ماجرای فساد مالی رخ داده در فولاد مبارکه تبدیل به هشتگی مهم در توئیتر شده که مورد بحث قرار گرفته است. این اتفاق با واکنش برخی نمایندگان مجلس نیز مواجه شده است. موضوعات دیگری چون اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان یا تسهیلات لازم برای بخش صنعت سوژه‌هایی هستند که نمایندگان مجلس درباره آنها توئیت کرده‌اند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری آنلاین، اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی درباره گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و ارقام مطرح شده در این گزارش در توئیتر خود نوشت: «گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه سند افتخار مجلس یازدهم در مبارزه با  فساد است. این مسیر با وجود همه هزینه‌ها و مظلومیت‌هایی که در پی دارد، ادامه خواهد داشت.»

این عضو کمیسیون اجتماعی در توئیت دیگری نیز خواهان انتشار اسامی تمامی مسئولان و افرادی شد که در این پرونده مالی نفعی برده‌اند. او در این باره نیز اینطور مرقوم کرد: «از هیات محترم تحقیق و تفحص می‌خواهم لیست تمام مقامات دولتی و نمایندگان سابقی که در پرونده فولاد مبارکه نفعی برده‌اند جداگانه برای مردم منتشر کنند. نمایندگانی که بعد از پایان دوره در ایمیدرو و جاهای دیگر مشغول شده‌اند هم باید مشخص شوند.» مطهری در آخرین توئیت خود نیز درباره شفافیت و افشاگری در این مورد توئیت کرد: «اینکه این تحقیق و تفحص درمورد فولاد مبارکه انجام شده خیلی هم خوب است و مشخص شده که فساد نه امام جمعه میشناسد نه نماینده و نه خبرنگار. این شفافیت و گزارشگری فساد را مدیون شما عزیزان همراه توییتری و نهادهای نظارتی هستیم.»

مهدی اسماعیلی، ‏‏نماینده مردم شهرستان میانه و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز درباره رتبه‌بندی معلمان و اجرای این قانون توئیت کرد و خبری جدید داد. او در این باره نوشت: «هر معلمی که دارای حکم رسمی بوده، مشمول رتبه بندی گردیده است و لازم است موانع معلمان جدید الورود، خصوصا مهر آفرینی‌ها نیز سریعا برطرف شده و مشمول قانون شوند. کمیسیون آموزش مجلس با اولویت بالا پیگیر این موضوع و نیز رفع نواقص آئین نامه اجرایی است.»

سید محسن دهنوی، ‏‏‏نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم درباره لزوم حمایت‌های بانک مرکزی از بخش صنایع و اعطای تسهیلات لازم نوشت و اینطور توئیت کرد: «مطابق بند پ ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی مکلف بوده سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه، طی اجرای قانون برنامه را به حداقل ۴۰٪ برساند اما تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به صورت میانگین ۳۰٪ کل تسهیلات سالانه بوده است.» این نماینده مجلس در دومین توئیت خود هم به تشریح وظیفه بانک مرکزی پرداخت و توئیت کرد: «بانک مرکزی موظف است در برنامه‌ریزی اعطای تسهیلات امسال و سال‌های آینده با هدایت اعتبارات، سهم بخش صنعت را افزایش داده و تولید کشور را تقویت کند. مجلس به صورت جدی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.»

علی خضریان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیزبه برگزاری جلسه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و درباره این موضوع نوشت: «در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر در اولین دوره آموزشی فرهنگی همراه با حکیمان، با اشاره به ضرورت درمان کاستی‌های اجتماعی و نقش مهم نخبگان دانشگاهی، پیرامون حرکت در جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها در مسیر عدالت به عنوان حیاتی‌ترین عامل برای یک جامعه دینی گفتگو کردیم.»

علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم درباره برگزاری جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور رئیس‌جمهوری اشاره کرد و در حساب توئیتری خود اینطور مرقوم کرد: «بعد از یازده سال! شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) با حضور رئیس جمهور تشکیل شد و کلیات چهار طرح «نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس، شبکه ملی آزمایشگاهی، محققان پسادکتری و پژوهشگر مستقل» در آن به تصویب رسید. ان شاءالله این مصوبات گامی به سوی تکریم نخبگان و قوی شدن ایران باشد.»

حجت الاسلام حسین میرزایی، عضو کمیسیون‌های فرهنگی و اصل ۹۰ و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره داشت و اینطور توئیت کرد: «پیرو درخواست‌های مکرر کنکوری‌های عزیز، لازم به ذکر است که مصوبه کنکور مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است، و بنا بر قانون اساسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی شخصیت حقوقی مستقل داشته و مصوبات آن مستقل از مجلس است.»

سیدناصر حسینی پور، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم در توئیتر خود به حادثه انفجار در روستای ده بزرگ اشاره داشت که سال 59 روی داد. او در این باره نوشت: «اگر چه به هر بهار گلی ز خاک برآرد سر، سوختند گلهامان و نیامدند به صدبهار دگرغ گرامی باد یاد و خاطره جانباختگان ۵۹ نفر از اهالی روستای ده بزرگ در انفجار ۲۸ مرداد سال ۵۹»

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس و رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم به گفت و گوی خود با روزنامه همشهری اشاره داشت. او در توئیت‌های خود گزیده‌هایی از این گفت و گو را منتشر کرد و نوشت: «شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد، صداوسیما و شورای انقلاب فرهنگی باید کمک کنند که دستورات رهبری در جایگاه رفیع ولی‌فقیه و همچنین در سطوح پایین‌تر اصل ۱۱۰ قانون اساسی در حوزه فضای مجازی به صورت قانون در مجلس درآید که بهانه از دستگاه‌ها برای نظارت‌های سلیقه‌ای گرفته شود.» در ادامه توئیت‌های این نماینده مجلس آمده است: «شبکه نمایش خانگی مثل هر پدیده دیگری خالی از اشکال و ایراد نیست، ولی راه حل مواجهه با آن، خلع‌ ید کردن از بخش خصوصی و به قهقرا فرستادن سرمایه‌گذاران نیست. متاسفانه صدا و سیما در مورد VODها به انحصار و رقابت می‌اندیشد، تا نقش تنظیم‌گری، نظارت و سازوکار اقتصادی.» توانگر در آخرین توئیت خود هشداری درباره جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه داده و گفته است: «طی دو سال آینده در صورت نداشتن جایگزین داخلی، سونامی محتوای تولید شده توسط سعودی، امارات و ترکیه و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بازار محتوای مورد استفاده ایرانیان را تسخیر خواهد کرد.»

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات و رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس هم به قانون گریزی بانک‌های خصوصی اشاره کرد و در توئیت خود اینطور نوشت: «بانک‌های خصوصی عمدتا جزو قانون‌گریزترین نهادهای مالی کشور، مهم‌ترین عامل رشد افسارگسیخته نقدینگی و به‌تعبیری، ام‌المصائب اقتصاد ایران هستند.»

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز در 11 توئیت متوالی به بررسی سفرهای استانی رئیس‌جمهوری، تاثیرات آن و نیز برخی اظهار نظرها در این باره پرداخت. او با طرح این سئوال که آیا «سفرهای استانی آقای رییس جمهور؛ مفید یا غیر مفید؟» در نخستین توئیت خود نوشت: «دیدن وضعیت زندگی مردم مناطق محروم از نزدیک یکی از مهم‌ترین اقدامات آقای رییسی طی یکسال ریاست جمهوری بوده است. ۳۱ دور سفر استانی در یکسال انجام شده و طبق اطلاع  دور دوم سفرها بزودی آغاز می‌شود.» در دومین توئیت این نماینده مجلس هم آمده است: «این سفرها باعث شد تا مناطقی در دید رسانه‌ها، مقامات و افکار عمومی قرار بگیرند که حتی پیشتر پای فرمانداران هم به آنجا نرسیده بود. مناطق محروم از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و کرمان تا کردستان و ایلام و خراسان شمالی و بوشهر و...» موسوی لارگانی در دیگر توئیت‌های خود این طور نوشته است: «این روزها انتقادهایی به سفرهای استانی رییس جمهور مطرح می‌شود که به جای سفر به فکر حل مشکلات باشید. یا مثلا فایده ۳۱ سفر استانی در یکسال ریاست جمهوری آقای رییسی چیست؟ و یا عنوان می‌شود مثلا رییس جمهور یا نخست وزیر فلان کشور اروپایی و آمریکایی بدون سفر استانی مشغول کار هستند.» «این انتقادات عمدتا از سوی حامیان رنگارنگ دولت روحانی و حتی مخالفان نظام مطرح می‌شود. خود آقای روحانی به رییس جمهوری نشسته و خسته معروف بود. به کار تمام وقت اعتقادی نداشت. بیشتر یک رییس جمهور دفتری بود تا شخصیتی میدانی.»

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در توئیت پنجم خود نیز نوشته است: «ضمن اینکه یک جستجوی ساده اینترنتی نشان می‌دهد روسای دولت‌های همان کشورهایی که مورد اشاره منتقدان قرار دارد، هم سفرهای استانی و میدانی دارند. پس نفس سفرها مخصوصا به مناطق محرومتر نه تنها بیهوده نیست که لازم است. لازم از آن جهت که این مناطق در معرض توجه قرار می‌گیرند.» «به عنوان مثال شناسایی میدانی مشکلات مردم مناطق محروم می‌تواند موجب تحرک مقامات دولتی و استانی شود. در نبود چنین سفرهایی مسئولان مربوطه هم بتدریج دچار بی حسی نسبت به وضعیت مردم این مناطق می‌شود. نتیجه اینکه برخی مناطق بسیار محروم دهه‌های متمادی از دیده‌ها پنهان مانده‌اند.» نماینده مردم اصفهان با مردود دانستن این بهانه‌گیری‌ها از سوی برخی افراد توئیت کردم «لذا نفس ایرادگیری و بیهوده ارزیابی کردن این سفرها کاملا مردود است. اما جای این سوال باقی می‌ماند که پس از انجام هر سفری و مثلا در یک سالگی این سفرها، تا چه حد وضعیت دگرگون شده است؟ با اتمام دور اول سفرها لازم است نتایج هر سفر استانی در یکسالگی سفرها هم اعلام شود.» این نماینده مجلس همچنین از لزوم انتشار گزارش‌های بازدید از استان‌ها اینطور توئیت کرد: «باید از این زاویه از آقای رییسی سوال کنیم که طی یکسال، به اقصی نقاط کشور سفر و از مناطق محروم بازدید کردید. حال بفرمایید مسئولان استانی از همان مناطق گزارش میدانی، مستند و مصور تهیه و از خبرنگاران دعوت کرده تا شاهد تغییرات انجام شده طی یکسال پس از بازدید رییس جمهور باشیم.»

موسوی لارگانی همچنین با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی به مردم توئیت کرد: «اگر تغییراتی ایجاد شده به اطلاع عموم برسد و اگر تغییری ایجاد نشده است دلایل آن بررسی شده و موانع برطرف شود. شاید مسئولان محلی یا حتی وزرای مربوطه اقدام لازم را انجام نداده باشند که باید در جهت اصلاح عملکرد این مقامات و در صورت قصور و سهل انگاری برکناری شان اقدام کرد.» رئیس مجمع نمایندگان در دو توئیت آخر خود نیز اینطور نوشت: «حضور در میدان، این پیام را می‌دهد که نفس آمارسازی، عددسازی یا ویرایش اطلاعات نمی‌تواند رافع مسئولیت کسانی شود که سعی دارند از این طریق ضعف‌های خود را پوشانده یا همه چیز را گل و بلبل نشان دهند. لذا کمترین نتیجه سفرهای استانی دیدن مشکلات از نزدیک است. از یکسو مردم امیدوارتر می‌شوند که مقامات کشور را میان خود می‌بینند و از سوی دیگر دیدن وضع موجود بدون واسطه و انطباق دیده‌ها با آنچه که در آمار و اطلاعات خدمت مقامات ارشد می‌رسد، این خوبی را هم دارد که اطلاعات راستی آزمایی شده و راه برهرگونه خلاف واقع گویی بسته خواهد شد.»

کد خبر 699308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha