یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین خواستار دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج مجدد از برجام شده است.

مذاكرات

به گزارش همشهری آنلاین، وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شده ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام، به عنوان بخشی از مذاکرات رفع تحریم‌های وین شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات در منطقه که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته تهران به دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه چنانچه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج شود غرامت دریافت می‌کند.

این دیپلمات منطقه که در جریان وضعیت مذاکرات قرار گرفته ایران ملاحظاتی درباره احتمال خروج رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها دارد.

وی گفته است: «به نظر می‌رسد به ویژه در موضوع تحریم‌های غیرمستقیم اعمال‌شده علیه شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از این کشور، پیشرفت‌هایی صورت گرفته و دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.»

این منبع، در ادامه مدعی شده است: «اصلی‌ترین مسئله برای احیای توافق، ضمانت‌هایی است که ایران درخواست کرده تا اطمینان حاصل کند در صورت خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام غرامت دریافت خواهد کرد.»

«نابیلا ماسرالی»، یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته که این اتحادیه دوشنبه شب پیشنهادات ایران را دریافت کرد و در حال رایزنی با سایر طرف‌های برجام و آمریکا است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

علاوه بر این، روسیه هم ارائه این متن نهایی را رد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه چند روز پیش گفت: «طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا طرف‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوهای وین با این انتخاب مواجه هستند که یا متن فعلی را بپذیرند و یا اینکه بدانند که گفت‌وگوها شکست خورده است.کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده اظهارات اینچنینی مطرح کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه گفت که آمریکا پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به صورت محرمانه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

کد خبر 698475
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 3
    سلام آبا به مرحله ای رسیده ایم که بتونیم از آمریکائی که ماراتحریم کرده غرامت بگیریم و تنبیه اش کنیم؟
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      4 1
      به آن مرحله هم میرسیم،،،اگر درست رفتار کنیم،،، نه مثل حسن و جواد « بده بره » باشیم
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      2 1
      به همین خیال باش.
  • اميد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    11 0
    بحث غرامت گرفتن نيست چون ميدانيم كه اين عوضي ها غرامت نميدن ولي اين بند براي بعد بدرد ايران خواهد خورد كه توضيح در اين مورد مفصل است
  • ایران IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 0
    باید محکم پای منافع مردم ایران وایسن و حداقل کار ممکن اینه که خروج امریکا براش هزینه بر باشه که راحت خروج نکنه ... خدا یار تیم مذاکره کننده باشه 🌹
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 0
    خدا یار و یاور مذاکره کنندگان ایران باشه 🌹