یک دانشمند و کارآفرین ایرانی‌تبار به همراه پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ سوئد بینایی را به ۱۴ فرد نابینا بازگرداند.

implant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل سی‌بی‌اس از پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ سوئد شامل دکتر مهران رفعت از بخش مهندسی بافتی با همکاری شرکت LinkoCare (که رفعت بنیانگذار و مدیرعامل آن است) توانستند با استفاده از یک ایمپلنت ویژه قرنیه که از کلاژن رده پزشکی به دست آمده از پوست خوک ساخته شده است، بینایی را به این گروه افراد بازگردانند.

این ایمپلنت برای درمان افرادی که دچار بیماری‌های قرنیه که خارجی‌ترین لایه چشم که شفاف است، به کار رفته است. بیماری‌های قرنیه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کنند و باعث مشکلات بینایی می‌شوند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که شمار تخمینی ۱۲/۷ میلیون نفر در سراسر جهان در فهرست پیوند قرنیه قرار دارند که تنها درمان قطعی برای افراد دچار نابینایی قرنیه‌ای است و فقط یک نفر از هفتاد نفر مبتلا آن امکان جراحی پیوند قرنیه را پیدا می‌کنند. اغلب افراد نیازمند این جراحی که نیازمند اهدای قرنیه انسانی است، در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط در آسیا، آفریقا و خاورمیانه زندگی می‌کنند.

اما این بررسی جدید که نتایج آن در ژورنال Nature Biotechnology منتشر شده است، می‌تواند یک راه‌حل جدید و کمتر تهاجمی برای این مشکل ارائه دهد.

ایمپلنت‌های قرنیه ساخته‌شده با این روش جدید زیست‌فناوری به ۱۴ نفر در هند و ایران داده شدند که از قبل نابینا بودند و شش نفر دیگر که در آستانه از دست دادن بینایی‌شان بودند. دانشمندان به طور فوری نتایج امیدوارکننده‌ استفاده از این روش جدید را مشاهده کردند.

ایمپلنت قرنیه‌ ساخته‌شده بوسیله پژوهشگر ایرانی‌تبار بینایی را به ۱۴ نفر بازگرداند
مهرداد رفعت (راست) از بخش مهندسی بافت دانشگاه لینشوپینگ سوئد و بنیانگذار شرکت LinkoCare و نیل لگالی، استاد دانشگاه لینشوپینگ

مزیت‌های روش جدید نسبت به پیوند قرنیه 

روش درمانی معمول پیوند قرنیه که در آن پزشکان باید با جراحی قرنیه اهدایی را در چشم بخیه بزنند، همچنین با خطر رد پیوند، عوارض مربوط به التیام، عفونت‌ها، آستیگماتیسم و نیاز حمایت درازمدت همراهی دارد. اما این روش جدید به پزشکان اجازه می‌دهد ایمپلنت بدون اینکه نیازی به بخیه زدن باشد و با برشی به صورت با حداقل تهاجم یا با لیزر پیشرفته یا با دست درون قرنیه قرار دهند.

به گفته این پژوهشگران، در این شیوه بافت به سرعت بهبود پیدا می‌کند و یک دوره هشت هفته‌ای درمان با قطره‌های چشمی مهارکننده ایمنی برای جلوگیری از رد شدن این ایمپلنت کافی است. در حالیکه در پیوند معمول قرنیه، داروهای مهارکننده رد پیوند باید برای چندین سال مصرف شوند.

این پژوهشگران می‌گویند این گروه بیماران را برای دو سال پیگیری کردند و هیچ عارضه‌ای در آنها مشاهده نشد.

پیگیری این بیماران نشان داد که قرنیه‌های جدید آنها به حالت طبیعی بازگشته‌اند و میزان بینایی آنها در حدی مشابه با پیوند قرنیه معمول بهبود پیدا کرد. در پایان این بررسی، همه ۱۴ نفری یکه زمانی نابینا بودند، بینایی کاملشان را به دست آوردند و سه نفر آنها به دید کامل ۲۰/۲۰ رسیدند.

این دانشمندان می‌گویند بافت کاشتنی مهندسی‌زیستی‌شده کلید حل کردن معضل بار جهانی نابینایی قرنیه‌ای است.

این قرنیه‌های ساخته‌شده با مهندسی زیستی به جز در دسترس‌تر بودن نسبت به قرنیه‌های اهدایی برای مدتی طولانی‌تری هم نسبت به آنها قابل‌نگهداری هستند: این ایمپلنت‌های قرنیه را می‌توان برای دو سال ذخیره کرد در حالیکه این مدت برای قرنیه‌های اهدایی فقط دو هفته است. همچنین از آنجایی که این قرنیه‌ها بسته‌بندیشده و استریل هستند، بر خلاف قرنیه‌های اهدایی در موارد شیوع ویروس‌ها نیازی به آزمایش از لحاظ وجود عوامل بیماری‌زا در آنها ندارند.

البته این پژوهشگران پیش از اینکه این شیوه درمانی جدید رسما تایید شود، باید کارآزمایی بالینی بزرگتری انجام دهند و آنها همچنین می‌خواهند کاربرد این شیوه را در بیماری‌های دیگر چشمی آزمایش کنند.

مهرداد رفعت، پژوهشگر و کارآفرین دخیل در طراحی و تولید این ایمپلنت‌ها می‌گوید:‌«ما تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم تا همه افراد و نه فقط ثروتمندان به اختراعمان با قیمتی ارزان و به طور گسترده به قرنیه اختراعی‌مان دسترسی داشته باشند. به همین علت این فناوری را می‌توان در همه بخش‌های جهان به کار گرفت.»

کد خبر 697639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    21 2
    در داخل کشور خودمون هم متخصصانی داریم که کور میکنن ولی شفا نمیدن!!!
  • DE ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    26 2
    اینها نابغه های کشورن که مجبور به فرار شدن در کشور هیچ بهایی به آنها داده نمیشه اگر ایران بود سالیانه کلی ارز به کشور سرازیر میشد در دنیا اگر اختراع ویا پیشرفتی هست قطعا یک ایرانی پایه گذار ه همینه که سفارت ترکیه داره سرمایه گذاری روی جوان های ایرانی می کنند جهت جذب متاسفانه کسی قدر این گنج های کمیاب را نمی داند ... حالا یه عده میگن اگر کسی نمیخواد میتونه جمع کنه از ایران بره رفتن نگاه کنید
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    12 1
    درود بر شرفتان .
  • حسین IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    15 1
    آفرین ودرود به شرفت! ادم افتخار میکنه مخصوصا که ایرانی باشه.اخرتتو بیمه کردی خوش بحالت...
  • محمد IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    خدا پدر مادرش را بیامورزد
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 0
    واقعا خداقوت،حیف مسئولین کشور لیاقت داشتن چنین مغزهایی رو نداشتن و باعث شدن اینا فرار کنن
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    اینجا هم دکتری می شناسم دراین اوضاع کشور دارو خودش قبلأ گرفته قیمت دو برابر به بیمارش می فروشد
  • سلام اهواز IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    با سلام و احترام مادر اینجانب در کودکی به دلیل ابله از دو چشم نابینا میباشد آیا با این روش می‌شود بینایی خود را بدست آورد اگر ممکن است لطفا کنید به ایمیل اینجانب پیام بدهید
  • مهران IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    آفرین صدبار آفرین
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام امیدوارم تمامی انسانهاییکه در جهت خدمت به هم نوعشان تلاش می کنند تا آخر عمر سلامت شاد و خوشبخت باشند. ایکاش برای خشکی شبکیه چشم هم علاجی پیدا می کردند
  • سید دلها IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    ماشاالله به این ایرانی عزیز و تیمشون باعث شادی و سرور هستند .
  • محسن IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    درود بر جناب آقای دکتر رفعت .باعث افتخار شیراز,ایران و جهان هستند.درجه یک.خوش اخلاق ,انسان دوست و خوش تیپ.شیرازی و با حال.