همشهری آنلاین: یک دادگاه عراقی علی حسن المجدید موسوم به علی شیمیایی را برای دوم و به خاطر نقشش در کشتار شیعیان جنوب عراق در سال 1991 به اعدام محکوم کرد.

به گزارش بی بی سی، این دومین حکم اعدامی است که برای علی شیمیایی صادر شده است.

این دادگاه عراقی همچنین عبدلغنی عبدالغفور یکی از مقامات ارشد سابق حزب بعث را به ارتکاب مشارکت در قتل عام شیعیان عراق به اعدام با چوبه دار محکوم کرده است.

در ماه فوریه نیز علی شیمیایی به دلیل کشتار مردم کردستان عراق درعملیات موسوم به انفال به اعدام با چوبه دار محکوم شده بود. در عملیات انفال بیش از 100 هزار نفر از مردم کردستان عراق به دلیل حمله ارتش عراق با گاز‌های سمی کشته شدند.
[علی شیمیایی به اعدام محکوم شد]

اما این حکم دوم به دلیل مشارکت علی شیمیایی در کشتار شیعیان عراق صادر شده است. در دادگاه مسوءل رسیدگی به این پرونده، شاهدان نحوه سرکوب قیام شیعیان توسط ارتش عراق را شرح داده‌اند.

قیام شیعیان عراق پس از شکست صدام حسین در جنگ اول خلیج فارس بر پا شده بود.
 
در دادگاه، شهود به این نکته اشاره کردند که در جریان سرکوب قیام شیعیان بسیاری به طصورت دسته جمعی اعدام شدند و در خیلی از موارد اعضای یک خانواده از هلی کوپتر به پائین پرت شدند.

ده متهم دیگر این پرونده هرکدام از 15 سال زندان تا حبس ابد محکومیت گرفتند.

طبق اسناد و شواهد موجود، دسته کم 100 هزار نفر از شیعیان در اطراف شهرهای مقدس نجف اشرف و کربلای معلی توسط نظامیان ارتش بعثی عراق به شهادت رسیدند.

در جریان عملیات انفال همچنین تعداد زیادی از شهرک‌‌ها و روستاهای واقع در مناطق جنوبی عراق به شدت بمباران شدند

کد خبر 69897

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز