20 با اولویت ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش.

12- معادل بیست و پنج میلیون دلار برای انسداد مرزها و احداث پاسگاه‌های انتظامی و پلیس راه توسط نیروی انتظامی و وزارت کشور.

13- معادل مبلغ 10 میلیون دلار برای افزایش اعتبار ردیف‌های مربوط به دیه افراد معسر مرکز رسیدگی به امور مساجد وکمک به برگزاری نماز جمعه در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت سهم هر یک از دستگاه‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌گردد.

14- معادل مبلغ بیست و پنج میلیون ریال برای تکمیل مدارس و سرانه دانش‌آموزی مناطق محروم

15- معادل مبلغ هشتاد میلیون دلار برای گازرسانی روستاها

16- معادل مبلغ پنجاه میلیون دلار برای آب شرب روستاها

17- معادل مبلغ پنجاه میلیون دلار برای بهسازی روستاها

این پیشنهاد توسط دینی، ندیمی، مفتح، عبداللهی، تمدن، محمد عباسی، رودکی، عادل آذر، توسلی زاده، طلایی‌نیک، کلهر و سید هاشمی ارائه شد.

رضا عبداللهی از پیشنهاد دهندگان این پیشنهاد در دفاع از پیشنهاد خود گفت:در حال حاضر ما با چهار پیشنهاد مواجه هستیم که شامل ادامه وضع موجود با قیمت هر یک لیتر بنزین 80 تومان تک نرخی کردن با نرخ 300 تومان، نرخ 500 تومان و پرداخت ما به التفاوت آن به مردم و دارندگان وسائط نقلیه در دو نرخی کردن بنزین هستیم.

وی افزود: ایرادی که مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه دارد این است که نرخ را 80 تومان نگه داشته‌اند و برای بنزین سهمیه‌ کامل در نظر گرفته شده است اما پیشنهاد ما از بین پیشنهادات، کم هزینه‌ترین پیشنهاد است.

وی اظهار داشت: براساس پیشنهاد ما قیمت بنزین هشتاد تومان باقی می‌ماند و سهمیه بنزین انجام نمی‌شود و 2.5 میلیارد دلار در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

فرهاد رهبر به عنوان نماینده دولت نیز اعلام کرد که دولت با این پیشنهاد صد در صد موافق است و مجلس وارد رای‌گیری شد و این پیشنهاد به تصویب رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت:پیشنهاد دولت در لایحه خود برای واردات بنزین 3.5 میلیارد دلار بود که این رقم در مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان کاهش یافت و در مجلس براساس پیشنهاد مذکور 2.5 میلیارد دلار به تصویب نمایندگان رسید.

با تصویب این لایحه فعلاً سهمیه بندی بنزین منتفی است.

کد خبر 7044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز