مجموع نظرات: ۵۵
یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

اگر اهل سفر و طبیعت باشید، حتما می‌دانید که سفر به روستاهای دیدنی ایران در مقابل سفر به کلان شهرها چه مزایایی دارد.

اورامانات

به گزارش همشهری آنلاین، بیشتر روستاهای زیبای ایران طبیعتی بکر و دست نخورده دارند، آب و هوایشان دل انگیز و سالم است، خوراکی‌های جذاب و مخصوصی دارند، اهالی آن ها مهمان نواز هستند و آداب و رسوم جذابی دارند.

دهکده اورامانات تخت، کردستان

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

تعداد زیادی از زیباترین روستاهای ایران در دامنه کوه‌های بلند و روی زمین‌های شیب دار ساخته شده‌اند. دهکده اورامانات تخت نمونه جذابی از این نوع روستاهای زیبای ایرانی است. قدمت تمدن در برخی مناطق اورامانات تخت به ۴۰هزار سال می‌رسد. این روستا در رشته کوه زاگرس واقع شده و خانه‌های سنگی آن مثل ماسوله به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند.

رودخانه‌های سیروان و لیله به این روستا سرزندگی می‌بخشند و جنگل‌های اطراف آن با درختان گلابی وحشی، زالزالک و بلوط، طبیعت چشم نوازی خلق می‌کنند. اورامانات تخت ۱۴۵۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و این موضوع باعث شده که در بهار و تابستان آب و هوای معتدل و دل‌نشینی در این منطقه حاکم باشد.

خوب است بدانید که اورامانات تخت از ۲ قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده که قسمت کوچک آن متعلق به شهر حلبچه در عراق است و قسمت بزرگ آن، بخشی از استان‌های کرمانشاه و کردستان محسوب می‌شود. دهکده اورامانات تخت از ۳ قسمت هورامان تخت، ژاورو و لهون تشکیل شده است.

چطور به اورامانات تخت سفر کنیم؟

برای بازدید از این روستای تاریخی که یکی از زیباترین روستاهای ایران است، باید پس از عزیمت به استان کردستان ۷۵ کیلومتر را به سمت جنوب شرقی شهرستان مریوان طی کنید.

روستای زیارت، گرگان

یکی از بقایای دوران قاجار و پهلوی روستای زیارت گرگان است که جنگل‌های سرسبز، جاده‌های روستایی و یک آبشار کوچک حیرت‌انگیز در انتهای روستا آن را به یکی از زیباترین روستاهای ایران برای دوست‌داران طبیعت تبدیل کرده است. بهترین زمان برای سفر به این منطقه که ۱۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد اواسط بهار و اوایل تابستان است. در این زمان، هوا خیلی گرم نمی‌شود و می‌توانید از باد خنکی که در صبح و شب می‌وزد لذت ببرید. مردم محلی روستای زیارت مهربان و مهمان‌نواز هستند و امام زاده‌ای که در روستا واقع شده برای آنها اهمیت بسیاری دارد.

روستای زیارت احتمالا برای هر کسی محلی آرام، آرامش‌بخش، سنتی و باستانی است که هیاهوی شهر را به باد فراموشی می‌سپارد. اگر قصد دارید به استان گلستان یا گرگان سفر کنید، این روستا می‌تواند محل مناسبی برای اقامت باشد.

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

چطور به زیارت سفر کنیم؟

روستای زیارت فاصله‌ای ۲۰ دقیقه‌ای از جنوب گرگان دارد و بخش اول مسیر آن، بلوار نهارخوران است که خود مکانی توریستی و جذاب است.

روستای میمند، کرمان

اگر درمورد روستاهای غاری و تاریخی ایران کنجکاو هستید، بهتر است روستای میمند مقصد بعدی شما باشد. میمند به عنوان یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران به خاطر خانه‌هایش که در دل کوه کنده شده‌اند، در سال ۱۳۹۴به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. این روستای صخره‌ای و دستکند با هزاران سال قدمت، یکی از اولین سکونتگاه‌های ایران به شمار می‌رود.

آب و هوای میمند معتدل کوهستانی است و برای بازدید از آن بهتر است در اواسط بهار اقدام به سفر کنید. پوشش گیاهی این منطقه را بیشتر بوته‌های کوتاه و درختان جنگلی پراکنده تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی میمند گردو، بادام، انگور و گلابی است که در دره‌های سرسبز اطراف و در حاشیه چشمه‌ها به چشم می‌خورند.

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

چطور به میمند سفر کنیم؟

این روستای زیبا با شهر بابک کرمان ۳۸ کیلومتر فاصله دارد و در فاصله ۲۶۶ کیلومتری از شهر کرمان قرارگرفته است که البته این فاصله، ارزش بازدید یکی از دیدنی ترین روستاهای ایران را دارد.

روستای کندوان، تبریز

یکی دیگر از روستاهای سنگی ایران در استان آذربایجان شرقی و در شمال شرق تبریز واقع شده است. مانند میمند، این روستا هم خانه‌هایش در سنگ کنده شده با این تفاوت که این سنگ‌ها صدها سال پیش توسط فوران آتشفشان کوه سهند شکل یافته‌اند.  کندوان با تاریخچه‌ای ۸۰۰ ساله، حدود ۶۷۰ نفر ساکن دارد. خانه‌های روستای کندوان مخروطی شکل هستند و با گشت و گذار در مغازه‌هایش می‌توانید با بررسی صنایع دستی، گیاهان و ادویه‌های محلی، نگاهی اجمالی به زندگی این غارنشینان عصر مدرن بیاندازید.

معماری منحصربه‌فرد، مناظر حیرت انگیز، غارهایی از سنگ آهک و هتل سنگی لاله، کندوان را به یکی از زیباترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. همچنین، اهالی مهمان‌نواز این روستا به توریست‌ها اجازه می‌دهند تا وارد خانه‌هایشان شوند و عکس بگیرند یا به ازای مبلغی مناسب، در خانه‌هایشان اقامت کرده  و تجربه‌ای منحصر به فرد کسب کنند.

بهترین زمان برای سفر به این روستای زیبا، انتهای اسفند تا ابتدای آبان است.

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

چطور به کندوان سفر کنیم؟

برای رسیدن به کندوان، باید فاصله ۳۰ کیلومتری میان تبریز و اسکو را طی کنید و از اسکو ۱۸ کلیومتر به سمت جنوب حرکت کنید تا پس از پشت سر گذاشتن شهر اسفنجان و روستای کهنمو به این روستای دیدنی برسید.

روستای ابیانه، اصفهان

ابیانه به خاطر خانه‌های قرمز رنگش به روستای قرمز معروف است. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری از شهر نطنز اصفهان، در دامنه کوهی به نام کرکس واقع شده که یکی از مرتفع‌ترین مناطق ایران و جاذبه های اصفهان به شمار می‌رود. حفاری باستان شناسان نشان می‌دهد که ابیانه حدود ۱۵۰۰ سال پیش بنا شده و آثار باستانی این روستای چشم نواز طی دوره‌های سلجوقیان، قاجاریه، ساسانیان و صفویه ساخته شده‌اند.

در این روستای تاریخی که جزو زیباترین روستاهای ایران به شمار می‌رود، خانه‌ها از آجر و خاک رس ساخته شده‌اند و این خانه‌ها پنجره و ایوان‌های چوبی بسیار زیبایی دارند. محلی‌های ابیانه نمای خارجی خانه‌هایشان را با نوعی شن قرمز که از معدنی در نزدیکی این روستای دیدنی واقع شده است تزئین کرده‌اند. طی سال‌های گذشته، تعداد ساکنان ابیانه به چند صد نفر کاهش یافته است اما این افراد همچنان به سبک سنتی زندگی می‌کنند. مردم در ابیانه هنوز لباس محلی می‌پوشند و در این روستا مغازه‌ای وجود دارد که به شما هم اجازه می‌دهد تا پوشیدن لباس محلی را تجربه و عکاسی کنید.

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

چطور به ابیانه سفر کنیم؟

برای سفر به ابیانه باید از اصفهان به نطنز بروید و پس از طی مسافتی ۴ کیلومتری، به ابیانه برسید.

روستای ماسوله، گیلان

روستای تاریخی و توریستی ماسوله یکی از زیباترین روستاهای ایران است که هوای مه‌آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های برفی‌اش می‌توانند خاطرات بسیار دل‌انگیزی را برای هر کسی ثبت کنند. این روستای پلکانی حدود ۱۰۰۰ سال پیش بنا شد و منظره بسیار جذابی را برای توریست‌ها خلق کرده است. اگر به عکاسی علاقمند هستید، معماری این روستا می تواند سوژه فوق العاده‌ای برای شما باشد.

خانه‌های ماسوله نزدیک به یکدیگر ساخته شده‌اند و سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی است. سقف‌ها و حیاط‌های این روستا به عنوان پیاده‌رو هم استفاده می‌شوند. هیچ ماشین و موتور سیکلتی اجازه تردد در ماسوله را ندارد که همین عامل موجب پاکیزگی هوای این روستا که یکی از دیدنی ترین روستاهای ایران به شمار می‌رود شده است. جالب است بدانید تفاوت ارتفاع میان پایین‌ترین و بالاترین نقطه ماسوله ۱۲۰ متر است. علاوه بر معماری خارق‌العاده، این روستا با جنگل‌ها و کوه‌های بسیار سرسبزی محاصره شده که مناظر خاصی را برای بازدید کنندگان رقم می‌زند.

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

چطور به ماسوله سفر کنیم؟

برای سفر به ماسوله باید خود را به شهر فومن که در استان گیلان قرار دارد برسانید و از مسیری بسیار زیبا و رویایی، به این روستای تماشایی برسید.

فیلبند، مازندران

این روستا بالاتر از ابرها واقع شده و همین موضوع فیلبند مازندران را به یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. شما می‌توانید از تماشای عبور ابرها در ارتفاعی پایین‌تر از خودتان لذت ببرید. زمانی که هوا شفاف و آفتابی است، با حضور در این روستا که در بالاترین نقطه منطقه ساخته شده، منظره فوق‌العاده‌ای از زمین‌های سرسبز و جنگل‌های زیبای اطراف می‌بینید. تماشای طلوع و غروب و خورشید در فیلبند حتما تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما خلق خواهد کرد. مخصوصا زمانی که خورشید از پایین به ابرها می‌تابد و آن‌ها را با نوری چشم نواز رنگ آمیزی می‌کند.

آرامش موجود در فیلبند می‌تواند برای مدتی شما را از زندگی پر سرعت شهری دور کند. بهترین زمان برای سفر به این روستا بهار و تابستان است.

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

چطور به فیلبند سفر کنیم؟

برای رسیدن به فیلبند باید پس از طی کردن ۱۴۰ کیلومتر در جاده هراز، وارد مسیر فرعی ۳۰ کیلومتری‌ای شوید که شما را به فیلبند می‌رساند. این روستا ۸۶ کیلومتر با بابل و ۵۶ کیلومتر با آمل فاصله دارد و مسیر منتهی به آن مناظر فوق العاده‌ای را پیش رویتان قرار می دهد.

کد خبر 702773
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    13 2
    سپاسگزارم از اطلاع رسانی گوگل، عالی بود
  • علی جان IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    13 2
    روستای دوان کازرون هم بزارید
  • رنجبر IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    9 5
    لطفا روستای کنگ در خراسان رضوی رو هم بزارین.
  • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    10 5
    سلام کاش به یک عکس از روستای زیبای اودرج هم میزاشتین
    • امیر IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      باشه چشم ، حتمابعد از اون میگی جاغرق و ونغندر و زشک وابرده
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 3
    سلام، ما چند سال پیش رفتیم فیلبند، واقعا عالی بود، توصیه میکنم حتما یه بار اونجا برید.
  • ناشناس IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    16 3
    اگه بیاین کرمانشاه و روستاهای سمنگان و سر تخت و سر برزه و کنوگدوله و ریجاب و صحنه و ... ببینید چی میگید ؟ با اون میهمان نوازی کردهای عزیز
  • آزاده جلالی طلب IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    17 6
    حس خوبی بود که با دیدن عکسا خاطراتم زنده شد و حداقل 5 تا از این روستاها و دیدم. ایران بی نظیر
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    7 2
    روستای گره بانک کرمانشاه هم خیلی زیباست
  • ناشناس IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    6 3
    کاش روستاهای دهنه محمدآبادکتول دراستان گلستان روهم یادآوری میکردید.گرچه مخاطبان میتوانندازطریق سایت دیوارمناظراین روستاها ونحوه رزرو خانه را مشاهده فرمایند.
    • ناشناس IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      کرمانشاه هواش گرمه و همه جا خشک دوتا سد و آب خوب داشت که یکیش تو راه گیلانغرب هست ولی الان بدرد نمیخوره
  • عالی امکان دارد در هر شهر واستان جایی بکر هست بذار IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    6 2
    عالی
  • رسول کریمی انبوهی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    5 3
    با سلام روستای انبوه که یکی از روستاهای تاریخی استان گیلان ،شهرستان رودبار،بخش عمارلو است روستای انبوه جزء روستاهای هدف گردشگری استان گیلان محسوب می شود . اگر تصاویر روستای انبوه را بگذارید ممنون می شویم
  • بی حاشیه FR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    15 3
    دریاچه ارومیه خشک شد لطفا اطلاع رسانی کنید کارشناسان متخصص کیور شدن 20 الی 25 درصد مساحت کل ایران رو در سال‌های آینده پیش بینی کرده اند بی تفاوت نباشیم خشک شدن امروز دریاچه ارومیه سال‌های آتی پیامدهای وحشتناکی برای کل ایران خواهد داشت
  • حمزه موسی پور IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    8 0
    دوست عزیز این عکسی که شما از فیلبند گذاشتین عکس یکی از روستاهای ییلاقی رامسر به نام ایزکی هستش داداش
    • اسدی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      4 2
      هزار بدبختی یکیش اینه
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    5 2
    لطفا لینک کوتاه برای مطالب بگذارید.
  • ب US ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    5 3
    روستای ورکانه، همدان
  • سیدمحمود فیمب IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    5 3
    روستا فرومد شاهرود با قدمت هزارساله مسجد جامع از دوره سلجوقی زادگاه وارامگاه ابن یمن فرویومدی واب وهوای نیمه کوهستانی در جاده ۱۸کیلومتری تهران مشهد قرار دارد
    • مجید IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      5 0
      بله دوست عزیز شاهرود که به قول جغرافی دانان ایران قاره کوچک نامیده می‌شود.... روستاهای زیبایی مثل فرومد و ابر و جنگل ابر و مجن و آبشارهایش و کلاته خلیج و جنگل‌های اولنگش و ابرسج کوهستانی و آبشارهای یخی اش و نگارمن و تاش
  • علیرضا IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 2
    روستای اربکله رامسر ،یکی از روءیایی ترین مناطق ایرانه با چشم اندازی از دریا و جنگل وشهرهای اطرافش
  • ساناز IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    به روستای بازفت هم سر بزنید طبیعت بکر و زیبا
  • علی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    روستای ازغد خیلی زیباتروتاریخی است واقع شده درمشهد نرسیده به طرقبه بعداز روستاحصاروگلستان در دامنه کوه بینالود
  • شهاب IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    خلیج نای بند در استان بوشهر بخش چاه مبارک دیدن داره بهترین زمان آذرماه
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    9 0
    فققققط روستای قلاجی کرمانشاه برا خودش قیاااامتیه به حددی بکره که کمتر کسی از اهالی کرمانشاه اونجا رفتن بینهایت زیباست
  • سحر IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    همش عالی . ولی کردستان و ماسوله از همش بهتره . مخصوصا ماسوله و فومن . پیشنهاد میکنم هر جور شده حتی یکبار از اونجا دیدن کنید .
  • علی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    روستای کندلوس نوشهر...عکساشم تو گوگل هست
  • شاهو محمدی IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    اورامان تخت و دهها روستای رویایی اورامانات رو حتما برید
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 0
    واقعا که پس شماروستای زیبای اوان ندیدید
  • علی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    روستاری دلی بهرامبیگی نیز بسیار زیبا هست لطفا تصاویر این روستا و راههای سفر به این روستا را نیز بزاربن
  • جواد IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    سلام‌‌.روستای اودرج ازتوابع رفسنجان یکی از روستاهای بی‌نظیر از لحاظ زیبایی و اثارباستانیست
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 1
    روستای آقا سید چهارمحال و بختیاری هم بزارید
  • حسین IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    روستای لکندشت در خلخال را هم بزارید ممنون
  • علی خان سالار US ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    باسلام دوست من لطفاً وقتی میخوای یه مطلبی بعنوان زیباترین روستاهای ایران بنویسید خواهشا سعی کنید اطلاعات خودراکامل نمایید. بله روستاهایی که نام بردید واقعازیباهستن من ازنزدیک چندتاازاین روستاهای قشنگ رادیدم. ولی تعجب میکنم چطوری روستای سرآقا سید کوهرنگ راازقلم انداختید. اونم دقیقآ مثل ماسوله پشت بام یکی حیاط خانه دیگری هست.
  • صادق IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    یکی از زیباترین طبیعت هایی ک تو عمرم حتی تو عکس ها دیدم روستای دراره فتح الله ۶۰ کیلومتری شهر ایذه استان خوزستان بوده
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    عالی بود
  • کاوس . ب IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    روستای خانقاه شهرستان میانه استان آذربایجانشرقی الماس شمال غرب
  • ممد IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    روستای کوناخوش قروچنگ دردینورکرمانشاه زیباترین درایرانه
  • بابزی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    چرا خیرآباد خراسان رضوی رونمیزارید
  • محمد IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    جای خالی روستاهای زیبا و ییلاقی درونگر و تاریخی حضرت سلطان و برج قلعه از توابع بخش نوخندان شهرستان درگز(ابیورد) در شمال خراسان رضوی، در نزدیکی مرز ترکمنستان (عشق آباد)(البته دهستان تاریخی مذهبی شیرگان - آرامگاه امامزاده محمد(ع) نیز از توابع بخش دولت آباد که در نقطه صفر مرزی با عشق آباد قرار دارد نیز احساس میشوند.
  • محمدرضا IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    روستای پله ای سرآقا سید در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری هم شبیه اورامانات در کردستانه وبیشتر مردم از پشت بام همسایه بعنوان راه و حیاط استفاده میکنند
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    چوپانان منظم ترین روستای خشتی جهان هست.
  • جمشید IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    روستای چوپانان الماس خوش تراش کویروازمنظم ترین روستاهای خشتی جهان هست.
  • محمد مهدی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    اون عکس مال روستای فیلبند نیست . برای روستای گرسماسر هستش . دقت کنید
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    تو دل جنگلهای گلستان روستاهای هست که اگر بری اونجا شم ندارم صد سال بر میگردی عقب تو عمق جنگل روستاهایی هست که چهار طرفش کوه و جنگلن پاینترین نقطه که کنار رودخونه خونه های گلی بنا شده که مردمش مثل قدیما از چشمها جوبها اب میبرن قبلنا من با اسب رفتم فک کنم الان ماشین بره البته جاده خاکیه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    بیاید دهلران روستای کار عبدلی،تیرماهش واقعیت عزیزه و دل چسب