چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

17 روز دیگر در تهران و مشهد هزار و صد و پنجاهمین سال تولد رودکی با حضور اهل فرهنگ و فعالان این عرصه چه داخلی و چه خارجی برگزار می‌شود تا این میراث‌معنوی ایران پیش از آنکه از سوی سایر کشورها وام گرفته شود گرامی‌داشته شود.

همایش و گرامیداشت سالروز میلاد سراینده «یاد یار مهربان» و پدر شعر پارسی، یکم دی ماه با حضور مقامات فرهنگی و 700 میهمان داخلی و خارجی در تالار وحدت برپا می‌شود و پس از یک روز اجرای برنامه‌های ویژه در تهران، روز سوم دی ماه در شهر مقدس مشهد پایان می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برگزاری همایش رودکی در سطح جهانی بر پایه توافقات صورت گرفته میان روسای جمهوری ایران، افغانستان و تاجیکستان بوده که در این راستا، ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌ها از سوی سازمان مامور برگزاری آن شده است.

در حالی که برای نخستین بار قرار است برای 9 نفر از مفاخر ایران بزرگداشت برپا شود در نخستین برنامه از این دست قرار است دیوان اشعار رودکی که با خط استاد روشن کتابت شده است در این همایش رونمایی شود.محمد حسین برزین، رئیس ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دراین‌باره گفته است: در این همایش محققان و پژوهشگران بیش از 27 کشور جهان به تجلیل این شاعر ایرانی خواهند پرداخت.

همچنین 54 مقام دیپلماتیک نیز در همایش رودکی حضور دارند.وی همچنین تاکید کرده است: وی‍ژه برنامه‌های همایش نیز در چند بخش تقسیم بندی شده‌اند.

نخست آنکه مراسم شب یلدا به‌عنوان یک آیین ملی با حضور همه مدعوین از 27 کشور جهان در کاخ موزه سعدآباد برگزار خواهد شد.

دومین برنامه مربوط به برگزاری نمایشگاه تخصصی از کتاب‌ها، پایان نامه‌ها و نسخ خطی مفاخر ایران از جمله رودکی در حاشیه همایش بوده و سومین ویژه برنامه نیز اجرای گروه‌های موسیقی ایرانی و تاجیکی در کنار سخنرانی‌ها و برنامه‌های همایش خواهد بود.

در همین حال محمدحسین موسوی مدیر اجرایی این همایش دراین‌باره به روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفته است: تا‌کنون 250 مقاله به این همایش ارسال شده است که در مجموع 60 مقاله متعلق به پژوهشگرانی از 27 کشور جهان از جمله تاجیکستان، روسیه، هندوستان، پاکستان، ترکیه، فرانسه، چین، سوریه، گرجستان، آلمان، هلند، استرالیا، ایتالبا، سوئد و... و بقیه مربوط به پژوهشگران داخلی بوده است.

همچنین محمدرضا کارگر، رئیس تالار وحدت که میزبان این همایش است دراین‌باره تاکید کرده است: اگر در برگزاری بزرگداشتی هیچ توجهی به دستاوردهای برگزاری آن صورت نگیرد نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

متأسفانه در بسیاری موارد در ایران برگزاری همایش از سوی بخش‌های مختلف به این امر ختم شده است. اما امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بتواند دستاوردهای بسیاری را از برگزاری این همایش برای معرفی ایرانیان به جهان به دست آورد.

کد خبر 70004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز