مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

هند کشوری بزرگ است که جمعیت آن تنوع فرهنگی و اعتقادی بالایی دارند. هر گوشه از این سرزمین پر شده با جزئیات ریز فرهنگی که آشنایی با آن‌ها، آشنایی با تاریخچه‌ای عمیق فرهنگی است. در این مطلب با دو عید هند آشنا خواهیم شد که هر دو از مهم‌ترین اعیاد هندوستان است. پس اجازه دهید عمیق‌تر با فرهنگ مردم هند آشنا شویم.

جشن نور

باید با این دو عید کشور هند آشنا شوید!

جشن نور هند که با نام دیوالی هم شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین اعیاد کشور هند است. این جشن نمادی از پیروی خیر بر علیه شر است. در حقیقت بسیاری از عناصر فرهنگ مردم هند با چنین مفاهیمی سر و کار دارد. پیروی خیر بر علیه شر یا پیروزی نور بر علیه تاریکی.

به همین خاطر می‌توان ارتباط نزدیکی را میان فرهنگ ایرانی و فرهنگ هند پیدا کرد. این ارتباط به خاطر چندین قرن تبادل اطلاعات میان دو کشور و دو فرهنگ است. گاهی این تبادل با مهاجرت فلاسفه و صاحب نظران هر کشور به کشور دیگر به وجود آمده و گاهی هم به خاطر لشکرکشی‌های سلسله‌های پادشاهی دو کشور بوده.

جشن نور هند را می‌توان تا حدی به چهارشنبه سوری ایرانی یا حتی نوروز ایرانی تشبیه کرد. جشن نور هند تا پنج روز ادامه پیدا می‌کند. پیش از جشن تمامی کسانی که به این عید باور دارند، خانه‌تکانی می‌کنند و  اجازه می‌دهند تا زندگی تازه جریان داشته باشد.

الهه توان و کامیابی که لاکشمی باشد در این جشن حضور دارد و مردم پنجره خانه را برای خوش‌آمدگویی به او باز می‌کنند.

مردم شمع روشن می‌کنند و در طول این جشن نورهای گرم و رنگی کل هند را پر می‌کند.

جشن رنگ

باید با این دو عید کشور هند آشنا شوید!

جشن رنگ هند که با نام هولی شناخته می‌شود، شاید یکی از معروف‌ترین جشن‌های جمعی و فرهنگی جهان باشد. این جشن هم حال و هوایی همچون نوروز دارد اما جشن و شادی آن کمی متفاوت‌تر و پرانرژی‌تر است.

جشن رنگ نمادی از به پایان رسیدن سرمای زمستان و فرارسیدن شکوفه‌های بهاری است. اصلی‌ترین عنصر این جشن، پاشیدن رنگ به یکدیگر است. البته که بخش‌های مختلفی در این جشن وجود دارد. بر اساس اطلاعات فلایتیو، این جشن حداقل چندین بخش دیگر با نام‌هایی مثل «هولیکا داهان» دارد.

عموما جشن رنگ هند در دو روز متفاوت و پشت سر هم برگزار می‌شود. روز اول به عبادت و نیایش می‌گذرد. به نوعی آماده شدن برای جشنی که در پیش است. روز دوم اما همان روزی است که تصاویر آن را همه جا دیدیم. روزی برای پاشیدن رنگ‌های جیغ و متنوع.

سنت‌ها و فرهنگ مردم هند همچنان پابرجاست. با این حال برخی از بخش‌ها کمی تغییر کرده. به عنوان مثال جشن رنگ هند قبلا فقط با پودرهای رنگی برگزار می‌شد. اما چند سالی است که نسل جوان از تفنگ‌های آب‌پاش یا بادکنک‌های پر از رنگ این جشن را برگزار می‌کنند.

این دو عید، دو ستون مهم در فرهنگ هند است. مطمئنا با سفر به هند می‌توانید بیشتر و بیشتر با این کشور جذاب و پر جنب و جوش آشنا شوید.

کد خبر 697604

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز