جمعه ۱۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: چگونگی تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز بازار داخلی همواره از جمله دغدغه‌های دست‌اندرکاران تنظیم بازار بوده است.

 گرچه نمی‌توان تاثیر خشکسالی بر تولید محصولات زراعی و باغی در سال زراعی گذشته را انکار کرد اما به گفته دست‌اندرکاران، این موضوع در محصولات باغی تاثیر چندانی نداشته و به جز برخی میوه‌ها مانند انار، میزان تولید سایر محصولات باغی و سبزی و صیفی جوابگوی نیاز بازار داخلی بوده و حتی در برخی موارد نیز تولید مازاد مصرف وجود دارد.

با وجود این دیدگاه‌ها و در شرایطی که طی سال‌های اخیر واردات میوه و مرکبات به‌عنوان رویکرد اصلی متولیان امر برای تنظیم بازار بوده است، واردات برخی محصولات کشاورزی مانند میوه و مرکبات و نوسان قیمت برخی دیگر از محصولات مانند سبزی و صیفی، شاهدی بر ناکارآمدی نگرش دست‌اندرکاران تنظیم بازار است.

چرا که در شرایطی که دست‌اندرکاران از افزایش تولید برخی محصولات کشاورزی خبر می‌دهند، نابسامانی نظام توزیع زمینه مناسبی را برای برخی سودجویان فراهم کرده تا با استفاده از خلأ ایجاد شده در تامین نیاز بازار نسبت به افزایش قیمت این محصولات به چندین برابر اقدام کنند.

قیمت روزهای اخیر گوجه‌فرنگی که هر ساله در این فصل روند صعودی به‌خود می‌گیرد شاهدی بر این مدعا است. در حالی که دست‌اندرکاران بخش تولید خبر از افزایش برداشت این محصول داده و به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهند که قیمت‌ها به‌زودی کاهش خواهد یافت، قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در برخی میوه‌ ‌فروشی‌های سطح شهر حتی به بیش از 2 هزار و 500 تومان نیز افزایش یافته که این امر گواهی بر نابسامانی بازار است.

کد خبر 70079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز