همشهری آنلاین: همایش ادبی گرامیداشت "شوقی و لامارتین" شعرای مصری و فرانسوی سه‌شنبه 9 آبان با سخنان محمد خاتمی" رییس موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگ ها وتمدن ها و با حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در مقر یونسکو در پاریس کار خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی  موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگ ها وتمدن ها رییس جمهور سابق کشورمان درسخنانی درآیین افتتاحیه این همایش گفت: درشرایطی که جهان ما هر چه بیشتر به نزدیکی ملتها و شناخت متقابل از راه گفت وگو نیازمند است چنین نشست‌هایی می‌تواند موثر باشد.


وی تاکید کرد: نیکخواهان ژرف اندیش دوران ما، پرچم داران دعوت به گفتگو در همه سطوح و برای حل همه گرفتاری‌ها و بدفهمی‌های بیمارگونه‌ای هستند که متاسفانه هم فزاینده‌اند و هم گاهی فریبنده و تاریخ ادبیات در واقع تاریخ توصیفی میدان این کارزار نیز هست.


خاتمی افزود: ادبیات گفتگو برای شنیدن خوب و دقیق و مستمر، همان ارزشی را قایل است که برای گفتن خوب و خوب گفتن و شنیدنی خوب و مطلوب است که حدیث نفس نباشد.
وی گفت : کسانی که به جای شنیدن، در سکوت با خود سخن می‌گویند درواقع نمی‌شنوند و آنچه را که تکرار دانسته‌های پیشین است سخن نو می‌پندارند.
شنیدن گامی بلند در بازسازی مفاهمه و بی‌تردید شرط ضروری تفاهم است.
وی در این‌باره افزود: ادبیات به نوعی آیینه تاریخ است و یک مطالعه تطبیقی میان دو شاعر ارجمند از دو ملت می‌تواند ما را به مشترکات حساسیتهای روح آدمی بیشتر آشنا کند.


خاتمی گفت: خالقان آثار بزرگ ادبی در هردوره با مسایلی مواجه بوده‌اند که یا محصول مراحل تطور طبیعی جامعه بوده‌اند و یا پیامد ندانم کاری‌هایی که توازن و تعادل میان هنجارهای مالوف و مانوس در جوامع انسانی را برهم زده‌است.


وی افزود: در واقع خالقان آثارادبی در پاسخ به نیاز به تجدید آن تعادل از راه بازبینی علل و عوامل اجتماعی آن دست یازیده‌اند. ازاین منظر، امروزه ادبیات رسالتی تازه و حیاتی در مسیرایجاد و گسترش تفاهم درجهان بر عهده دارد.

کد خبر 6991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز