امام جمعه قم با بیان اینکه همه ما باید مراقب باشیم و تهذیب نفس کنیم، گفت: ریشه بی‌بصیرتی سیاسی برخی افراد در بی‌بصیرتی اعتقادی و اخلاقی است وگرنه چطور می‌شود مدعی انقلابی‌گری و پیرو خط امام بودن بی‌رحمانه به مدافعان حرم و حریم ولایت می‌تازد و علیه محور مقاومت و حزب‌الله لبنان موضع گیری می‌کند.

  آیت‌الله سید محمد سعیدی

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم که در مصلای قدس برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره توبه به آیه ۵۰ اشاره و اظهار کرد: این آیه درباره مواضع شرورانه منافقان در جنگ تبوک سخن می گوید که نمی خواستند در این جنگ شرکت کنند و برای تخلفشان عذرهایی را می‌آوردند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۵۰ سوره توبه یکی از مواضع منافقان را افشا میکند و خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر امر خوشایندی به تو برسد منافقان ناراحت می‌شوند و اگر مصیبتی به تو برسد می‌گویند ما از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و کار خود را مدیریت کردیم و در این جنگ شرکت نکردیم و باعث شد که خود را از خطرات حفظ کردیم.

امام جمعه قم بیان کرد: منافقان در درون جامعه اسلامی زندگی می‌کردند و از منافع اجتماعی حکومت اسلامی بهره‌مند بودند ولی عملا با اهداف پیامبر(ص) مخالفت می‌کردند؛ از هر موفقیتی که برای مسلمانان پیش می‌آمد غمگین می‌شدند و هر آسیبی که به مسلمانان می‌رسید وانمود می‌کردند که خوشحالند و خود را زرنگ‌تر می‌دانستند که آسیبی به آن‌ها نرسیده است.

وی افزود: منافقان با اینکه تحت لوای اسلام زندگی می‌کردند ولی خود را جدای از جامعه دینی می‌دانستند و دل به جامعه دینی نداده بودند و با مسلمانان احساس همدردی نمی‌کردند و این یکی از نشانه‌های منافقان است.

سعیدی با بیان اینکه از نگاه قرآنی مؤمنان وابسته به هم و در غم و شادی شریک هم هستند، گفت: از امام باقر(ع) روایت شده است که مؤمنان در نیکی، شفقت و مهربانی مانند یک پیکر هستند که اگر عضوی آسیب ببیند تمام اعضا در تکاپو هستند بنابراین مؤمنان باید چنین حالتی داشته باشند که اگر در مشرق عالم مسلمانی آسیبی ببیند، در مغرب عالم مسلمان دیگر بی تفاوت نباشد.

وی تصریح کرد: در روایتی از امام صادق(ع) دارد که پیامبر(ص) فرمودند اگر مسلمانی از درد مسلمان دیگر احساس همدردی نکند مسلمان نیست، بنابراین افرادی که می‌گویند نه غزه نه لبنان بدانند که جزو منافقان هستند چه بدانند و چه ندانند.

امام جمعه قم در خطبه دوم با گرامی‌داشت روز جهانی مسجد، ابراز کرد: در چنین روزی صهیونیست‌ها قبله اول مسلمانان را به آتش کشیدند و از آن تاریخ این روز، روز جهانی مسجد نامیده شد تا مسلمانان با اهمیت مسجد بیشتر آشنا شوند و خداوند می‌فرماید چه مردمی ستمکارتر از کسانی هستند که از بردن نام خدا در مساجد جلوگیری می کنند و برای تخریب مساجد تلاش می‌کنند.

وی تأکید کرد: مسجد پایگاه خودسازی، تعمیر دل، مقابله با دشمن، انجام امر به معروف و نهی از منکر، تبیین مسائل دینی و انقلابی، خدمت به محرومان، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی است و حقیقتا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران مساجد چنین نقشی داشتند.

سعیدی با بیان اینکه تاریخ اسلام و انبیاء آکنده از عبرت‌ها و درس‌ها به ویژه در ریزش‌ها و رویش‌ها است، گفت: پی بردن به علت ریزش و سقوط شخصیت‌هایی که در کنار اولیاء الهی حضور داشتند برای امروز ما عبرت‌آموز است.

وی افزود: در دوران معاصر هم شاهد ریزش و سقوط برخی در چاه نفس هستیم و به نظر می‌رسد ریشه این سقوط‌ها عُجب، خودخواهی، خیره سری، دلبستگی به دنیا و هوای نفس است و در کنار آن دلبستگی به دشمنان و مستکبران و تحلیل‌های غلط است که برخی از مدعیان اصلاح‌طلبی را در اوج افساد و اضلال فرو برده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه قرآن می‌فرماید وقتی به آنها گفته می‌شود که در زمین افساد نکنید می‌گویند ما اصلاح‌گر هستیم در حالی که خود آنها در فساد فرو رفته‌اند و خبر ندارند، گفت: برخی بیماری‌های نفس آنچنان در عمق روح و روان انسان ریشه می دواند که امر را بر خود مدعی اصلاح و خط امام هم مشتبه می‌کند و او را زمین می زند و بد عاقبت می‌کند.

وی با بیان اینکه همه ما باید مراقب باشیم و تهذیب نفس کنیم، افزود: ریشه بی بصیرتی سیاسی این افراد بی بصیرتی اعتقادی و اخلاقی است وگرنه چطور می شود مدعی انقلابی گری و پیرو خط امام بودن بی‍‌رحمانه به مدافعان حرم و حریم ولایت می‌تازد و علیه محور مقاومت و حزب الله لبنان موضع‌گیری می‌کند.

سعیدی در ادامه به مسأله برجام اشاره کرد و گفت: در مسأله برجام ایران اسلامی در کنار خنثی کردن هوشمندانه تحریم ها در جست و جوی راه حلی عزتمندانه برای عبور از تحریم ها است؛ تیم مذاکره کننده ما در چارچوب دیپلماسی عزت، حکمت و اقتدار جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات را طی کرده و آخرین پیشنهاد را داده است.

وی با بیان اینکه طرف مقابل در مذاکرات به دنبال حفظ تحریم ها، جنگ رسانه‌ای و شرطی‌کردن اقتصاد به وسیله برجام است، گفت: جمهوری اسلامی قاطعانه اعلام می‌کند که آمریکا باید به صورت شفاف و مکتوب برای رفع تحریم‌های ظالمانه تضمین بدهد و به گونه‌ای تضمین دهد که با جابجایی دولت‌ها در آمریکا این تعهدها تزلزل پیدا نکند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مردم ما سال‌ها است که نسبت به دولت های آمریکا بدبین هستند زیرا دولت‌های آمریکا هیچ‌وقت خیر و صلاح ملت ما را نمی‌خواهند و همیشه در پی آزار و چپاول ملت ما بوده‌اند.

وی تصریح کرد: راهبرد اصلی ما برای حل مشکلات اولا جهش تولید و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است و در عین حال باید با روش‌های خودمان جلوی بهانه‌جویی طرف مقابل را بگیریم.

سعیدی با اشاره به درپیش بودن هفته دولت گفت: هفته دولت مزین به نام دو شهید شاخصی است که در مدیریت جهادی و ارزشی سرمشق دیگران هستند و در توطئه نفوذ و نفاق در کنار هم به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: مدیریت جهادی و انقلابی دولت سیزدهم و حرکت مردمی آیت الله رئیسی که با تلاش شبانه‌روزی نه جمعه و نه تعطیل می‌شناسند و نه طوفان و سیل مانعشان است و به کمک مردم می‌شتابند و در کنار مردم در میدان حضور دارند و به دنبال حل مشکلات هستند باید مورد توجه همه مدیران در تمام سطوح باشد.

امام جمعه قم افزود: دولت سیزدهم در یک سال گذشته بر اساس آمارهای رسمی به طور جهشی باعث رونق اقتصادی شده و باید در کنار آن به کنترل بازار، جلو گیری از گرانی ها، حل مشکل بیکاری نسل جوان، تقویت شرکت های دانش بنیان و فناور با بهره مندی از جهاد دانشگاهی بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: جوانانی که در مسائل مختلف پزشکی، نانوتکنولوژی و دیگر عرصه‌ها ایران را سرآمد کردند می‌توانند با شرکت‌های دانش‌بنیان باعث جهش اقتصادی و حل مشکل بیکاری هم بشوند.

کد خبر 699019
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    36 1
    همه منافق نیستن و طرفدار منافقین در ایران حتی به صد هزار نفر در کل ایران نمی رسد اما اگر مردم شعار میدن به این منظوره که باید به مردم کشور هم توجه شود
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      15 1
      احسنت . کی یادش رفته که دهه 60 همین منافقین عین داعش چه جنایتها که نکردن . منافقین ذره ای جایی در دل مردم ایران ندارن. این اصطلاح شایسته مردمی نیست که امید می بندن و صاحب اصلی انقلاب هستن. بله همین مردم انقلاب را حفظ کردن .
  • 432524 IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    15 0
    استاد عزیز، جنگ تبوک با مقتضیات عصر ما فرق دارد. نشانه حق ، حجت حق حضرت نبی صلی الله و علیه و اله بر بشر نازل شده بودند. امروز آخر الزمان هست. افراد معصوم نیستند. همه سعی و تلاش دارند اما جوامع از وسوسه و گاه خطاها و کاستی و اشتباه مصون نمی مانند. پس این قیاس غلو است . اگر گروهی ندانند که چه می کنند، منافق نیستند، بد اخلاقی می کنند، نا اگاه هستند و بی بصیرت هستند. عمر شریف حضرت نبی اکرم به آگاهی و بصیرت بخشی گذشت . همان وظیفه ای که ما بنا به فرمایش موکد امر مقام معظم رهبری موظف هستیم در حوزه ها و دانشگاه ها و سطوح جامعه با دلسوزی تبیین کنیم و اگاهی ایجاد کنیم و حس نا امیدی القاء شده را از بین ببریم. فراموش نکنیم که بسیاری از مردم در هشت سال گذشته از رفتارهای دولت قبل نا امید شدند . ما خیلی مسئول هستیم . احتیاط کنیم که انگ سازی برای کسی که سرخورده است ، اینکه منافق بنامیم یا خدای ناخواسته خائن بنامیم (که رواج گرفته است متاسفانه در سطوح متفاوت حوزه و دانشگاه ) خطرناک ترین رفتاری است که به اضمحلال اتحاد آحاد ملت مسلمان و حتی گاه انقلابیون می انجامد. فدای شما یا حق
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    24 0
    هم غزه ، هم لبنان اگه تمام ایرانیها در رفاه بودن
  • GB ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    31 0
    اول ایرانی رفاهش باید تامین بشه بعد ملت دیگه مسلمان.
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    8 0
    راستی چرا با شیعیان هزاره همدردی نمی کنیم که طالبان سعی در محو آنها دارد؟ چرا در اول طالبان رو حمایت کردید؟ پاسخ لطفا
  • محمد مهدی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    7 0
    چراغی که به خانه رواست ،به مسجد حرام است .اخوی. امیدوارم دوستان نفس شعار را ببینند نه خود شعار رو.