ساخت هواپیمای مسافری از دهه‌های گذشته در دستور کار قرار دارد، اما در سال‌هایی به خاطر کم توجهی دولت‌ها این دستورالعمل به پیش نرفته است. اخیراً رئیس جمهور در سفر استانی به اصفهان و بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، بر توسعه صنعت ساخت هواپیما و تولید هواپیماهای مسافربری در کشور تأکید کرد.

صندلی هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین، ساخت هواپیمای مسافری از دهه‌های گذشته در دستور کار قرار دارد، اما در سال‌هایی به خاطر کم توجهی دولت‌ها این دستورالعمل به پیش نرفته است. اخیراً رئیس جمهور در سفر استانی به اصفهان و بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، بر توسعه صنعت ساخت هواپیما و تولید هواپیماهای مسافربری در کشور تأکید کرد.

در ایران هواپیماهای سبک مانند هواپیمایی جت آموزشی، هواپیماهای جنگی،هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین هواپیمای مشارکتی مسافری ساخته شده است اما آنطور که محمد محمدی‌ بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور به آن اشاره کرد ساخت هواپیمای مسافری دستور صریح رهبری است و در قوانین بالادستی و توسعه‌ای آمده است.

محمدی بخش افزود: «با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت هواپیمای مسافری با جدیت دنبال شده است و به همین منظور کنسرسیومی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و وزارت دفاع تشکیل شده و برنامه طراحی و ساخت هواپیما را اجرا می‌کنند.»

صنعت هوایی کشور بیش از ۴دهه تحت تحریم‌های یکجانبه غرب است، ایران تلاش کرده است با وجود تحریم این صنعت راه توسعه خود را در پیش بگیرد. در حال حاضر از حدود ۳۳۰ ناوگان هوایی کشور نیمی از آن به خاطر فرسودگی یا مشکل تأمین قطعه از چرخه فعالیت خارج شده است، اما همزمان تولید هواپیما و قطعات با کمک شرکت  های داخلی و دانش بنیان  تسریع شده است. 

در پی بازدید رئیس جمهور از شرکت هواپیماسازی ایران در اصفهان و دستور  طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری، وزیردفاع طی نامه‌ای به مدیرعامل سازمان صنایع هوایی دستور پیگیری اوامر را صادر کرد. بر این اساس،با همکاری دستگاه های متولی  و شرکت های دانش بنیان، توافقنامه‌هایی نهایی شده است تا با در نظر داشتن همه الزامات و استانداردهای فنی و ایمنیِ روند طراحی و ساخت هواپیمای مسافری سرعت بگیرد. با اعلام رئیس جمهوری اکنون ایران در «یک قدمی ساخت هواپیمای مسافری»قرار گرفته است.

ساخت هواپیمای مسافری بزرگ، اواخر سال ۹۰ مطرح و از سال ۹۱ اجرای آن آغاز شد، اما در ۸سال قبل پیشرفت فیزیکی پروژه کمتر از ۲۰ درصد برآورد شده و برنامه ساخت در سال‌های اخیر متوقف بوده است. در ابتدا، ساخت هواپیمای مسافری ۱۵۰نفره مورد نظر بود، اما براساس برنامه جدید، ساخت هواپیمای مسافری ۵۰،۷۰ و ۱۵۰ نفره طراحی شده است که تولید هواپیمای ۵۰نفره فعلاً در اولویت ساخت است.

رونمایی تا پایان ۱۴۰۴

ایده و برنامه ساخت هواپیما از سنوات قبل بوده و راهبردی است که ایران به آن توجه کرده است. ساخت هواپیما تکلیف و محور اصلی صنعت هوانوردی است که در سال‌های قبل اجرای این تکلیف در برنامه‌های اجرایی کشور عقب مانده است و ساخت هواپیما متوقف شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه دستیابی به ساخت و تولید هواپیمای مسافری بومی برای ایران نزدیک شده است، گفت: ساخت کارخانه هواپیما سازی مسافر در سیاست‌های کلان نظام قرار دارد و ساخت آن سال ها قبل توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است،اما در سال هایی کار پیش نرفته ولی اکنون عزم دولت بر ساخت هواپیمای مسافری است.

وی افزود: وزارت دفاع ساخت هواپیما را اجرا می کند و نظارت بر ساخت، تولید و طراحی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

به گفته محمدی بخش، «بخش اعظمی از هواپیمای مسافری در حال ساخت، رونمایی شده است و خبرهای امیدوار کننده بیشتری در این خصوص بزودی منتشر می‌شود.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تا پایان ۱۴۰۴ ساخت هواپیمای مسافری به دست متخصصان کشور تکمیل می‌شود. با ابلاغ رئیس جمهوری برنامه‌های جدیدی برای تولید هواپیما،قطعات و تعمیرات هواپیماها داریم؛برای موضوعات جدید در بخش تعمیرات، امروز از ۳۳۰  فروند هواپیمای غیرفعال، ۱۵۰ فروند به چرخه بازگشته است. با محوریت وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی کمیته ای تشکیل شده است که بر روند ساخت هواپیما های ایرانی نظارت می کند. ما اشکالاتی در زمینه اجرا داشتیم که آنها را برطرف کردیم.

محمدی‌بخش گفت: با اقداماتی که در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران انجام شده، خط شروع تولید هواپیما آغاز به کار کرده است و ایران در رده کشورهای تولیدکننده هواپیمای مسافری قرار خواهد گرفت. این از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب، دولت و رئیس‌جمهور است که در سفر اخیر رئیس دولت به اصفهان بر این موضوع تأکید شد. شرکت هواپیماسازی ایران با دانش و تخصص بومی، ساخت هواپیمای مسافری را شروع کرده است. طراحی های مختلفی صورت گرفته و برای تولید هواپیمای سنگین برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی گفت: در سیاست‌های ساخت هواپیما بازنگری شده و در نحوه اجرا شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده اند. به این ترتیب با همکاری وزارت دفاع،صمت و راه و شهرسازی ساخت هواپیمای غیرنظامی آغاز شده است.  محمدی بخش گفت: اگر در دنیا صاحب تکنولوژی شویم تحریم صنعت هوایی به خودی خود برداشته می شود.

همکاری دولت و بخش خصوصی

یعقوب انتصاری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان سازنده هواپیماهای سبک تأکید کرد: در کشور ظرفیت،توان و امکانات ساخت هواپیماهای بزرگ  ۶۰ تا ۱۰۰ نفره مسافری را داریم. بعد از انقلاب وزارت دفاع و برخی شرکت ها ساخت هواپیماهای آموزشی، نظامی و هواپیمای مسافری به صورت مشارکتی را آغاز کردند، اما در سال‌های گذشته تلاش نکردیم تا دانش و تجربه طراحی و ساخت هواپیمای مسافری به صورت مشارکتی  را به داخل کشور انتقال دهیم.

وی گفت: استفاده از توان بخش خصوصی در طراحی و ساخت هواپیما هزینه ساخت را برای دولت کاهش می‌دهد. شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش بنیان زیادی تشکیل شده‌اند که توان بالایی دارند. ما تکنولوژی،توانایی نظارت، کنترل و مدیریت برای ساخت هواپیما را داریم و با امکانات فعلی می توانیم هواپیماهای مسافری را تولید کنیم همچنان که جت‌های آموزشی و نظامی را طراحی کرده و ساخته‌ایم.

در خصوص مشارکت بخش خصوصی در ساخت هواپیمای مسافری، رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای فوق سبک و آموزشی، ساخت و تولید را به بخش خصوصی واگذار و این هواپیماها در حال ساخت و بهره‌برداری است. صنایع خرد و کوچک ما در این زمینه فعال است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت های علمی و تکنولوژی، احتیاج به همگرایی و کار بزرگ صنعتی دارد و در هیچ کشوری ساخت هواپیمای سنگین یک  موضوع بخشی نیست و حتی در ساخت برخی هواپیماهای مسافری چند کشور مشارکت می کنند. به دلایل محدودیت هایی که داریم، ساخت هواپیمای مسافری در حوزه دولت و با استفاده از توان تمام زیرگروه‌های تخصصی دنبال می‌شود؛ در برنامه ساخت هواپیما،وزارت دفاع مسئول مستقیم ساخت،وزارت صمت پشتیبان و وزارت راه نقش راهبردی و نظارت را دارند. به گفته محمدی‌بخش، تمام زیرگروه های تخصصی عمدتاً شرکت های دانش بنیان خصوصی هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با دستور رئیس جمهور پلتفرم های ساخت را بنا بر نیاز کشور طراحی کردیم .این همان خط تولید در مجموعه شرکت صنایع هواپیماسازی است که از گذشته فعال بوده،اما باید بازنگری در حوزه های مختلف انجام شود. انتظار داریم اشکالات و نواقص برطرف شود تا به پلتفرم قابل قبولی برسیم؛تا سازمان هواپیمایی کشور از تمام فرایندها و استانداردها اطمینان حاصل نکند، اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نمی دهیم. در تولیدهواپیمای مسافری نیز همین روند ادامه دارد. در آینده نزدیک هواپیمای تولیدی به نمایش کامل در می آید. ۳ پلتفرم برای تولید هواپیمای ۵۰ ،۷۰ و ۱۵۰ نفره را برای ساخت آماده کرده ایم ؛در ابتدا هواپیمای ۵۰ نفره ساخته می شود. در آینده نزدیک خبرهای خوبی از تولید هواپیمای ایرانی را اعلام کنیم.

کد خبر 700812
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 141
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 154
  • Abbas IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    ساخت هواپیمای مسافربری اولویت کشور نیست و قطعا سرنوشتی بهتر از هواپیمای ایران ۱۴۰ و یا واکسنهای کرونا و ... نخواهد داشت.بهتره به فکر بازسازی اقتصادی کشور باشیم.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      وقتی اقتصاد پیشرفت میکنه که به کشور دیگری وابسته نباشیم که بخواد ما رو تحریم کنه تورم بالا بره و در ثانی اگر در همه زمینه ها تولید کننده و صادر کننده خوبی باشیم صادرات هم باعث رونق اقتصاد خواهد شد.
    • عارف IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      مگه واکسن کرونا چی شد تهش؟؟؟ زدیم راضی هم هستیم. ایران صد و چهل هم نسخه ترابریش رو وزارت دفاع داره میسازه
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      ان شاء ا.. هرچه زودتر هواپیمای مسافربری میسازیم فقط لطفا اولین گروهی که سوار این نوع هواپیما میکنید مسئولین کشوری باشند که هم فال هم تماشا
    • میعاد سلیمانی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      57 65
      اینکه میکی واکسن ساختمون خوب نبود ما که الان داریم به مالی واکسن برکت صادر می کنیم
    • یه آدم عادی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      57 58
      ببخشید میشه بگی مشکل واکسن چی بود؟
    • حسین CH ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      59 32
      فکر کردی اقتصاد چیه؟ همین چیزاس دیگه اگه صنعت ماشین سازی قوی باشه میشه قطب اقتصاد ایران
    • یاسر IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      39 59
      متاسفم برای مغز هایی که کشورایران کم میشمارن وبه تمسخر میگیرن و بهانه میدن به دست دشمنان ایران از جمله تکفیری ها و غربی ها !!! درست هست اقا زاده های غرب گرا و تحصیل کرده غرب که اومدن به ایران گند زدن به اوضاع کشور ما !!!! ولی قرار نیست خودمان را کوچیک کنیم اگر کشور ما ضعیف می بود کل جهان بسیج نمیشدن که دانشمندان ما را ترور کنن یا ما را تحریم کنن اتفاقا واکسن کرونا ایران حرف اول می زنه البته ما ارزش داشته ها مان نمیدونیم وقتی از دست دادیم اگاه میشویم که چی داشتیم بعد که کار از کار بگذرد فایده ندارد
    • نسرین US ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      52 25
      دقیقا ساخت این نوع هواپیماها که توسط روس ها درحال ساخت هست چیزی بالاتر ازتوپولف نخواهد بود
    • سعید IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      31 61
      برکت از بهترین واکسن‌هاست.
    • سجاد IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      31 26
      متحد اصلی ایران چین و روسیه چرا بهمون هواپیما نمیدن؟؟؟؟چراااا
    • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      26 12
      چرا نشه. میدیم سایپا برامون میسازه. انواع پراید رو ساخته یه پراید هواپیما هم روش.
    • سعید IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      10 1
      با تولید هواپیمای داخلی، باید پرواز مسئولان با هواپیمای خارجی را ممنوع کنند.
  • سجاد خلاف IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    خدا بخیر بگذارند
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      خدا بخیر بگذارند؟؟؟؟؟؟یعنی چه؟
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      38 8
      تو گوگل ترنسلیت ترجمه کن می فهمی
    • سعید IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      17 0
      فکر می کنید توی دنیا چند تا کشور می تونند هواپیمای مسافر بری بسازند روسیه غول صنعتی دنیا بعد از فروپاشی شوروی نتوانست هواپیمای مسافر بری بسازد کل اروپا با صنعت پیشرفته ای که دارند جمع شدند فقط می تونند ایرباس بسازند تازه اونم ۲۵ درصدش امریکایی است تنها کوری که می تونه هواپیمای مسافر بری بسازه آمریکاست که اونم به عبارتی ۵۱ کشور هست این حرف ها و این کارها میشه نون دونی برای یک عده و ...
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    113 8
    عکسی از مراحل ساخت میزاشتین حداقل
    • نیما IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      25 1
      هنوز ساخت شروع نشده که
  • عجبا IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    69 16
    به نظرم یک راه خوب دیگه برای رفع اشکالات ساخت هواپیمای مسافربری ، اطلاعات و نقشه ساخت منبع آزاد باشد و تمامی متخصصین و دانشگاهیان داخلی و خارجی و ایرانی و غیر ایرانی بتوانند با مطالعه آن در صورت پیدا کردن خطا آن را گزارش کنند .
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    68 20
    ایران 140 مگه هواپیمای کاملا داخلی نبود؟
    • سعید IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      32 0
      نه با همکاری اوکراین و طرح از روی نمونه دیگه هست
  • ایرانی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    اگر وافع بین باشیم و کمتر دنبال تبلیغات و بزرگنمایی نباشیم باید این مطلب را بدانیم که هنوز خیلی زود است برای هواپیمای مسافربری و ساخت آن برنامه ریزی کنیم . بی دلیل نیست در دنیا دو کمپانی عظیم بوئینگ و ایرباس تقریبا یکه تازند. نخواهید خودرا با فرانسه و انگلیس و ژاپن و کره و .... مقایسه کنید چون آنها هم وارد این گود نشده اند. با چشمان باز تصمیم گیری کنید. آب و نان و اقتصاد و معیشت اولویت ماست ....
    • E IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      38 56
      ژاپن و چین هواپما بومی دارند مینسوبیشی و کوماک شما اطلاع ندارین
    • نادر IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      64 5
      پاسخ به جناب e !!! کی گفته جین هواپیما اختصاصی داره؟!؟!؟ یک پلتفرمی رو داره ۱۲ سال کار میکنه روش_هنوز نقصش رو نتونستن بگیرن_مشکل داره و هنوز سازمان هواپیمایی چین اجازه استفاده عمومی نداده _ ژاپن هواپیما نداره بلکه یک هواپیما کوچک(جت شخصی) داره مونتاژ میکنه....موتورشم برای رولزرویس هستش انگلیس تولید هواپیماش قطع شده سالهاست...جاش فقط موتور جت میزنه هلند هواپیما فوکر داشت ...جمع کرد و فروخت به بویینگ روسیه سوخو داره اما ۹۰ درصد ناوگانش ایرباسه
    • Mahan IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      4 2
      دو تا کتاب بخون بعد نظر بده
  • محمد نمینی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    61 11
    شبیه اتو بوس میباشد این همه صندلی نمایش بدی بود
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    فقط مراحل ساخت توربین موتور جت هواپیما ،برق از کله آدم میپراند -شرکت ایرباس بعضی قطعات هواپیمای خود را از شرکت بوئینگ وارد میکند (ایرباس که متعلق به اروپاست بدون آمریکا هواپیمای مسافربری کاملی نمی‌تواند تولید کند)-دوستان خودکفایی چیز خوبیست ولی این هزینه و انرژی را صرف تصفیه آب شرب و مدیریت آب در کشور بکنیم بیشتر به سر و سامان نزدیکتریم
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      49 63
      الان به نظر شما این همه متخصص و شرکت فعال در زمینه هوا فضا تشریف ببرن صنعت آب و فاضلاب، چرا هموطنان محترم عادت به کلی گویی پیدا کردن
  • مصطفی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    50 70
    الحمدلله ان شالله خداوند کمک کند بهترین هواپیماهای دنیا را بسازیم
    • امیر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      36 9
      منظورش این نیس افرادش برن منظورش بودجشه
    • ح IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      25 3
      حتما جایگزین ساینا پراید
  • داود IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    36 27
    والا مردم کشور ما انقدر اصراف میکنن که اگه کل دنیا هم بیاری بریزی بازم کمه طرف تو شهرش گندم و جو دونه های روغنی کاشت نمی کنه میره هندونه میکاره بعد فروش نمیره ولش میکنه خراب بشه
  • ایران IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    47 49
    آقا مگه اونا از مریخ اومدن که تونستن ما نتونیم. درسته قبول دارم سخته ولی آدم هر چیزی رو قبل ساختنش باید تو ذهن خودش بسازه. فرق آدم موفق و ناموفق تو اینه که اولی نگفت من نمیتونم دومی هم خودش هم آدمای دوروبرش گفتن تو نمیتونی. که متاسفانه ما یاد گرفتیم تحقیر کنیم نه تشویق حتی به غلط
  • من IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    93 6
    حتما اولین کسی که سوار بشه ازخانواده های مسئولین و سازنده های هواپیما باشند جرات دارند واقعا
    • بانوی شرقی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      41 7
      تو کشور ما پراید ایمنی نداره حالا میخوان هواپیما بسازن ک جون هزاران نفر گرفته بشه... بیاین تعصبات افراطی کنار بزاریم و واقع گرا باشیم
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      23 2
      او سوار هواپیماهای خارجی می شود
  • شاهین IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    68 18
    تو دنیا تمام شرکت های هواپیما سازی باید مجوز های لازمو از امریکا دریافت کنن همچنین حتی خود روسیه هم بعضی از قطعات از جمله موتور هواپیما رو از امریکا میگیره الان اینا میخوان هواپیما بسازن
    • مرتضی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      62 7
      اول باید خودِ رییس جمهور و خانواده‌اش سوار شن .
  • طاها DE ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    31 20
    دمشون گرم ببینیم چی میشه
  • احمدی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    57 14
    یا ابوالفضل العباس خودت به دادمون برس
  • جواد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    84 14
    شما اگه راست میگین سنسور و رله پراید و پژو را بسازید هواپیما پیشکش
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    81 13
    واقع بینی نیست فقط شعار است. بودجه ای می گیرند حیف و میل می کنند. صندلی هواپیما هم ساخته نمی شود.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      27 63
      یک زمانی واردکننده پزشک ازافغانستان وپاکستان وفلیپین وهند بودیم ولی باهمت جمهوری اسلامی وغیرت بچه های خودمان ....به هرانچه خواستیم علی رغم میل دشمن رسیدیم
  • شب ها که ما میخوابیم آقا پلیسه بیداره 😁😁😁 IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    64 13
    نظرات و داشتم می‌خوندم ناخودآگاه یاد هالک ایرانی افتادم و دوستانی که میگفتن چرا نتونه؟ می‌ره میزنه میترکونه می‌تونه...نتیجه شو هم همه دیدن،صنعت ساخت هواپیمای مسافربری هم تو مقیاس بزرگتر همونه،نمیشه با حرف و شعار یکباره از روی زمین بریم پله هزارم نردبان،باید از پله اول شروع کرد،۳سال پیش برای کارت ملی اقدام کردم ولی...
  • محمد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    62 7
    خودرویی که چهار چرخ دارد و روی زمین راه می رود وضعیت آن فاجعه بار هست چه به رسد به وسیله ای که می خواهد برود تو آسمون در ضمن اگر همان پلت فرم یاگ ۱۴۰ باشد که تا حالا چند مدل آن سقوط کرده از کارشناسان اوکراینی تا هنگام انجام تستهای پروازی و فرودگاه مهراباد
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    51 6
    شوخی نکنید تورو خدا
  • شیوا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    81 13
    کی اونموقع سوار این هواپیما میشه ؟؟؟!!بهتره زحمت بیخود نکشین ی خودروی استاندارد هم نمیتونین بسازین لطفا با جون مردم بازی نکنین
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    53 11
    خدا قوت. فقط دست خوردو سازا ندید. وگرنه دوتا بال میزارن واسه پراید. با نیرو مسلح قرار داد ببندید
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    68 4
    اگه مثل شرکت خودرو سازیشون باشه فاتحه همه خوندس حالا تو یه خودرو ۵ نفر میمردن حالا صد به بالاخخخخخخ
  • غلام IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    67 5
    تو را خدا وقتی تمام شد کارت ملی منم بفرستین
  • ابهری IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    58 6
    راوی محترم نفرمودند، هواپیمای ایران 140 که گفته می شد ساخت ایران بود و چند فروند آن سقوط کرد و به دستور آقای روحانی تولید آن متوقف شد ساخت کجا بود، آیا کسانی که دستور ساخت هواپیما در مسافر بری در ایران را می دهند خودشان از هواپیمای ایرانی استفاده می کنند یا از هواپیمای آمریکایی.
  • رویال IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    58 8
    پایتخت اتوبوس میخاد هواپیما پیش کش .
  • کیسه کش IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    52 10
    پرواز هم خواهد کرد یا بعنوان رستوران مدل هواپیما و ماکت استفاده خواهد شد؟
    • نیما PL ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      18 42
      مشخصه آدم خودتحقیری هستی
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 49
    عالیه هر چی وابستگی کمتر بهتر البته اگه غرب پرستان بزارند
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      36 8
      همون رستوران دیگه
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    53 8
    تاتونستن با برادران سایپا وایرانخودرو روزمین کشتن حالا دیگه میخوان ارتباط مستقیم هوایی برقرار کن ،عالیه
  • امیر رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    46 5
    این هواپیما مثل ساخت پراید نشه
  • فاطمه IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    17 37
    خیلی هم عالی خبر خوبی بود
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    39 5
    پنجاه سال دیگه هم عملیاتی نخواهد شد
  • رضا IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    45 4
    اینایی که میگن همه چیزو خودمون بسازیم همونایی هست که میگن برجام نمیخایم تحریم اثر نداره
  • واقع بین IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    33 6
    اگر دچار خود بزرگ بینی نشوید و‌متوهم هم نباشید عالی عالیه
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    36 4
    ساخت هواپیما پیشکش هم لاستیک چرخ هواپیما را تولید کنید که هرروز می ترکد
  • م.م.م IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    37 0
    اگر هواپیما هم می خواهند مثل خودروها بسازندبهتر است وقت خودشان را نگیرند.چون ملت برای استفاده از خودروها ۱۰۰تا صلوات می فرستند.حساب کن بخواهند هواپیما سوار شوند...
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    33 1
    یا علی ...خدا به فریاد مسافراش برسه
  • علی قلی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    29 1
    اینا چند تا هواپیما با مشارکت اوکراین با هزینه های هنگفت و پرسنل حقوق بگیر زیاد در هسای اصفهان ساختند چند تاشم فروختند .که تعدادیش سقوط کرد مابقی هم دارند خاک میخورند اقای رئیسی دوباره برگشته به یک یک....
  • عباس GB ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    33 1
    اگرراست میگند برند اول لاستیک هواپیما را بسازند چندتاش درمشهد ترکید
  • نیما رشتی PL ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    33 2
    آخ جون همه با هم میریم رو هوا
  • عالیه GB ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 12
    خوبه
  • . IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    29 1
    ...آقا قراره پرواز هم بکنه؟....
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    47 0
    خدا کنه فقط مسئولین و آدم‌های کله گنده رو جابجا کنه.مردم عادی گناه دارن.
  • امید IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    21 0
    هنوز داغی که ایران۱۴۰به سینه هامون گذاشت خوب نشده به خدا
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 0
    انشاءالله روزی که خودرو هم بسازید تا سالها در نوبت ثبت نام نباشیم
  • محمد IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    19 1
    الان تبلیغات می کنید چند روز دیگر هم فراموش می شود می گویید دولت قبلی همکاری نکرد و یا مافیای واردات هواپیما نمی گذارند. کدام صنعت دولتی تابحال توانسته بدون رانت موفق باشد
  • عبداله IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    18 1
    جمعیت زیاد شده،دیگه پراید جوابگو نیست
  • شیوا IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    13 1
    پرواز هم میکنه؟
  • حسین IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    16 1
    خودتون باورتون شده
  • داود IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    17 2
    لطفا به مشورتی هم از شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو بگیرید .پراید جان راحت در آسمان ادامه دارد و ملت ایران را روانه ی بهشت می کنیم
  • KW ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    27 2
    خدایا مملکت مارا از دروغ وخشکسالی و جنگ در امان نجات بده.
  • حمید IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    19 2
    خدا کند کشور در همه زمینه‌ها موفق باشد ولی ساخت هواپیما برای یکی مثل خودم باورش سخته وقتی قطارها میبینم دست دوم از خارج وارد شده یا وضعیت خودروسازی که بعضی از قطعه هاش از خارج میاد افتضاح هست حقیقتش باورش سخته ولی خدا کند کشوری پیشرفته داشته باشیم
  • موفق باشین IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    19 1
    بهتر نیست همین هایی که داریم ترمیم بشه،ساخت هواپیما پیشکش
  • نیما IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    18 1
    ساختن رو می‌سازن ولی بعیده بیشتر از ارتفاع ده فوتی پرواز کنه
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    16 1
    خیلی خوبه که دارین تلاش میکنین توی صنایع بالادستی پیشرفت کنین ما هم افتخار میکنیم و ارزوی موفقیت واسه شما داریم . حالا یه سوال پیش میاد وقتی که شما توانایی و علم ساخت هواپیمای مسافربری رو دارین چرا بیش از 150 هواپیمایی که داریم زمینگیرن ؟ اگه توانایی ساخت هواپیما دارین اینا نباید زمینگیر باشن . به نظرم باید اولویتتون باید نجات دادن این 150 هواپیما باشه بعدش برین هواپیما تولید کنید . در هر صورت ارزوی موفقیت واستون دارم این کار شما باعث افتخار این ملت ع
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    17 1
    پراید چه شد
  • صادق IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 0
    در ساخت هواپیما باید ملاحظات جدید در نظر گرفته شود چون تا حال در همه سقوطها مسافرین کشته شده اند ولی حالا باید ترتیبی اتخاذ شود در موقع سقوط ویا اتش گرفتن بوسایلی هواپیما به چند قطعه تقسیم شود تا همه مسافران بتوانند از چتر استفاده کنند
  • GB ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    20 2
    الان موتور پراید رو تبدیل میکنن به جت با کش میبندن دور بال ایران 140 البته نسخه کشیده تر و پهن ترش صندلی اتوبوس شهری هم میزارن توش
  • ناشناس IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    20 1
    از خودرو ها تون معلومه هواپیمایی که می‌سازید چی هست.از یه کشوری بیارید و سالها به نام طیاره صددرصد ملی باهاش سرما کلاه بزارید.بعد چهل سال هم بگید ایمنی نداره و پلاکش نمی‌کنیم خخخخخخخ مثل سمند .این است خودروی ملی
  • ح IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 16
    خیلی هم عالی به یاری خدا میتوانیم
  • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    14 2
    یا ابو الفضل خودت رحم کن این دیگه چ هواپیمایی صندلیاش چسبیدن به همدیگه
  • گلام دوست گالیور IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    14 0
    ما موفق نمیشیم !!! من میدونم !!!!!
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    19 0
    یک موتور TU5 ساختن و ایران خودرو برای همه مدل ماشین‌هاش میگه موتور TU5,سایپا هر مدل که می‌سازه میگه موتورTU5 و حالا هم ادعای ساخت هواپیما!!! یک کارت ملی بلد نیستند تولید کنند و ادعای هواپیمای مسافربری دارند .یک مشت آدم ساده دل هم نشستن و میگن خودباوری،آخه به چه باید باور داشت؟
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    19 1
    شتر در خواب بیندپنبه دانه...........
  • کمال IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    25 1
    بعد از شگفتی سازی در صنعت خودرو حالا نوبت ...دن تو صنعت هواپیمایی رسیده ومن الله توفیق خخخخخ
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    16 1
    احتمالا" پشت این پروژه خبرهائی هست والا خودشون هم می دونند اینکاره نیستند اولین شرط ساخت هواپیما بدست آوردن دانش فنیست که انحصارا" در اختیار چند کشور است که بطور کامل به ایران نمی دهند ساده نباشید ساخت سیم برق هوا
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 1
    ساخت سیم برق هواپیما تکنولوژی بسیار پیشرغته ای دارد که ایران نداردکه همان باعث آتش گرفتن موتور هواپیماهای آموزشی شد
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    16 1
    شما یک اختلاص کننده را گوش مالی ندادید. و نگرفتید از یک قلم کالا خود کفا نشدید.خودرو ساده است نمی توانید بسازید. بایک حماقت ترامپ دیوانه 500 الی 900 درصد اجناس داخلی گران شد. ... باتشکر فراوان به سروران رسانه و خواننده گان محترم
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    17 0
    اول مسئولین چند دور بزنند باهاش!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 2
    داداش پراید داریم دیگه نیازی به هواپیما نیست که.
  • م IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    20 1
    اینم همچیش روس وچین میزنه بچه ها پیچشهاشو میبندن ولی انصافا مسولین برای اولین تست سوار کنید
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    13 1
    خدایا دیگه به خودم قول دادم ازین حرفها عصبانی نشم ، یا گریه نکنم ، فقط بخندم به این حرف ها ، چون حداقل اگه بمیرم از شدت خنده می‌میرم نه از فرط گریه و عصبانیت
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 1
    یعنی روشن میشه وپروازهم میکنه
  • علی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 2
    پناه برخداامیدوارم بخداموفق معید باشند این عزیزان زحمت کش درصنعت ساخت هواپیمادرهرنوعش یاخدا
  • مهدی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    8 2
    هزارررررر ماشاءالله اسم شرکت سازنده چیه
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      6 2
      من هر سه ماه یکبار سوار میشدم و برای کار میرفتم جنوب کشور ولی با خوندن این خبر محاله که از یک کیلومتری مهرباد مسیرم بیفته بقیه هموطن ها انتخاب با خودشون شده با پرای برم و دوروز تو جاده باشم میرم ولی فرودگاه رفتن رو از الان به بعد دیگه جرات ندارم
  • فری IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 1
    تا حالا پراید مردم رو ب کشتن میداد الان هواپیما رو سرمون خراب میشه
  • علی IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 10
    بهتره ابتدا ساخت هواپیمای باربری که اتفاقا ایران موفق هم بوده ادامه پیدا کند سال ها قبل هواپیماسازی ایران هواپیمای مسافری ملخی هشتاد نفره ساخته اتفاقا نسبت به توپولوف های روس خیلی امن تر بود و استاندارد اروپا را هم داشت اما چون اصولا بر پایه مسافر نبود و تکان های زیادی میخورد تبدیل به باربری شد
  • علی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    9 3
    باید قبول کنیم کشوری که هواپیما ی باربری خوب می سازه لزوما مسافری بهتر نمی سازه نمونه اش روسیه بهترین باربری جهان را می سازد اما استاندارد مسافری ندارد این نوع هواپیما ها شاید برای حمل ادوات و نظامیان مناسب باشد اما برای حمل سالمندان و کودکان با تکان های زیاد مناسب نیست یا سرنوشت توپولوف و ایران۱۴۰ دچار میشود حداقل از هواپیمای ملخی و تفریحی یا نفرات پایین و با ارتفاع کم شروع میکرد مستقیم رفتید سراغ جت های مسافری!!!
  • حسین IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 18
    خود تحقیران توجه داشته باشن که ساخت هواپیما دست کسانی هست که انواع موشک‌های نقطه زن و پهپاد های مدرن رو میسازن!!!!!!نه دست افسادطلبان غربگدا !!!!!!
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 2
    ساخت هواپیما مگر بچه بازی است.سوپر جت روسیه هنوز نتوانسته مجوزهای پروازی را بعد از ۱۰ سال بگیره
  • رضا US ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    13 4
    سلام ، کاش اهل آگاهی و دانش و پیگیر مسائل بودیم ، سالها پیش مدیر ایران خودرو مسئول ساخت هواپیمای پهن پیکر شد ، خوب کسی که ۸۰۰میلیون دلار ،را برای ساخت خودرو ملی که آخرش شد سمند ،را آتش زد ، هیوندای باهمین پول ازفرش به عرش رسید ، مستندش از شبکه افق پخش شد .حالا بعد سالها این آقا بیاید توضیح دهد به کجا رسیده ایم ، ضمن اینکه ما موتور جت پر قدرت هم نمیتونیم بسازیم ، توربوفن پیشکش ، ما آرزو داریم بهترینها را بسازیم ، ولی بااین مدیریت و بی برنامگی امکان ندارد ، تبلیغ خوب است وای اگر غیر واقعی باشد باعث ناامیدی کشور میشود ، مثل جریان جنگنده ، بالگرد وتانک ذوالفقار ، عزیزان اگر تحقیق ومطالعه کنند متوجه مبشوند ، مثلا تانک تی هفتادو دو روسی را میخواهیم ارتقا دهیم و نامش ذوالفقار است که ای کاش اینکار را تمام میکردیم ، یا توسعه بالگرد کبری ، یا توسعه اف پنج که همه نیمه کاره ماندند . واقعا امیدوارم روزی بیاید که با برنامه ریزی دقیق چند سال مهندس و ابرمهندس پرورش دهیم ، جای رانت و زمین خواری تحقیقات وسیع در زمینه هوافضا انجام دهیم و کم کم با کمک شرکتهای پیشرفته ما هم انشاالله بسازیم . ایرا ن را .
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 1
    خدا به همه ما رحم کنه آلمان و انگلیس و ایتالیا و غیره که از 100 سال قبل موتور هواپیما میساختند هنوز چنین ادعایی ندارند روسیه هم که اصلا هواپیمای مسافربری 30 سالی هست که نساخته چون نتوانسته کیفیت و اطمینان پذیری آنرا تضمین کند رو برده به سمت ارباس و بوئینگ رفته بودیم مسکو یک دونه هواپیمای مسافربری روسی در ارفلوت ندیدیم
  • SG ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    9 0
    حالا کو تا ۱۴۰۴
  • SG ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    15 1
    مثل کرونا یاب؟
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    12 0
    ما هنوز بعد از اینهمه سال خودروی تولید داخل نداریم و اینهایی که داریم میسازیم موتور و قطعات حساس و مهمش خارجیه و حتی طراحی بدنه و سیستم تعلیقش هم خارج از کشور انجام شده بعد اومدین میگین که میخاین هواپیما بسازین...
  • Borzoo NO ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    9 0
    قبلاّ هم آنتـــونف140 با مشارکت اوکرائین ساخته شد...که بمحض اوج گرفتن در نزدیکی فرودگاه سرنگون شد...و حداقل 3 سانحه را در ایران داشت..../ جان مردم را بخطر انداختن که هنر نشد..
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    15 0
    اسمشو بزارید پراید ایر،با اینهمه دزدی که ما داریم خدا رحم کنه با چه موادی. ساختنش.نمونش ساختمان آبادان،خدایی فقط اسمش خفن بود
  • فرشید IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    10 1
    شما لطفا و بیزحمت این پراید صفر منو که وقتی بوق میزنم برف پاکنهاش کارمیکنه رو بیا درست کن بعد خوب معلومه ساختن هواپیما که کاری نداره مثل آب خوردنه
  • ریشه IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 12
    این افراد خود تحقیر از پیام هاشون مشخص است تو زندگیشون مثل حیوان فقط به فکر خوردن و خوابیدن هستند
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 13
    تفکر بیمار غربزده رو توجه نکنید. اینها تو زندگیشون هم مالی نیستن چون توان خودشونو نمیبینن! چند قرن پیش گالیله گفت زمین دور خورشید میچرخه، علمای غرب گفتن این چرندیات چیه و خواستن بکشن طفلی رو! در دوران جهل اروپا، ایران مهد علم و دانش بود. غرب هر آنچه دارد از کتاب ها و نخبگان ایرانی گرفته! اف ۳۵ آمریکا که شاخ تکنولوژی است، مهندس ش یک ایرانی به نام آقای خزائی میباشد و ۱۰ سال پیش که خواست به ایران برگردد او را گرفته و زندانی کردند! بیشترین مقالات علمی رو ایران تولید میکنه! در تمام عرصه های علمی و دانش ایران در اوج است. اما اینکه چرا به وضوح بهرهمند نیستیم از دانش بومی، برمیگردد به تفکر مریض و خود تحقیر غربزدگی در بین مسئولین سابق، که مانع بزرگی بودند جهت شکوفائی کشور. اما با وجود دولت انقلابی رئیسی این خود باوری و اعتماد برگشته و کارهای زیربنائی که خواست چندساله مقام رهبری میباشد در حال اجراست. ساخت هواپیما در یکقدمی ایران است، جنگنده قاهر ۳۱۳ نسل ۵ که دنیا را شگفت زده کرد در حال رسیدن به خط تولید است!خودروسازی ایران هم طی دو سه سال آینده حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت با توکل بر خداوند
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    7 1
    یعنی پراید هوایی؟
  • ناشناس IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 3
    سلام...ان شاءالله به امید الله...موفق باشین
  • هادی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 2
    ما سه ساله منتظر هستیم که کارت ملی ما بیاد ولی خب ی ازش نیست.... ساخت هواپیما پیشکش
  • Ali IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 0
    موتور پراید فقط نذارید
  • لالی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    خیلی کار خوبیه انشالله که موفق باشن دست علی بهمراهشون باشه .
  • اااا IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    یا علی هواپیما ایرانی
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    چهار حلقه لاستیک برای هواپیماهای موجود تامین کنند که مرتب حادثه میدهند ومی ترکند
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    احتمالا صندلیش را بسازه.. کی جرات میکنه سوار هواپیما ایرانی بشه.. همون پراید را بسازه تا تلفات کمتر باشه راضییم
  • امیر IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    خدا به خیر کنه ، هواپیما تولید کردن
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 1
    ساخت هواپیما در کل شامل 3 بخش می شه بدنه که نزدیک 10 کشور سازنده دارد شامل چین , روسیه , ژاپن , کره جنوبی , هلند , برزیل و ... بخش دوم اویونیک یا قسمت های الکترونیکی هواپیماس که کلا شرقی ها در این بخش خیلی عقب ترن و از اویونیک غربی بهره می برن حتی خود چین و روسیه و حتی شرکای غرب مثل ژاپن و کره هم در خیلی از بخش ها صرفا بهره بردار هستند یعنی به این ها هم فناوری منتقل نشده و بخش سوم موتوره که شرقی ها موتورهایی ساختن اما بلحاظ ایمنی و به صرفه بودن خیلی عقبن درواقع موتورسازهای اصلی دنیا 4 شرکت رولزویس انگلیس , پرت اند ویتنی کانادا و آمریکا و جنرال موتور آمریکا هستند همه کشورهایی که ادعای ساخت هواپیما دارن از موتورهای این 4 کمپانی استفاده می کنند درواقع ما قصد داریم انحصار فوق العاده شدید غرب در موتور و اویونیک را بشکنیم که هنوز چین و روسیه نتونستن اما اینم بدونید هر قدمی که بتونیم برداریم یک انقلاب علمی صنعتی ایجاد کردیم چون 10ها بخش دیگر را هم حسابی تکان می دهد مثلا در بخش فلزها و آلیاژهای خاص و یا الکترونیک و خازن ها و ... حتی می تونه بخش معدنی ما را هم به سمت تولید فلزهای خاص هل بده .
  • محمدرضاعباسی IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 1
    در کشور ما هواپیمای کوچک با تعداد مسافر کم ساخته شده و الان هم ساخته می شه ولی برای تعداد بیشتر همان طور که در مطلب خواندیم شروع از هواپیمای ۵۰نفره خواهد بود. خب هواپیمای ۵۰نفره یک هواپیمای بزرگ به حساب نمی آد ولی نسبت به نمونه های کنونی قطعا بزرگتر است. این هواپیما برای جا به جایی از استانی به استان دیگر در اولویت است.به نظر این نوع هواپیما برای جابه جایی آن هم به صورت آزمایشی باید ساخته بشود و در صورت تایید بعد از ۲ تا ۳ سال حداقل و رفع نواقص احتمالی و بهبود عملکرد به تولید انبوه برسد. بایستی گام به گام جلو رفت.
  • داود NL ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 0
    موتورش یا پرایده یا tu5 چون چین هم موتور هواپیمای مسافری نتونسته بسازه!!
  • مهدی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 0
    این مونوریل قم چی شد
  • رضا IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 2
    ما به داشته های خودمون افتخار نمی‌کنیم و ارزش قائل نیستیم باید به کشور و دانشمندان خودمون افتخار کنیم
  • بهرام IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 0
    ایران تشنه عدالت است نه هواپیمای مسافربری
  • حسن IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    خیلی عالیه انوقت میشه تولیدات سایپا را به کل دنیا صادر کنیم
  • شهروند IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 1
    آقا چرا هی دوست دارید یه چیزی بگید وایسید اگه شد دست بزنید اگه نشد انتقاد کنیم و متالبه
  • حسن ازتبریز IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    باسلام واحترام دوستان گرامی کور بشه چشم حسود اما بدانید این صنعت با بالاترین پیشرفت وایمنی که طی چند ده سال وباتلاش وتحقیق چندین کشور پیشرفته ،انجام یافته است وهزینه کردن برای ساخت چند هواپیما وطی این مسیر ازاول عاقلانه ومقرون به صرفه نمی باشد ما می توانیم با توسعه وتحقیق در اموری که برای دنیا لازم است ومارا به اتحاد باتمام کشورهاوملت های جهان پیوند می دهدادامه دهیم واز انزوا خارج شویم باید کاری کنیم همه مارا بپسدند نه اینکه فقط خودمان خود را بپسندیم واز همدیگر دلجوئی کنیم
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 2
    من هرسه دوز برکت زدم الحمدالله خیلی خوب بود.این خود تحقیر کن ها تو هر مملکتی باشن باعث عدم پیشرفت وزنده بودن اونجا میشن.
  • مریم IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    میدونید این قضیه مثل چی میمونه ؟ مثل این میمونه که یک بچه ۶ ساله بخواد با دوستاش پراید بسازه !!! میشه بنظرتون ؟ نه چون اون هیچی در مورد ساخت پراید نمیدونه !!!! دوستان پله پله جلو برین !!!! شما هروقت بتونی یک ماشین با استاندارد بسازی ، ما میتونیم روت حساب کنیم که شاید بتونی یک هواپیما بسازی .... اگه همه مردم ایران با تک تک سلول هاشون تصیمم به پیروزی و پیشترفت بگیرند ، ۳۰ سال طول میکشه تا بتوانند اولین هواپیما رو بسازند !!!!!!!!
  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    جوک سال بود 😂😂