گروهی از شهروندان همدانی چهارشنبه شب برای دومین شب متوالی و در اعتراض به مشکل کم آبی و قطعی شبکه آب شهری در محوطه میدان آرامگاه ابن سینا و محدوده ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

تجمع مردم همدان به خاطر مشکل آب

به گزارش همشهری آنلاین، تجمع کنندگان که تعداد آنها حدود ۲۰۰ نفر بود بطری های خالی آب در دست داشتند و شعارهایی را علیه مسوولان در رابطه با بروز این مشکل سر داده و خواستار اقدام عاجل برای تامین آب شرب شهر شدند.

بنا به گزارش ایرنا، «مرگ بر مسوول بی کفایت» و «مسوول بی کفایت استعفا، استعفا»، «نیروی انتظامی حمایت، حمایت» و … از جمله شعارهایی بود که معترضین در این تجمع سر دادند.

در همین ارتباط گروهی از شهروندان حاضر در محوطه میدان و رهگذران نیز در پی تجمع معترضین برای تماشا و برخی نیز برای همراهی در محل جمع شدند که این حضور تعداد معترضین را به چند صد نفر افزایش داد.

نیروهای پلیس هم در محل تجمع مستقر شده و سعی در برقراری نظم و متفرق کردن‌ مردم داشتند، نیروهای پلیس به صورتی محترمانه و بدون هرگونه برخورد و درگیری، از معترضین درخواست می کردند که متفرق شده و محل را ترک کنند.

حضور فرماندار همدان در جمع معترضان و بیان اقدامات انجام شده برای رفع سریع مشکل

همچنین در ادامه فرماندار شهرستان همدان نیز در جمع گروهی از معترضین حاضر شد و مطالبی را در خصوص کمبود و قطعی آب پیش آمده، دلایل آن و اقدامات گسترده درحال انجام برای رفع سریع این مشکل بیان کرد.

در پی کاهش چشمگیر بارندگی و خشکسالی، میزان ذخیره آب سدهای استان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب همدان تمام شده و حتی به صفر رسیده است.

همین امر در چند روز اخیر موجب قطع طولانی مدت شبکه آب در شهر همدان شده است.

طرح آبرسانی به شهر همدان، اقدام موثر برای رفع این مشکل است که وزیر نیرو ابتدای هفته جاری در سفر به همدان از افتتاح فاز اول طرح ظرف ۲ تا ۳ هفته اینده خبر داد.

برنامه زمان بندی قطعی آب شهر همدان نیز از سوی آبفا اعلام شده که در آن شهر به ۲ بخش تقسیم شده و قطعی آب روزانه از ساعت هشت تا ۱۵ و ۱۵ تا ۲۱ در این مناطق اعمال می شود.هر چند که براساس اعلام شهروندان زمان قطع آب و یا افت فشار بیشتر از زمان اعلام شده است و در برخی محلات شهر گاها به کل ساعات شبانه روز می رسد.

درحال حاضر آبرسانی به محلات شهر از طریق تانکرهای سیار و توزیع بسته های آب آشامیدنی انجام می شود.

البته و به گفته بسیاری از شهروندان، از عصر امروز ساعات قطع آب در محلات شهر همدان نسبت به روزهای گذشته کمتر شده است.

همچنین فارس هم در گزارشی از این تجمع نوشت: شامگاه چهارشنبه، دوم شهریورماه حدود ۱۰۰ نفر از مردم همدان در اعتراض به کمبود آب این شهر مقابل آرامگاه بوعلی سینا تجمع کردند.

معترضان شعارهایی همچون «مسوول بی‌کفایت استعفا استعفا»، «همشهری همشهری غیرتت رو نشون بده» و «استاندار استعفا استعفا» سر دادند.

یکی از معترضان با دست‌نوشته با عنوان «خواسته مردم خوب همدان رسیدگی به مشکل بی‌آبی است» در کنار یک بطری خالی جلب توجه‌ می‌کرد.

این تجمع که حدود ۴۰ دقیقه به طول انجامید با حضور پلیس پایان یافت. شامگاه دیروز نیز تجمع مشابهی در مقابل فرمانداری همدان برگزار شد. 

همدان از هشت روز پیش با قطعی گسترده آب در برخی مناطق مواجه شد. پیش‌بینی می‌شود سد اکباتان هم از هفته آینده از مدار خارج شود. 

همدان دو سال است با کمبود بارندگی مواجه شده و مصرف آب شرب در تابستان امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. 

در هفته اخیر آب ۲۵ حلقه چاه حفاری یا توسط دولت خریداری شد و به تصفیه‌خانه‌ شهید بهشتی همدان انتقال یافته است. برخی کشاورزان نیز در پویشی با عنوان «نذر آب» چاه‌های خود را به حل مشکل آب شهرشان اختصاص دادند.

وزارت نیرو مردادماه ۱۵ کیلومتر خط لوله اضطراری از سد تالوار به همدان تعریف کرد و ۲۰۰ میلیارد بودجه فوری برای انجام آن اختصاص داد.

 تا ده روز آینده خط لوله اضطراری تالوار تکمیل می‌شود و آب به همدان می‌رسد، خط لوله اصلی انتقال آب تالوار به همدان نیز پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد و مشکل آب همدان به طور کامل برطرف می‌شود.

کد خبر 700445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 35
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    9 0
    لطفا یه گزارش تهیه کنین که این مشکل از چی هست واقعا؟ منابع زیر زمینی رو منتقل کردن ؟ چرا یکهو اینطور شد . یادمه تو مشرق نیوز گزارشهایی ارائه شد که مثلا اقای عیسی کلانتری از این کارا میکرد.
  • مهسا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    31 10
    تا وقتی آب بود یه عده بیخود و بی جهت واسه شستن ماشین و فرش و کوچه خیابون یا استحمام طولانی که آب همینطور هدر میره و آب رو نمی بندن هدرش می دادن حالا که نیست شعار میدن بشکنه دستی که بیخود آب رو هدر میده بشکنه
    • بهار IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      3 1
      احسنت اینقدر مردم ناجوانمردانه اب رو هدر میدن یه فامیل داریم بچه هاش چند ساعت توی حموم فقط اب هدر میدن حالا که اب نیس بخورن .بابا لامصبا اسراف حرامه مثل گناهان دیگه
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    14 11
    مشترکین پرمصرف و کشاورزانی که محصولات پرآب می کارند باید جریمه شوند.
  • فریدون IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    13 8
    حال باید قدر آب بدونند بلای طبیعی باید باشه تا حواسمون جمع شه
  • رحمان IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    25 5
    (میزان ذخیره آب سدهای استان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب همدان تمام شده و حتی به صفر رسیده است) مشکل اینجاست مسولین صبر میکنن کفگیر به ته دیگ بخوره بعد تازه شروع به حل مسئله میکنن اگر چند کارشناس خبره در راس کار باشن میتونن حساب کتاب کنن موجودی سد تا چند مدت دیگه کفاف میده واز قبل به فکر چاره اندیشی خواهند بود ولی متاسفانه هیچگاه کاردان وکارشناس زبده به کار نمیگیریم اینم عاقبتش
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 1
      ساخت زیرساخت مولتی هزینه بره یعنی درحدچند 100 میلیون دلاری و میلیارد دلاری از جمله طرح های آب و فاضلاب ,دولت روحانی برای تامین هزینه خیلی روی غربی حساب باز کرد که این ها تحریم ها را بردارند و بیان داخل کشور ما سرمایه گذاری کنند که نشد و باز هم تاریخ درست گفت که غربی ها بدذات و نژادپرست هستند درواقع غرب به این شکل 10 سال وقت کشور ما را گرفت رئیسی آمددنبال تامین منابع از طرق دیگر که عموما داخلیست گشت و ما حالا حالاها مشکلات زیرساختی انباشته و عقب افتادگی ها را خواهیم داشت بله باید برای تامین آب همدان و خیلی جاهای دیگر مثل پتروپالایشگاه شهید سلیمانی , ریل رشت آستارا و ... از سال ها قبل کار می شد اما آقایان منتظر غرب و برجام نشستن و همه چیز حتی سلامت مردم را هم به تصویب FATF گره زدن که تا 700 کشته کرونایی در روز هم رفتیم همه این طرح ها باید سال ها قبل افتتاح می شد رئیسی هم کاپرفیلد نیست بایدصبرکردتا کم کم کشوربه حالت نرمال برگردد همین شماهایی که امروز شعار می دین به روحانی رای دادین و ریختین تو خیابونا و رقصیدین که غرب با ما دوست شده ! یادتون رفته؟فکر کردین رای دادن صرفا یک فستیوال شادیه؟!
  • Borzoo NO ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    16 4
    تجمع 200 نفر یا 200 هزار نفر ؟؟؟
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    17 1
    خشک سالی در همدان بوده اما در کنارش متاسفانه تدبیر نبوده
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    11 0
    شعارهای تند؟
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      14 2
      تندیش رو گرفته همشهری!! من اونجا بودم
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      7 4
      ۲۳:۳۹ ماشالا بهت کاراگاه کاستر!
  • قادری IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    17 4
    خداوکیلی ما ۵ روزه قطره ای اب نداریم پس چیکارکنیم کارمون شده اب معدنی گرفتن خدایی انصافتون رو شکر مادرم از اب الوده مریض شده نه حمام میتونه بره نه ابی واسه ظرف شستن داریم این چه زندگی درست کردید تو مریانج پر اب اما اب مارو بردید بزای همدان انصافا دیگه ی کاری کنید
  • سعید تلهی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    3 0
    نیروگاه همدان مقصر اصلی بی آبی و خشک سالی است ۶۰تا چاه عمیق داره این نیروگاه پاره غرب کشور برق میده و برق هم صادر می‌کنه واقعا باید تعطیل بشه
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      4 0
      رحمت بر اموات شما. مصیبت همدان از خشک کردن اب های زیرزمینی توسط نیروگاه بود
  • همشهری همدانی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    4 0
    همدان کمبود آب ندارد مسئولین بی فکرو تدبیری دارد .که زودتر برای این بحران فکری نکردند وگذاشتند ذقیقه نود به فکر افتادند، آوردن آب از سد تالوار هم مشکل را مقطعی حل میکند، آقایان منور الفکر !! رودخانه ها و چشمه های همدان را احیا کنید واز دل فاضلابها نجات دهید سد رو لایروبی کنید و هزاران کار دیگر ی که وظیفه مردم نیست وظیفه دولت مردانی است که مسئولیت دارند وباید به دور از هر گونه حرص طمعی به مردم وکشورشان خدمت کنند و اگر قادر نیستند واز پسشان برنمی آید مردانه و آزاد کنار بکشند و بیش از این مردم را قربانی بی درایتی و حماقتشان نکنند .
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 1
    همش اسراف می کنید حالا آب بخورید