فرزند خلبان بازداشت‌شده ایرانی در آرژانتین برای نخستین بار جزئیاتی از نحوه و چگونگی دستگیری پدر خود و سایر خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی را بیان کرد.

خدمه هواپيمايي

به گزارش همشهری آنلاین، خرداد ماه سال جاری برخی رسانه های غربی به همراه رسانه‌های فارسی زبان معاند از توقیف یک فروند هواپیما متعلق به ونزوئلا به همراه ۱۴خدمه ونزوئلایی و پنج خدمه ایرانی در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی آرژانتین خبر دادند. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد بودند با هماهنگی آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس صورت گرفته است.

با انتشار خبر توقیف هواپیما ونزوئلایی، رسانه‌های معاند تلاش کردند تا با تحریف واقعیت افکار عمومی را منحرف کنند، برای بررسی موضوع به سراغ فرزند خلبان غلامرضا قاسمی رفتیم تا از جزئیات این موضوع به طور کامل آگاه شویم.

فرزند خلبان قاسمی جزئیات بازداشت پدر خود و خدمه‌ ایرانی در آرژانتین را تشریح کرد و در بخشی از گفت‌وگو به نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در این ماجرا اشاره کرد و گفت: قطعا این ماجرا برنامه ریزی شده بوده، چراکه هنگامی که هواپیما می خواهد پرواز کند باید مجوزهای فرود در فرودگاه مقصد، مجوزهای عبور از کشورهای مسیر و فرودگاه جایگزین را هم داشته باشد. دارابودن مجوزهای مذکور به این معناست که باید تحت هر شرایطی به این هواپیما خدمات فرودگاهی، ناوبری، ارتباطی، سوخت‌رسانی، آتش‌نشانی و رادیویی داده شود. 

کاپیتان قاسمی ادامه می‌دهد: کشور اروگوئه یک روز قبل مجوزهای مذکور برای پرواز این هواپیما را صادر کرد و پیش از اینکه هواپیما موتورهایش را روشن کند مجدداً درخواست خلبان برای پرواز تائید می شود. وقتی خلبان به سوی اروگوئه پرواز می کند، هیچ مشکلی وجود نداشته تا اینکه اروگوئه اجازه فرود به این هواپیما نمی دهد! خلبان مجبور می شود به دلیل کمبود سوخت در کشور آرژانتین که حیاط خلوت صهیونیست هاست، فرود بیاید. 

متن حاصل از گفت‌وگو با کاپیتان حسین قاسمی فرزند کاپیتان غلامرضا قاسمی در ادامه آمده است:

جزئیات تازه از بازداشت خلبان و خدمه‌ ایرانی در آرژانتین | نقش صهیونیست‌ها | ۵ سرویس اطلاعاتی در این موضوع مشغول شدند | درخواست از رئیسی

در یک برنامه‌ از پیش تعیین‌شده هواپیمای ونزوئلایی را به آرژانتین هدایت کردند

لطفاً در ابتدا از جزئیات ماجرای بازدداشت پدرتان در آرژانتین و وضعیت فعلی ایشان و سایر خدمه ایرانی دستگیر شده توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. پدرم خلبان هواپیمایی هستند که حدود ۸۵ روز پیش در آرژانتین توقیف شده است. ایشان با سابقه بیش از ۴۰ ساله خود در صنعت هوانوردی ایران در مراحل مختلف پروازی در ایرلاین های مختلف حضور داشته و به کشورها و شهرهای بسیاری سفر کرده است. طبعا خلبان به‌واسطه شغل خود یک‌روز دبی است و یک روز دمشق و روز دیگر پاریس.

یک سال قبل بود که هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ باری به علت همکاری های بین ایران و ونزوئلا به این کشور فروخته شد. به همین دلیل، پدرم برای آموزش و تعلیم خلبانان از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ایران به خدمه ونزوئلایی عازم این کشور شد.

پدر بنده باتوجه به سابقه و تجربیات بالا، یکی از دو نفری بود که می توانست به عنوان استاد خلبان، مراحل مختلف و نحوه کار با هواپیمای نامبرده را به افراد دیگر آموزش بدهد.

قبل از جریان توقیف هواپیما در آرژانتین؛ یک سال می شد که روند آموزش خدمه ونزوئلایی در جریان بود و بیش از ۷ ماه پروازهای مختلفی در آمریکای لاتین توسط پدرم انجام شد و بیش از ۱۰۰ بار در مسیرهای مختلف در آمریکای لاتین پرواز داشت. در نتیجه حضور ایشان و دیگر خدمه ایرانی در آمریکای لاتین اتفاق تازه و عجیبی نبوده و کاملا طبیعی است که وقتی کشوری هواپیمایی خریداری می‌کند برای انتقال دانش فنی آن هواپیما از استاد خلبان همان کشور استفاده کند، امری بسیار رایج در دنیاست.

 چرا هواپیما از آرژانتین سر درآورد؟

متاسفانه در پرواز اخیر که هواپیما به سمت اروگوئه پرواز کرد در یک سناریو برنامه‌ریزی شده توسط رژیم صهیونیستی به سوی آرژانتین که حیاط خلوت این رژیم است، هدایت شد و هواپیما را در آن کشور زمین‌گیر کردند. در حین این کار، انواع و اقسام قوانین بین‌المللی و هوانوردی نقض شده تا این اتفاق رخ بدهد.

پدرم هم سابقه پروازهای منطقه جنگی در دفاع مقدس را دارد و هم سابقه پروازهای تجاری در ایرلاین های مختلف را. البته این موضوعی طبیعی است و خلبانان در سراسر جهان پس از بازنشستگی از پروازهای نظامی به سوی پروازهای تجاری می روند. اکثر خلبانان در آمریکا و سایر کشورها در ابتدا نظامی هستند و پس از بازنشستگی در ایرلاین های مختلف مشغول می شوند، یعنی همانند شرکت های مختلف هواپیمایی که در اطراف کشور ما هستند. در واقع، هیچ کسی هم نمی تواند به خلبانان آمریکایی و انگلیسی و اروپایی بگوید که چرا قبل از پروازهای تجاری به پروازهای نظامی مشغول بودید و به راحتی در ایران و سایر کشورها اقامت دارند. 

به هر حال متاسفانه حدود ۸۵ روز قبل همزمان با سفر رئیس جمهور ونزوئلا، رژیم صهیونیستی و آمریکا درصدد ایجاد یک داستان برای برهم زدن روابط ایران و ونزوئلا بودند. به همین دلیل، این موضوع باعث شد که خدمه پرواز مذکوربه گروگان گرفته شوند. 

وضعیت فعلی خدمه پرواز چگونه است؟

خدمه پرواز ۵ ایرانی و ۱۴ ونزوئلایی هستند. حال جسمانی همه خوب است و در یک هتل حصر هستند ولی با طولانی شدن روند توقیف و با توجه به دوری خدمه از خانواده و اتهامات بی اساس و کذب به آنها، خانوادها تحت فشار روحی و روانی هستند.

البته تا حدود یک ماه پیش اجازه خروج از هتل به آن ها داده نمی شد، جدیدا با فشارهای وارد شده به آرژانتین امکان خروج نیز برای آن ها میسر شده است ولی چون می دانیم که اجازه خروج از هتل به این معنی است که امکان وقوع هر نوع اتفاق برای آن ها وجود دارد، به همین دلیل، رعایت می کنند و از هتل خارج نمی شوند. 

هواپیمای ونزوئلایی همه مجوزهای مورد نیاز را از اروگوئه دریافت کرده بود

از نظر شما، آیا عدم اجازه برای فرود هواپیما در مقصد اول، با برنامه‌ریزی قبلی بوده است؟

قطعا برنامه ریزی شده بوده است. چراکه هنگامی که هواپیما می خواهد پرواز کند باید مجوزهای فرود در فرودگاه مقصد، مجوزهای عبور از کشورهای مسیر و فرودگاه جایگزین را هم داشته باشد. دارابودن مجوزهای مذکور به این معناست که باید تحت هر شرایطی به این هواپیما خدمات فرودگاهی، ناوبری، ارتباطی، سوخت‌رسانی، آتش‌نشانی و رادیویی داده شود. 

کشور اروگوئه یک روز قبل مجوزهای مذکور برای پرواز این هواپیما را صادر کرد و پیش از اینکه هواپیما موتورهایش را روشن کند مجدداً درخواست خلبان برای پرواز تائید می شود. وقتی خلبان به سوی اروگوئه پرواز می کند، هیچ مشکلی وجود نداشته تا اینکه اروگوئه اجازه فرود به این هواپیما نمی دهد! خلبان مجبور می شود به دلیل کمبود سوخت در کشور آرژانتین که حیاط خلوت صهیونیست هاست، فرود بیاید. 

این موضوع در گزارش های بازپرس آرژانتینی درج شده و گفته است که موساد و رژیم صهیونیستی به ما گزارش داده که هواپیما، نظامی بوده و حامل بار نظامی است وخلبانان و خدمه آن نیز تروریست هستند و قصد فعالیت نظامی در اروگوئه را دارند! اگر اروگوئه زودتر اعلام می کرد به این هواپیما اجازه فرود نمی دهد اصلاً این هواپیما پرواز خود را آغاز نمی کرد، پس گذاشتند این هواپیما به نقطه آخر برسد و سوختش تمام شود تا در هنگام بازگشت به ناچار در آرژانتین فرود بیاید. روند اتفاقات نشان می دهد که تمام آن ها برنامه ریزی شده تا سناریوی مشخص شده را در آرژانتین اجرا کنند. 

با این حال هنگامی که همه اتهاماتی که به این هواپیما وارد کرده بودند، رد شد. آن زمان گفتند که سود حاصل از این اقدامات قرار بوده برای پولشویی و کارهای خلاف قوانین تجارت بین المللی استفاده شود. در این راستا، بازپرس آرژانتینی از نهادهایی مانند گمرک بوینس آیرس و شرکت هایی که در دنیا درگیر این قضیه بودند، استعلامات لازم را دریافت کردند که تائید شد تمام تجارت صورت گرفته به صورت قانونی انجام شده و در چارچوب قوانین تجارت بین الملل بوده است.

پس ایراد کار کجا بود؟

در واقع، تنها ایرادی که وجود داشته، فشار لابی صهیونیستی است که بعد از اینکه مشاهده کرد از طریق این اتفاق نمی تواند بر روی بار و هواپیما فشار بیاورد، تمرکز خود را بر روی خدمه گذاشته است.

جالب اینجاست که حدود چند روز قبل، بازپرس پرونده نسبت به بار هواپیما دستور رفع توقیف داده و گفته است که می توانید بار را انتقال بدهید. درباره اشخاص نیز در ابتدا اعلام کردند که ۱۲ نفر از خدمه می توانند آرژانتین را ترک کنند، اما مجدداً اعلام کردند که باید بمانند تا تحقیقات بیشتری انجام شود. 

هواپیمای ونزوئلایی با شکایت دایا و سه نماینده یهودی آرژانتین زمین‌گیر شده است

آیا پدر شما جزو ۱۲ نفر مذکور بودند؟ 

خیر. پدرم جزو آن ۱۲ نفر نیست.

آقای قاسمی آیا جزئیات بیشتری از این اتفاق و توطئه صهیونیست ها در اختیار دارید؟ 

اصل موضوع ناشی از شکایتی است که سازمان دایا ( سازمان همکاری و همبستگی آرژانتین و رژیم صهیونیستی) به همراه سه نماینده طرفدار صهیونیست ها در آرژانتین آن را پیگیری می کنند.

جالب اینجاست که نهاد دایا و سه نماینده مذکور در این پرونده سمتی قانونی ندارند و صهیونیست‌ها بارها اعلام کردند درحال انجام عملیات گسترده ای هستند تا توافق برجام امضا نشود و می‌دانیم که این سناریو هم طرحی برای ایجاد ایران هراسی در آمریکای لاتین و فشار به آمریکا هستند تا برجام امضا نشود. 

نقش بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال در توقیف هواپیمای ونزوئلایی

رسانه‌های فارسی زبان از جمله بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال از همان ابتدای پخش این خبر، شایعه تروریست بودن خلبان و خدمه ایرانی را مطرح کردند. به عقیده شما انگیزه رسانه های معاند از انتشار چنین شایعه‌ای چیست و آیا می توان این اقدام آن‌ها را هماهنگ و در راستای بازی رسانه‌ای کشورهای عامل این اتفاق دانست؟

بله. دست اندرکاران این موضوع بدون شک ارتباط دقیقی با یکدیگر داشتند. هنگامی که هواپیما در حال پرواز بود، رسانه ایران اینترنشنال عربستان سعودی با پمپاژ خبری خود این گونه القا می کند که خدمه هواپیما تروریست هستند، ترانسپوندر هواپیما خاموش بوده و کسی از موقعیت هواپیما مطلع نبوده است. در حالی که عین همین دیالوگ ها توسط شبکه خبری بی بی سی فارسی اعلام شده است.

رسانه های آمریکای لاتین نیز مطالبی با همین محور را بیان می کردند تا اینکه تحقیقات بازپرس کامل شد و اعلام کرد که ترانسپوندر اصلاً خاموش نبوده است. چون وقتی هواپیمایی با این عظمت بخواهد از روی چند کشور عبور کند باید موقعیت خود را به این کشورها اعلام کند. دستگاه ترانسپوندر، دستگاهی است که موقعیت را بر روی رادار نشان می دهد.

اگر دستگاه ترانسپوندر خاموش بود و موقعیت هواپیما بر روی رادار نشان داده نمی شد آن گاه خلبان از طریق ارتباطات رادیویی دوطرفه، موقعیت خود را گزارش می کند. در حالی که این هواپیما از بالای چند کشور عبور کرده، وارد آسمان آرژانتین شده و آن را بر روی رادار داشتند. اگر هواپیما را در رادار نداشتند، آنگاه ممکن نبود که آن را وارد فضای TMA کنند و به برج انتقال داده و هواپیما در آرژانتین فرود بیاید. این در حالی است که اگر هم خاموش  بوده این امکان وجود داشت تا از طریق ارتباطات رادیویی، تماس با خلبان برقرار شود. البته بازپرس پرونده اعلام کرده که دستگاه ترانسپوندر روشن بوده است.

این روش کار رسانه های معاند است که در ابتدا چون بیشتر افراد نمی توانند به این موضوع نگاه تخصصی داشته باشند، شروع کردند تا افکار عمومی را منحرف کنند و اگر هم یک منبع قانونی بین المللی هم این موضوع را رد کرد. آن گاه ذهن بسیاری افراد به این آلوده شده که دستگاه خاموش بوده، این ها تروریست بودند و بار هواپیما ایراد داشته است. یعنی پمپاز خبری انجام دادند و ادعای کذب خود را منتشر کردند. اما این خبر را اعلام نمی کنند که FBI REPORT اعلام کرده چون سندی ندارد اعلام کرده که پدرم و کروی پروازی فاقد سابقه در آمریکا هستند و اطلاعات مربوط به ارتباط این پرواز به نهادهای تروریستی غیر قابل استناد هستند.

حتی در استعلامی که از وزارت دادگستری، گمرک بوینس آیرس، اینترپل و سفارت ترکیه درباره رفت و برگشت هواپیما به چه علت انجام شده است؟ در پاسخ آمده است که این رفت و برگشت به خاطر دریافت سوخت بوده است. یعنی همه کارها به صورت قانونی و با مجوز انجام شده است. اما رسانه ها این قسمت را نشان نمی دهند بلکه با پمپاژ خبری اقدام به انتشار اخبار کذب می کنند تا بتوانند بعداً با فشار برای اهداف دیگری استفاده کنند.

 ماجرای اختلاف قوه قضائیه و دولت آرژانتین و ارتباط آن با هواپیمای ونزوئلایی

نظرتان راجع به اینکه دولت آرژانتین اعلام می‌کند در این باره اشتباهی رخ داده ولی به دلیل استقلال قوه قضائیه این کشور، دولت نمی‌تواند کاری در این زمینه انجام بدهد، چیست؟

رئیس جمهور آرژانتین و سایر مقامات این کشور چندین بار در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده اند که در این زمینه اشتباهی رخ داده است. اما، این برای ما قابل قبول نیست که یک کشوری با حاکمیت واحد، سیاست های مختلفی برای دو دستگاه رسمی خود دارد و از یکدیگر جدا هستند. اگر این گونه است چرا هنگام فرود هواپیما در یک اقدام عجیب پاسپورت های خدمه پرواز از آن ها گرفته شده است که هیچ کدام از آرژانتین خارج نشود تا با فرصت یک هفته ای در یک روند عادی آن را به قوه قضائیه بکشانند. چرا در این مدت کاری نکردند؟

در این یک هفته ایران اینترنشنال و بی بی فارسی از اتفاقات آینده خبردار بودند و اتفاقات روزهای بعد را پیش‌ از وقوع آن اعلام کردند. رئیس جمهور آرژانتین و دولت این کشور نمی تواند بگوید که از این موضوع خبردار نیست و پاسپورت آن ها به اشتباه ضبط شده است. ما طبق اخباری که از آرژانتین داریم، مطلع هستیم که قوه قضائیه این کشور فساد گسترده ای دارد به نحوی که این موضوع در آمریکای لاتین شهرت دارد. از طرفی دیگر، دولت آرژانتین یک دولت چپ‌گراست و در تقابل با قوه قضائیه این کشور. به همین دلیل، این یک تسویه حسابی است قوه قضائیه می خواهد با دولت انجام بدهد.

باید به این نکته اشاره کنم که همه این موضوع زیر سر آمریکا و رژیم صهیونیستی و سازمان دایا و یهودیانی است که داخل مجلس آرژانتین حضور دارند. 

نظر اینترپل، FBI و گمرک و نهادهای امنیتی آرژانتین درباره خدمه هواپیمای ونزوئلایی

به نظر شما این اقدام دولت آرژانتین در تعارض با قوانین بین المللی و حقوق بشر نیست؟

ما یک سری قوانین هوانوردی و قوانین حقوق بشری داریم. نهادهای سیاسی و فعالان حقوق بشر آرژانتین گفتند که چندین بند از قوانین حقوق بشر نقض شده است و بسیاری از آن ها به دولت و قوه قضائیه آرژانتین بابت انجام چنین کاری اعتراض کرده اند و گفته اند که این کار باعث می شود تا کشور ما یک کشور فاسد نشان داده شود.

قوانین بین المللی به هیچ کسی اجازه نمی دهد که پاسپورت یک خلبان را گرفته و او را توقیف کند. هنگامی یک نفر مجرم محسوب می شود که یا در گذشته مرتکب جرم شده باشد و یا در حین جرم دستگیر شده باشد. اگر این خدمه چنین نبودند پس چرا ۸۵ روز است که آن ها را در بازداشت نگه داشته اید. اگر سوالی داشتید این افراد می توانستند به کشورشان بازگردند و آرژانتین آن را از طریق اینترپل پیگیری کند. 

اینترپل، FBI و گمرک و نهادهای امنیتی آرژانتین اعلام کردند که هیچ گزارشی درباره افراد نداریم و خدمه هواپیما تروریست نیستند. بار هم که ادعا می شد که نظامی است، طی بازرسی چندین باره نهادهای امنیتی از بار مشخص شد که چیزی مبنی بر ادعای مذکور وجود نداشت. بار هواپیما نیز قطعات خودرو بود که در حال جابجایی در سراسر دنیا بود، هواپیما هم که ادعا می شد نظامی است، اثبات شد که تجاری است. تمام دستگاه های جعبه سیاه، FDR، CVR و دستگاه های ناوبری را چندین بار بازخوانی کردند و مشخص شد که همه چیز طبق قانون انجام شده است. 

می‌خواهند با توقیف بوئینگ ونزوئلایی، دست‌های ونزوئلا را ببندند

 آیا معتقدید که ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در این ماجرا دستی دارند؟ در این صورت انگیزه آن‌ها از این اقدام را چه می دانید؟

لابی صهیونیستی به دنبال این بود که تا با ایجاد چنین ماجرایی همزمان با سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران و امضای برجام، فشارهایی به ایران و ونزوئلا بیاورند و نشان بدهند که همکاری های دوجانبه که به نفع دو کشور است، کمرنگ نشان داده و بگویند اگر این ارتباطات وجود داشته باشد برای مردم این کشورها ضرر خواهد داشت. اپوزیسیون ونزوئلا نیز هم‌راستا با این فشارها به اقداماتی علیه رئیس جمهور و دولت ونزوئلا دست زدند.

همچنین، مسببان این موضوع سعی می کنند تا به آمریکا فشار بیاورند و با ایران هراسی بگویند که ایران یک کشور خطرناک نزدیک شماست و اگر توافق برجام را امضا کنید، ایران قدرتمندتر شده و خطر ایران بزرگ تر می شود و داریم اکنون به شما هشدار می دهیم. در واقع، هدف تلاش ها این است که برجام امضا نشود و بررسی اخبار نیز نشان می دهد که رژیم صهیونیستی از طریق سایر موضوعات نیز به آمریکا فشار وارد می کند تا برجام امضا نشود. نیروهای خودش مانند ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی هم از این موضوعات استفاده می کند. 

آمریکا هم در این میان خوشحال می شود که هواپیمایی را مصادره کند که ونزوئلا به آن نیاز دارد. آمریکا اعلام کرده که این هواپیما متعلق به این کشور است و طبق قوانین اوفک، ونزوئلا باید آن را به آمریکا بازگرداند. این هواپیما در آمریکا هیچ ارزشی ندارد، هواپیمای مذکور یک بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ است که چندین سال است که از رده خارج شده است. حتی سری ۴۰۰ این هواپیما که از سری ۳۰۰ آن پیشرفته‌تر است هم سالیان سال است که از رده خارج شده است. 

باید گفت که انتقال هواپیما هیچ فایده ای برای آمریکا ندارد جزء اینکه در شرایط کرونا و تحریم، ونزوئلا را زمین‌گیر کند. چرا که وجود این هواپیما می تواند در شرایط مذکور آنچه ونزوئلا اعم از واکسن، ماسک و مواد غذایی نیاز دارد را به این کشور منتقل کرده تا دولت ونزوئلا کشورش را حفظ کند. 

اتفاقی که مشابه آن در تحریم قطر توسط کشورهای عربی رخ داد، یعنی قطر با ایران (شرکت فارس ایر قشم) قراردادی منعقد کرد تا مایحتاج این کشور را به قطر منتقل کند و از تحریم دیگر کشورهای عربی خارج شد. نتیجه این شد که کشورهای عربی مخالف قطر نتوانند به این کشور فشار تحریمی ایجاد کنند.

تلاش مسئولان ایران برای آزادی خدمه ایرانی بوئینگ ونزوئلایی

 آیا پس از این اتفاق، نهادهای رسمی کشورمان همچون وزارت امور خارجه فعالیت هایی برای رفع این مشکل انجام داده اند یا خیر؟

 بله. وزارت امور خارجه برای حل این مشکل، تلاش هایی انجام داده است. اما، متاسفانه آرژانتین به خاطر سابقه طولانی با ایران در پرونده آمیا که صهیونیست ها مقصر آن بوده‌اند، روابط دیپلماتیک چندانی با ایران ندارد.

آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان چندین بار برای این موضوع تماس گرفتند، نامه نوشته و با احضار کاردار آرژانتین مراتب اعتراض شدید کشورمان را به وی منتفل کرده است. اما، نهادهای رسمی آرژانتین تحت فشار صهیونیست‌هاست.

رئیس جمهور قبلی آرژانتین که یک خانم بود یک مرتبه اعلام کرد که ٣٠ سال رابطه ایران و آرژانتین را به هم ریختید و ما یک مدرک کوچک مبنی بر اینکه ایرانی ها در این موضوع دست داشته باشند، پیدا نکردیم و  این به ضرر ملت آرژانتین بود. یک کاری کردند که آن شخص به طور کامل از صحنه سیاست حذف شود. یعنی این فشاری است که به آرژانتین و دولت آن وارد می کنند تا با آن ها رابطه نداشته باشد.

در مجموع، تلاش های مسئولان کشورمان در این باره تلاش های خوبی است و امیدواریم که بیشتر شود.

اعتراض سناتورهای یهودی در آمریکا به وزارت دادگستری درباره رای خدمه ایرانی

جمع‌بندی شما از این پرونده و تحقیقات مرتبط به آن چیست؟

قاسمی: اتهامی که از سوی سازمان همکاری آرژانتین و رژیم صهیونسیتی (دایا) در این موضوع علیه خدمه پرواز مطرح است و قاضی براساس آن تحقیقات انجام داده این است که در ابتدا مطرح شد که ترانسپوندر خاموش بوده اما این ادعا در همه تحقیقات از سوی نهادهای مرتبط با این موضوع در کشور آرژانتین همچون سازمان هواپیمایی کشوری، گمرک و برج مراقبت فرودگاه بوینوس آیرس با ذکر ادله رد شده است.

اتهام دیگری که علیه هواپیمای ونزوئلایی وارد کردند این بود که متعلق به هواپیمایی ماهان است و اوفک شرکت ماهان را تحریم کرده است. از طرفی دیگر گفتند که هواپیما متعلق به سپاه پاسداران ایران است و سپاه هم تحریم است. 

بازپرس پرونده به همه این موضوعات در پرونده پاسخ داده است. بازپرس اعلام کرده که ترانسپوندر خاموش نبوده و بار این هواپیما نیز نظامی نیست. همچنین، بازپرس پرونده درباره مالکیت هواپیما نیز اعلام کرد که این هواپیما متعلق به هواپیمایی ملی ونزوئلاست و نه هواپیمایی ماهان. از طرفی ارتباطی هم با سپاه ندارد. حتی اگر این ارتباط وجود داشت؛ طبق قوانین آرژانتین نه ماهان و نه سپاه پاسداران در این کشور تحریم نیستند

تلاش رژیم صهیونسیتی ایجاد یک موج خبری است تا موضوع را طولانی کرده و از آن در جهت منافع خود استفاده کند. 

هنگامی که FBI گزارش داد که آقای خلبان قاسمی هیچ مشکلی ندارد و سابقه ای از او در اختیار نداریم، سناتورهای یهودی در آمریکا به وزارت دادگستری اعتراض کردند که چرا این گونه پاسخ دادید و اگر می‌خواستید که چنین پاسخی اعلام کنید چرا به این زودی انجام شد؟ باید در مدت زمان طولانی‌تری اعلام می شد.

تصور ما این است که آمریکا برای این سریع پاسخ داد چون می خواست با توجه به مطرح بودن برجام آن‌چنان درگیر این موضوع نشود. امیدواریم تلاش های صهیونیست ها بی‌اثر بماند و قاضی پرونده با درنظر گرفتن تمام این موضوعات سیاسی و مشکلاتی که رژیم صهیونسیتی برای آرژانتین ایجاد کرده است با این پرونده به صورت هوشمندانه برخورد و این عزیزان را هرچه سریع‌تر آزاد کند.

 تقاضای ملاقات خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی با رئیس جمهور

درخواستی از رئیس جمهور و یا سایر مقامات عالی‌رتبه برای کمک به آزادی پدرتان و بقیه کادر ایرانی پرواز دارید؟  

 با توجه به اینکه  ٣ کشور و ۵ سرویس اطلاعاتی در این موضوع مشغول شدند و بیش از ۸۵ روز است که عزیزان ما و خدمه ونزوئلایی را با نقض قوانین در اسارت قراردادند، از آقای رئیسی و بقیه مسئولان خواهش می کنیم که تمام تلاش خود را انجام بدهند و از تمام ظرفیت ها اعم از دیپلماسی و رسانه برای حل این مشکل استفاده کنند.

همچنین از سازمان هایی که تا امروز فعال نبودند نیز درخواست دارم که فعال شده و به حل این مشکل کمک کنند.  شاید انجام یک ملاقات حضوری با رئیس جمهور بتواند به افزایش روحیه خانواده خدمه ایرانی کمک کند و آن‌ها را از این فشار خارج کند. لذا، از آقای رئیس جمهور خواهشمندم درصورت صلاحدید دستور یک ملاقات حضوری را بفرمایند.

 یک دادخواست به شعبه ۵۵ دادگستری استان تهران ارسال می‌شود

به عنوان آخرین سوال، آیا قصد پیگیری این موضوع از طریق قوه قضائیه کشورمان را دارید؟ 

 ما در روزهای آینده یک دادخواست به طرفیت دولت، مقامات و سایر افراد این پرونده در شعبه ۵۵ دادگستری استان تهران اقدام خواهیم کرد و همه خسارت های مادی و معنوی و جبرانی از آرژانتین را مطالبه خواهیم کرد. چون خانواده‌های خدمه پرواز بسیار تحت فشار هستند و در شرایط ناراحت کننده ای قرار گرفتند.

بازداشت خلبان و فرهیختگان یک کشور و چسباندن انگ سیاسی به آن ها بسیار ناجوانمردانه است و ما با کمک خداوند این موضوع را از طریق قانونی پیگیری کرده و به نتیجه خواهیم رساند.

کد خبر 703075
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    لعنت بر یهود تمام مشکلات جوامع بشری از یهود است.خلبان می بایست در مقصد تعین شده فرود می امد اگرچه مخالفت کردند