روسیه پیش‌تر مشکلات فنی را دلیل توقف صادرات گاز به اروپا اعلام کرده بود، اما اکنون دیمتری پسکوف گفته که مشکلات در انتقال گاز در پی اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه کشور ما و چند شرکت ایجاد شده است.

روسيه و اروپا

به گزارش همشهری آنلاین، «عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم-۱ تا هنگام لغو تمام تحریم‌های غرب علیه مسکو از سر گرفته نخواهد شد.» این بخشی از اظهارات سخنگوی کرملین در واکنش به قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپاست. به‌گزارش الجزیره به نقل از اینترفکس، دیمتری پسکوف اعلام کرده تنها دلیلی که باعث شده روسیه تصمیم بگیرد صادرات گاز به اروپا را متوقف کند، اعمال تحریم علیه این کشور است. از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اروپا، آمریکا و کانادا تحریم‌های زیادی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

روسیه پیش‌تر مشکلات فنی را دلیل توقف صادرات گاز به اروپا اعلام کرده بود، اما اکنون دیمتری پسکوف گفته: «مشکلات در انتقال گاز در پی اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه کشور ما و چند شرکت ایجاد شده است. توقف صادرات گاز هیچ دلیل دیگری ندارد. تحریم‌ها باعث شده در روند ارائه خدمات اخلال ایجاد شود و شرایط به اینجایی که شاهدش هستیم، برسد. آشکار است که زندگی شهروندان، بازرگانان و شرکت‌های اروپایی دشوارتر می‌شود و البته شهروندان عادی این کشورها پرسش‌های بیشتری از سران کشورهایشان خواهند کرد.»

روسیه در شرایطی از ادامه توقف صادرات گاز به اروپا خبر داده که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا با اذغان به شکاف‌های سیاسی در میان اعضای اتحادیه اروپا بر سر ادامه حمایت‌ها از اوکراین در جنگ با روسیه گفته بود که برخی از دولت‌های اروپایی به‌دلیل تشدید فشارهای ناشی از کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها می‌خواهند از حمایت از اوکراین دست بکشند و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را کنار بگذارند.

شکاف در صفوف ضدروسی اروپایی‌ها

اظهارات جوزپ بورل درباره شکاف در صفوف ضدروسیه‌ای رهبران اروپایی، یک روز پس از آن بود که هزاران نفر در جمهوری چک و آلمان در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی و مخالفت با سیاست‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به خیابان‌ها آمدند.

به‌ گزارش روزنامه گاردین، معترضان در پراگ مرکز جمهوری چک تأکید داشتند که اروپای مرکزی در جنگ اوکراین و روسیه باید از نظر نظامی بی‌طرف باشد و واردات گاز از روسیه را تضمین کند. در این تجمع ۷۰هزار نفری که با عنوان «اول جمهوری چک» برگزار شده بود، معترضان از دولت خود و اتحادیه اروپا خواستند تا ارسال تسلیحات برای اوکراین را متوقف کنند.

در آلمان نیز صدها نفر در شهر لوبمین در اعتراض به سیاست‌های برلین علیه روسیه و ادامه صادرات سلاح به اوکراین به خیابان‌ها آمدند. در این کشور نیز معترضان از دولت خواستند تا ازسرگیری صادرات گاز از خط‌لوله نورد استریم را پیگیری کند.

روسیه تقریبا ۴۰درصد از گاز مورد نیاز اروپا را به این منطقه صادر می‌کرد. وزیر انرژی روسیه اخیرا با اشاره به همین مسئله پیش‌بینی کرده که اروپا به‌احتمال زیاد قادر نخواهد بود حتی تا سال۲۰۲۷ نیز از گاز روسیه صرف‌نظر کند. نیکلای شولگینوف با اشاره به جهش بهای گاز در پی قطع صادرات این محصول از روسیه گفته: «به‌نظر من زمستان پیش‌رو نشان خواهد داد که باور آنها به امکان کنارگذاشتن گاز روسیه تا چه حد واقعیت دارد.»

وب‌سایت تحلیلی کانورسیشن نیز با اشاره به اینکه روسیه از منابع گازی‌ خود به‌عنوان سلاح اقتصادی علیه اتحادیه اروپا استفاده می‌کند، نوشته است: کشورهای اروپایی از پرکردن انبارهای خود برای زمستان آینده ناامید شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که آلمان توانسته به تامین ظرفیت ۸۰درصدی مورد نظر خود برسد اما بیشتر کشورهای اروپایی شرایط نامشخصی داشته و به‌دنبال راه‌های متفاوتی برای پشت سر گذاشتن زمستان پیش‌رو هستند. به‌عنوان مثال، بلغارستان اعلام کرده درباره قراردادهای گازی با روسیه مذاکره خواهد کرد و مجارستان نیز همین حالا مذاکراتش با مسکو را آغاز کرده است.

کد خبر 703843
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    اروپايي ها از اين شرايط بهره مي برند تا با بالا بودن قيمت سوختهاي فسيلي بتوانند طرحهاي خود در زمينه انرژيهاي تجديد پذير بيشتري را سرمايه گذاري و راه اندازي كنند و تقصير را هم گردن روسيه مي اندازند