گروه سیاسی: با قانع نشدن استیضاح‌کنندگان وزیران آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی از توضیحات این دو وزیر، طرح استیضاح یکی دیگر از وزیران دولت نهم، در جلسه علنی روز یکشنبه 17 آذر اعلام وصول می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، آنچنان که در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه رئیس مجلس از استیضاح‌کنندگان علیرضا علی احمدی و محمدرضا اسکندری خواسته بود تا در یک جلسه به بررسی مشکلات بپردازند تا «حجت تمام شود» و درصورت قابل‌قبول نبودن توضیحات وزیران، به استیضاح روی آورند، روز شنبه استیضاح‌کنندگان در 2 جلسه جداگانه با وزیران آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی به بحث و بررسی مشکلات پرداختند و درنهایت بار دیگر رای به استیضاح دادند.

اسکندری در جلسه‌ای که بنا به گفته داریوش قنبری، نماینده مردم ایلام علاوه بر رئیس مجلس تنها 8 نفر از 55 امضا‌کننده طرح استیضاح در آن حضور یافته بودند، به تشریح دلایل مشکلات پیش آمده پرداخت و نتوانست استیضاح‌کنندگان را متقاعد کند.

بنا به گفته سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، اسکندری در پایان این جلسه ضمن اینکه اعلام کرده برای استیضاح آمادگی کامل دارد، از استیضاح‌کنندگان مهلتی خواسته بود تا مشکلات را حل کند.

علیرضا علی احمدی نیز که پیش از این یک بار در شهریور ماه امسال در حالی که 82 امضا برای طرح استیضاحش جمع‌آوری شده بود، توانست در جلسه‌ای استیضاح‌کنندگان را قانع کند تا امضاهای خود را پس بگیرند، اما در جلسه‌ای که عصر شنبه با منتقدان خود داشت، این بار نتوانست به این مهم دست یابد.

موسوی، یکی از طراحان استیضاح علی احمدی با بیان اینکه دغدغه نمایندگان بر حل مشکلات مردم، فرهنگیان و کشاورزان است، تصریح کرد: ماندن علی احمدی در کابینه دولت نهم را به مصلحت فرهنگیان کشور نمی‌دانیم و با برکناری این وزیر که «از جنس آموزش و پرورش نیست» برخی از مشکلات نظام آموزش و پرورش کشور حل می‌شود.

وی افزود: احتمال اعلام وصول شدن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز، قوی‌تر از طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی است.

گویا پس از این دو جلسه‌ای که برگزار شده است رئیس مجلس، قول اعلام وصول یکی از 2 طرح استیضاح را به استیضاح‌کنندگان داده است.

در جلسه علنی روز چهارشنبه حدود 15 نفر از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در اعتراض به عدم‌وصول این طرح، در جایگاه هیات رئیسه مجلس تحصن کردند.

استیضاح براساس مصلحت

درحالی‌که وعده شده است یکی از طرح‌های استیضاح وزیر آموزش و پرورش یا وزیر جهاد کشاورزی امروز اعلام وصول شود، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهوری ابراز عقیده کرد در پی صحبتی که با نمایندگان داشته، دریافته است که رغبتی برای استیضاح در مجلس نیز وجود ندارد.

محمدرضا رحیمی در گفت‌وگو با مهر درخصوص طرح استیضاح وزیران جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و بهداشت که در مجلس مطرح است یادآور شد: البته انجام استیضاح بستگی به‌نظر نمایندگان دارد و هر زمان که نمایندگان قصد انجام استیضاح داشته باشند شرایط و ابزار لازم در اختیار آنان قرار دارد اما شرایط کلی کشور هم باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: نمایندگان قطعا این شرایط را در نظر دارند و در این فکر نیستند که بخواهند با انجام یکی دو استیضاح جدید دولت را با چالش مواجه کنند.

از سوی دیگر نایب رئیس دوم مجلس نیز در این‌باره تاکید کرد که مجلس در موضوع طرح استیضاح وزیران که توسط برخی نمایندگان دنبال می‌شود مصالح کل کشور را در نظر خواهد داشت.

محمدرضا باهنر با بیان اینکه نمایندگان حق دارند که براساس نظر خود استیضاح وزیران را دنبال کنند افزود: ما به‌عنوان هیات رئیسه مجلس مصالحی را که به ذهنمان می‌رسد به نمایندگان منتقل می‌کنیم.

علاوه بر استیضاح وزیران جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش، که تقدیم هیات رئیسه شده است، طرح استیضاح کامران باقری‌لنکرانی وزیر بهداشت و درمان و محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری نیز در مجلس مطرح است.

کد خبر 70201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز