جمعه ۱۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه، الکسی دوم، صبح روز جمعه 15آذر در محل اقامت شخصی خود در جنوب مسکو درگذشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو، الکسی میخائیلوویچ ریدیگر مشهور به الکسی دوم پانزدهمین اسقف اعظم روسیه از زمان تاسیس کلیسای مرکزی ارتدکس روسیه در سال 1589بود.

گزارش خبرگزاری ریا نووستی از مسکو نیز حاکی از آن است آلکسی دوم اسقف اعظم کلیسای مسکو و سراسر روسیه که روز جمعه در 80 سالگی درگذشت به مدت 18 سال رهبری کلیسای ارتدوکسال روسیه را بر عهده داشت،.

در پی انتشار خبر در گذشت اسقف اعظم روسیه هم اکنون تدابیر شدید امنیتی در اطراف کلیسای بزرگ روسیه اتخاذ شده است.

الکسی دوم هفتم ژوئن سال 1990 بعنوان اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه انتخاب شد و تا هنگام مرگ ریاست کلیسای ارتدوکس روسیه را برعهده داشت. طبق اساسنامه کلیسای ارتدوکس روسیه اسقف اعظم جدید باید در اجلاس بزرگ کلیسا در شش ماه آینده و پیش از ماه مه سال 2009 میلادی انتخاب شود.

الکسی دوم که اصلیت استونیایی داشت در فوریه سال 1929 میلادی در خانواده مذهبی در شهر تالین پایتخت استونی بدنیا آمد و از کودکی در کلیسا تحت نظر پدرش که روحانی مسیحی بود خدمت می کرد.

وی از سال 1944 تا 1947 کشیش رسمی کلیسا پاول در تالین بود و در مدرسه روسی تحصیل کرد و در سال 1947 برای ادامه تحصیل به سنت پترزبورگ رفت و در سال 1961 به معاونت امور بین الملل کلیسای ارتدوکس روسیه انتخاب شد و تا رسیدن به مقام اسقف اعظم مناصب متعددی را در جامعه روحانی شوروی بر عهده داشت.

نام آلکسی دوم با دوره احیای معنوی روسیه عجین شده است. در زمان حیاتش کلیسای ارتدوکسال روسیه امکان آزادی عملکرد مذهبی، فعالیت های آموزشی و خیره را پیدا نموده و در کنار احیای کلیساهای مختلف، هزاران صومعه و دیر احداث شده و بیش از صد مرکز آموزش مذهبی دایر گردید.

کد خبر 70073

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز