عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی پوشاک گفت: روش‌های سیستماتیک قاچاق در گذشته با استفاده از راه‌های ته‌لنجی، کانتینری بود ولی با گذشت هر سال چند روش جدید برای ورود کالای قاچاق دیده شده است؛ از سال گذشته تناژی فروشی و ورود کالای بنگلادشی به کشور رونق گرفته است.

لباس های بنگلادشی

به گزارش همشهری آنلاین، مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در نشست خبری اتحادیه تولید و صادرات نساجی پوشاک ایران، درباره صنعت پوشاک به عنوان قاچاق‌پذیرترین کالا در کشور گفت: سال‌هاست که کشور با پدیده قاچاق کالا مواجه شده ولی متأسفانه برنامه‌ای جهت مبارزه با قاچاق کالا ارائه نشده است و اگر برنامه‌ و قانونی هم در این رابطه وجود داشته به خوبی اجرایی نشده است؛ به نوعی می‌توان گفت قضیه قاچاق کالا در کشور به هیچ عنوان جدی گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه کمر تولید داخلی در حال شکستن است، بیان کرد: روش‌های سیستماتیک قاچاق در گذشته با استفاده از راه‌های ته‌لنجی، کانتینری بود ولی با گذشت هر سال چند روش جدید برای ورود کالای قاچاق دیده شده است؛ در سال گذشته تناژی فروشی و ورود کالای بنگلادشی به کشور رونق گرفت.

تحویل ۳ روزه پوشاک ترک درب منزل

افتخاری ادامه داد: در همسایگی کشور ما کشوری با مشکلات اقتصادی فراوان به نام ترکیه وجود دارد که در حال حاضر تمام چالش‌های اقتصادی خود را در حوزه‌های مختلف مسکن، مسافری، پوشاک و غیره با ایران برطرف می‌کند. در فضای مجازی به راحتی فروش کالای قاچاق ترک انجام شده و بدون هیچ کنترلی کالا طی ۳ روز به خریدار تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساختار حمل‌ونقل کشور نیز به سمت ترکیه مایل شده است، عنوان کرد: اگر پروازهای ترکیه و مشهد را همین الان نگاه کنید متوجه تفاوت آن‌ها خواهید شد، روزانه قریب ۱۰۰ پرواز از ایران به ترکیه می‌رود سؤال مطرح شده این است که این حجم از مسافر برای انجام چه کاری به ترکیه رفته و کالای قاچاق را به چه شکل و حجمی وارد کشور می‌کنند؟ 

این عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک عنوان کرد: دولتمردان می‌گویند به سایر کشورها پوشاک صادر کنید؛ در حالی که ما حتی در بازارهای داخلی خود توانایی برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی ترک‌ها را نداریم بعد با این حال چگونه ما به بازار منطقه ورود پیدا کرده و با ترک‌هایی رقابت کنیم که در کشور خودمان نتوانستیم قانونمندشان کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک عنوان کرد: اتحادیه با اصل موضوع واردات مسئله‌ای نداشته و این تصمیم دولت بوده که در حال حاضر واردات به کشور ممنوع باشد بلکه صحبت ما از ابتدا این بود که اگر وارداتی انجام می‌شود (که ما موافق آن هستیم) از مجرای قانونی باشد، در بهترین حالت ۱-۲ درصد کالاها از مجاری قانونی وارد کشور شده و ۹۹-۹۸ درصد باقی مانده قاچاق می شدند.

افتخاری با اشاره به نگرانی‌اش در خصوص انعقاد توافق‌نامه با کشورهای اروسیا گفت: طبق این قرارداد واردات و صادرات پوشاک از این کشورها آزاد می‌شود که متأسفانه ترکیه نیز با تمام آن کشورها تفاهم‌نامه دارد و با تعرفه صفر با آن‌ها مبادله انجام می‌دهد، و مسئله اینجاست که دوباره ترکیه با استفاده از روش‌هایی کالای خود را از کشور ثالث وارد ایران خواهد کرد.

وی ادامه داد: همانطور که دولت در سال ۹۵ برای حمایت از فعالین اقتصادی کشور سوریه که آن زمان درگیرجنگ بودند اعلام کرد ورود کالا از سوریه با تعرفه صفر انجام شود اولین واکنش این بود که ترک‌ها به سمت سوری‌ها رفته که کالای ما را به عنوان سوری وارد ایران کنید. متأسفانه ترک‌ها صنعت پوشاک کشور را با چالش مواجه کرده‌ و تمام ستون‌های اصلی این صنعت را لرزانده‌اند.

افتخاری حجم بازار صنعت پوشاک ایران را ۸ میلیارد دلارخواند و گفت: اگر براساس گفته وزارت صمت بخواهیم تعداد شغل این صنعت را محاسبه کنیم به عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل خواهیم رسید؛ حال اگر طبق این گفته که میزان قاچاق پوشاک به مقدار جزئی رسیده و کاهش پیدا کرده است ما به تفاوت آن را محاسبه کرده و سپس از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تعداد نفرات مشغول به کار در صنعت پوشاک را استعلام بگیرید به راحتی عدد غیرواقعی مشخص می‌شد.

حمله بنگلادش به صنعت پوشاک

این مقام مسئول در اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به حمله سال گذشته بنگلادش به صنعت پوشاک کشور گفت: همانطور که می‌دانید اکثر کشورهای دنیا به این کالاها به دلیل استوک بودن اجازه ورود نمی‌دهند؛ خنده‌دار است در کف تهران کالا به صورت کیلویی، باز نشده و در گونی‌های بنگلادشی به فروش می‌رسد. بدون بررسی و هیچ استانداردی کالا وارد کشور شده و سپس فروخته می شود حتی گزارش‌هایی هم رسیده که برخی از محصولات از الیاف‌های بازیافتی تولید می شوند.

افتخاری عنوان کرد: بنگلادش با ۲۰ میلیون اشتغال در حوزه پوشاک، دومین کشورصادرکننده دنیاست. این محصولات در بنگلادش مانده و فروش نرفته بود به همین خاطر به صورت تناژی و با ارزش غیرواقعی و به نوعی ۱۰/۱ ارزش واقعی آن به امارات آورده و سپس به کشور وارد کردند؛ نکته جالب اینجاست که در کشور کارمند مسلط به زبان بنگالی هم دارند.

وی ادامه داد: یک سال در این رابطه فریاد زده شد ولی حتی کسی نپرسید حال برای حل مسئله به وجود آمده چه کنیم و با توجه به حجم ورودی کالا کسی جواب‌گو نیست؛ صنعت پوشاک در هر قسمتی از دنیا که با مشکل مواجه می‌شود مسئله‌اش را از طریق ایران حل می‌کند یک بار بنگلادش یک بار چین، امارات، ترکیه و ... این قصه ادامه دارد.

افتخاری گفت: پس از گذشت یک سال از شروع دولت جدید به تازگی مدیرکل دفتر صنایع پوشاک نساجی مشخص شد قبل از معرفی جایگاه با سرپرست اداره می‌شد و در این مدت زمان یک ساله قدمی برای مبارزه با قاچاق کالا برداشته نشده بود. اگر صنعت پوشاک صنعت نیست که جمع شود ولی اگر صنعت هست این نوع رفتار با صنعت صحیح نیست.

کد خبر 703054
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • شهروند IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    10 0
    خود کرده را تدبیر نیست !!!!! چرا تولید کننده پوشاک داخلی را در منگنه مالیات وعوارض و........... قرار می دهید تا دست از تولید بکشد و کارگاه را تعطیل کند !!! البته منکر نظارت بر کیفیت کالا و جلوگیری از تولید اجناس بنجل نیستم !!!!!
  • حسن IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    5 0
    از دیجیکالا زودتر میارن :)
  • CV ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 0
    اقا نمیتونی تولید کنی ملت و زجر نده تعطیل کن. چرا باید کل کشور لباس گرون بخرن یا نتونن بخرن چون شما میخوای انحصار درست کنی
  • کاوه IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    7 0
    سلام. چرا این حجم مسافر از ترکیه به اینجا نمی اید. رقابت را باخته ایم انوقت بجای راه چاره بگیر و ببند می کنید. چطوره برای رفتن به ترکیه خودمان ویزا بگذاریم.