از بخش سندرک و برخی روستاهای شرقی هرمزگان خبر می‌رسد که هجوم عقرب‌ها در گرمای تابستان به خانه‌های مردم سبب افزایش عقرب‌گزیدگی و نگرانی روانی مردم شده است.

حمله عقرب به هرمزگان

به گزارش همشهری آنلاین، هجوم عقرب های سمی به برخی از روستاهای شرقی هرمزگان از جمله روستای چاهنان بخش سندرک و در خطر بودن جان مردم بخصوص کودکان با نیش عقرب های سمی در روزهای اخیر سبب نگرانی مردم شده است. به طور متوسط هر هفته دو مورد عقرب‌گزیدگی در این روستا اتفاق می افتد و این امر موجب ترس و برهم خوردن آسایش روانی مردم و خانوادها شده است.

عقرب‌ها تقریبا در همه جا هستند و در برخی از خانه‌ها حتی تا رختخواب مردم و درون حمام و دستشویی نیز نفوذ کرده و بشدت پرشمار شده‌اند به طوری که مردم می‌گویند: پشت درب خانه‌ها روزانه تا ۱۰ عقرب زرد می‌کشند و حتی در سرویس بهداشتی و حمام نیز از خطر عقرب‌ها در امان نیستند.

عقرب‌ها از شدت گرما به سمت منازل مردم به حرکت درآمده‌اند و بدلیل باز بودن زیر درب ورودی بسیاری از خانه‌های روستایی و یا از درزهای کنار و زیر کولرهای پنجره‌ای وارد خانه‌ها می‌شوند و چون رنگ زرد کمرنگی دارند، با رنگ محیط کمتر قابل تشخیص هستند و چون رفتاری هجومی دارند، خطر نیش زدن آنها نیز دوچندان شده است.

۵ فوتی عقرب زدگی در یک روستا

روستای چاهنان در شمال سندرک با جمعیتی بالغ بر ۱۷۰ خانوار از جمله روستاهایی است که عقرب زدگی در آن وضعیتی بحرانی به خود گرفته است.

به گفته ایرج احمدی عضو شورای اسلامی روستای چاهنان، در این روستا ۵ فوتی ناشی از عقرب زدگی داشته‌ایم که آخرین مورد مرگ و میر ناشی از عقرب گزیدگی، فرد کهنسالی در روستا بود که در ابتدای دهه محرم قربانی نیش عقرب‌های سمی شد.

وی عنوان کرد: آسیب جدی زهر عقرب‌ها متوجه کودکان و سالمندان است و در حال حاضر یک مورد بستری کودک ۹ ساله در روستا داریم که تحت نظر و درمان است و وضعیت وخیمی دارد.

تصاویر وحشتناک هجوم عقرب‌های سمی به هرمزگان | عقرب‌ها در حمام و رختخواب مردم! | ۵ فوتی عقرب زدگی در یک روستا؛ مردم امنیت ندارند

چرا عقرب گزدیدگی‌ها بشدت افزایش یافته است؟

احمدی عضو شورای اسلامی روستای چاهنان می‌گوید: با قطع شدن سمپاشی ها و عملیات پیشگیری هجوم حشرات گزنده در روستا، آمار عقرب گزیدگی و به طبع آن مطالبات اهالی برای جلوگیری از این خطر کشنده رو به افزایش است.

عقرب‌ها پس از بارندگی‌های اخیر و رسیدن رطوبت به تخم‌هایشان در تنه درختان لیمو که چند سال پیش بر اثر بیماری جاروک جادوگر قطع شده و حالا مکان زندگی دسته‌های عقرب است، چندین برابر شده‌اند و چون سمپاشی منظمی برای کشتن آنها وجود ندارد، عملا راه روستا را در پیش می‌گیرند و به خانه‌های مردم که خُنک است، هجوم می‌آورند.

یک خانواده با ۲ مرگ عقرب زدگی و کودکی بدحال در بیمارستان

زهرا شایسته زن ۴۵ ساله و مادر ۶ فرزند از اهالی همین روستا گفت: دختر ۹ساله ام دچار عقرب گزیدگی شده و با وضعیت بدحالی در بیمارستان میناب بستری است.

این بانوی زجرکشیده سندرکی می‌افزاید: سه سال پیش نیز دو فرزند ۱۴ و ۱۵ ساله‌ام را بخاطر عقرب زدگی از دست دادم و اکنون نیز فرزند ۹ ساله‌ام (معصومه بهرامی) به خاطر عقرب گزیدگی، چند روزی است که در بیمارستان حضرت ابالفضل میناب وضعیت وخیمی دارد.

وی می‌گوید: محض رضای خدا به داد ما برسید. عقرب ها بصورت گله‌ای و خیلی آشکار روی زمین، لای لباسها، ظروف آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی که در گوشه حیاط منزل هستند وجود دارند و ترس و وحشت بچه هایمان را گرفته است.

تصاویر وحشتناک هجوم عقرب‌های سمی به هرمزگان | عقرب‌ها در حمام و رختخواب مردم! | ۵ فوتی عقرب زدگی در یک روستا؛ مردم امنیت ندارند

عقرب‌ها بعد از بارندگی مونسونی چند برابر شده‌اند

علی احمدی پناه یک مهندس کشاورزی در منطقه شرق هرمزگان می‌گوید: عقرب‌ها و مارها پس از بارندگی مونسونی اخیر بشدت افزایش پیدا کرده‌اند و چون استان هرمزگان در بخش انتهایی مسیر سیلاب‌هایی است که از استان‌های همجوار به سمت دریا می‌رود، لذا این سیلاب‌ها در طول مسیر، خانه بسیاری از عقرب‌ها و مارها را در حاشیه رودخانه‌ها تخریب می‌کند و آنها را با خود همراه می‌سازد و لذا در بخش انتهایی مسیر که رودخانه وسعت پیدا می‌کند، این جانوران موذی فرصت پیدا می‌کنند تا از آب خارج شوند و به سمت روستاهایی بیایند که شرایط زیست دارند.

آمادوک‌ها خطرناک‌ترین عقرب‌ها هستند

بنابر اطلاعات منابع علمی، عقرب‌های آمادوک (گاردیوم) از خطرناک‌ترین عقرب‌ها هستند. سم عقرب‌های گاردیوم بسیار خطرناک است و زهر این نوع کژدم می‌تواند یک انسان بالغ را به راحتی از پا در بیاورد.‌ رنگ نر آن طوسی متمایل به کرم و رنگ ماده آن کرم متمایل به قهوه‌ای است.

هاشمی کارشناس حشره شناسی شبکه بهداشت بشاگرد نیز در این زمینه گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر پس از گزش عقرب، خوددرمانی افراد و یا دیر مراجعه کردن به مراکز بهداشتی و خانه‌های سلامت است.

وی افزود: برخی تجویزهای محلی در استفاده از گیاهان دارویی و ... وجود دارد که برخی از مردم پس از گزش از آن استفاده می‌کنند و با تأخیر بیمار خود را به مراکز درمانی می‌رسانند که دلیل پاره‌ای از مرگ‌و میرها نیز به همین دلیل است و ما در بشاگرد موارد متعددی از آن را سراغ داریم.

نیاز به سم‌پاشی گسترده در پیرامون منازل مردم

علی برزکار یکی از اهالی شرق هرمزگان نیز می‌گوید: انواع سم بسیار گران شده و عملا روستاییان توان خرید سم برای سمپاشی بر علیه عقرب‌ها را ندارند و بیشتر از گازوییل برای فراری دادن عقرب‌ها استفاده می‌کنند که چون در طول روز آفتاب به گازوییل‌هایی که در مجاور خانه‌ها ریخته شده، می‌خورد عملا بوی تند خود را از دست می‌دهد و دوام زیادی ندارد.

عقرب را در صورت امکان همراه بیمار به مراکز درمانی ببرید

دکتر یزدی از پزشکان متخصص شاغل در میناب در این زمینه می‌گوید: از مردم می‌خواهیم که در صورت گزش از سوی مار یا عقرب، حتما در صورت امکان عقرب را در ظرف مناسبی با خود به همراه بیاورند تا در مرکز درمانی متناسب با نوع گزش، پادزهر لازم به بیمار تزریق شود.

آمارهایی که علوم پزشکی هم تأیید می‌کند

بنابر آماری که از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گرفته شده اعلام می‌کند، شمار موارد عقرب گزیدگی طی امسال به میزان قابل توجهی در مناطق مختلف افزایش یافته به طوری که در فروردین امسال ۴۰ درصد، اردیبهشت‌ماه ۳۱ درصد و در خرداد نیز بیش از ۲۵ درصد نسبت به همین ماهها در سال گذشته شاهد افزایش عقرب‌گزیدگی‌ها بودیم. اما در تیرماه آمار بسیار بیشتر هم شده و در تیر ۱۴۰۰، بیش از ۶۸۰ عقرب گزیدگی ثبت شده اما در تیرامسال این رقم به ۹۴۲ مورد رسیده است که ضرورت چاره اندیشی برای مردم مناطقی که در معرض گزش‌های عقرب قرار می‌گیرند را دوچندان ساخته است.

کد خبر 697671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • نادر قیاسی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    12 2
    تنها راه مبارزه با عقرب سم درختی مانند دیازیننون را در آب حل کرده و خانه ها را سم پاشی کنند یک دونه عقرب زنده نمی مونه با تشکر
  • رحمان IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    18 1
    نگهداری مرغ وخروس در محوطه های پر از سوسک و عقرب وحشرات بهترین وسالمترین روش رهایی از دست این حشرات هست
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 1
    عقرب نمیتونه از لوله‌های فلزی و صاف تخت بالا برود. شبها میشه روی تخت خوابید
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      1 0
      پایه تخت ها را هم بذارین داخل کاسه ای از سرکه .
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      2 0
      از دیوار میره بالا میاد سراغت یا از شانس بد طرف از روی سقف میفته رو تختش و بدنش....خداییش خیلی وحشت داره درکشون میکنم.ما شبها از ترس سوسک خوابمون نمیبره این بندگان خدا که جون خودشون و عزیزاشون درخطره.پس کار محیط زیست و جهاد کشاورزی و هلال احمر چیه این وسط
    • خخخخ IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 3
      بیا پاین دادش
  • محمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 0
    در زمان خدمت برای جلوگیری از ورود عقرب به محل استراحت ، دور تا دور اونجا را گازوئیل می پاشیدیم . یک دونه وارد نمی شد .از بوی گازوئیل متنفر هستند .حتی من از ترس اینکه در زمان استراحت داخل پوتینم نرند چند قطره داخل گازوئیل داخل پوتین و ساک می چکوندم
    • ارمین IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      درسته از بوی گازوئیل بدشون میاد ولی اون منطقه به خاطر گرمای شدید هوا و رطوبت گازوئیل و بوی اون دوام زیادی نداره متاسفانه
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    این وظیفه یتاد مدیریت بحذان و هلال احمر است که به داد مردم برسند. حیوانات عقرب خوار هم داریم مثل موش عقرب خوار و حیوانی دیگر به نام دم عصایی
  • دنیای بهتر IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 2
    وقتی این همه انسان به همه جا لطمه زده، این کمترین نتیجه آسیب هاست
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    1- از انباشتن و توده کردن هیزم، الوار و مصالح ساختمانی در خانه ها پرهیزشود. این مواد درصورت مورد نیاز نبودن هرچه زودتر به خارج از منزل منتقل شود. درصورتی که این مواد ضرورتاً باید در منزل مسکونی انباشته شود، باید حداقل هر 6 ماه یکبار آنها را جابه جا کرد و کف محل جدید را قبل از انبارکردن با گازوییل،نفت سفید یا روغن سوخته آغشته نمود. 2- درصورتی که کف حیاط خاکی است، باید این قسمتها را آب پاشی کرد و سپس، با غلتکهاي سنگی موجود در روستا کوبید یا درصورت امکان، آن را به باغچه ي سبزي و گل تبدیل کرد. 3-تمام شکافها و سوراخهاي دیوار باید با مخلوط گل رس و آهک مسدود و تاحد امکان سطح دیوار صاف شود. 4- خاك انباشته در حیاط منازل باید هر سال یکبار زیرورو یا درباغچه پخش و سپس کوبیده شود. 5- خاکی که از بیرون جهت استفادهي کاه گل پشتبام، درون اتاقها یا باغچه آورده شده است باید بازرسی شود
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    6-به علت افزایش مداوم جمعیت، به ویژه در مناطق روستایی و به دنبال آن افزایش فقر، افراد کم درآمد جهت ساخت خانه به حاشیه ي روستاها و شهرها مهاجرت می کنند. این زمینها اغلب زیستگاه عقرب است. از اینرو، قبل از هرگونه ساخت وساز آلودگی این مکانها باید به این افراد اطلاع و روشهاي پاکسازي نیز به آنها آموزش داده شود. 7- لشمه هاي حاصل از لايروبی جويها و نهرها که آب مصرفی درکشاورزي را به مزارع هدایت می نماید، حاوي ریشه ها و ساقه ي گیاهانی است که پس از خشک شدن و پوسیدن در دیوارهي نهرها فضاي متخلخل و مناسبی را جهت زیست عقرب به وجود می آورند. همچنین، سنگ چین هاي اطراف مزارع که به منظور مرزبندي وجداسازي زمینها گذاشته شده است نیز محل مناسبی براي پنهان شدن یا تولید مثل عقرب است . استراحت در کنار این محلها به ویژه در شب ممکن است موجب گزش افراد شود. بنابراین، باید به مردم محلی درباره ي این خطرات هشدارداد. ب) حفاظت فردي 1- درباره ي بازي با پاي برهنه یا دمپایی و احتمال خطر گزش عقربها به ویژه در اوایل شب به کودکان هشدار داده شود.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    -هر روز باید لباسها و کفشها را قبل از پوشیدن به خوبی تکاند و حوله و لباس خواب را خوب بررسی کرد 3-کارگران و کشاورزان در هنگام کار در شب از کفشهاي ساقدار یا چکمه استفادهکنند. 4-در هنگام کار و جابه جاکردن مصالح ساختمانی، الوار و چوب ازدستکش استفاده شود. درحین جابه جایی لوازم و اشیا در منازل وانبارها به طور کامل احتیاط شود. 5-هنگام خواب از تخت خوابهاي پایه بلند فلزي( لولهاي گالوانیزه)استفاده شود. چنانچه از تخت خوابهاي پایه چوبی استفاده می شود،پایه هاي آن را داخل ظرفی صاف با دیوارهي بلند قراردهند. همچنین، وسایل خواب باید قبل از استفاده بازرسی و تکانده شود. 6-تخت و وسایل خواب، مانند بالش، تشک و پشه بند نباید با دیوار یا شاخ و برگ و تنه ي درختان هیچگونه تماسی داشته باشد. رعایت حداقل 50 سانتیمتر فاصله با دیوار ضروري است . 7-هنگام رفتن به گردش یا تفریح از نشستن یا خوابیدن روي زمین به خصوص در اوایل شب خود داري شود و در بازگشت وسایل و لوازمی مانند پتو و زیرانداز بااحتیاط جمع شود.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    -از توقف در جاده هاي بیابانی و نشستن روي خاك هاي انباشته شده که به منظور هدایت آبهاي ناشی از بارندگی به زیرپلها است و همچنین، خاكریزهاي کنار ریل راه آهن خود داري شود. 9-خانه ها نور کافی داشته باشند و فضاي حیاط، مستراح و آشپزخانه درطول شب به ویژه در مناطق روستایی پرخطر روشن باشد. نکات: بهترین اقدام پیشگیری دوری جستن از محل زندگی عقربها، نوسازی و بهسازی اماکن قدیمی جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله میباشد. در محلهائیکه عقرب زیاد مشاهده میشود لازم است محلهای مرطوب در انبارها، زیر کاشی و کنار فرشها و محل نگهداری البسه، رختخواب، کفشها کنترل بیشتری گردد. در موقع استفاده از لباس یا کفش یا رختخواب دقت شود. در موقع استراحت در چنین اماکنی حتماً‌ از تخت استفاده گردد