گروه اجتماعی: انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، نسبت به خطرات استفاده از داروی «هالوتان» در اتاق‌های عمل هشدار داد.

هالوتان یک نوع داروی تبخیری بیهوش است که به خاطر عوارض جانبی، در شبکه‌های بهداشت و درمان جهان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ولی هم‌اکنون در 90 درصد بیمارستانهای دولتی ایران از این دارو استفاده می‌شود و 20 درصد بیمارانی که با این دارو بیهوش می‌شوند دچار عوارض کبدی و آن دسته که زمینه مشکلات کبدی دارند با یک بار تماس، دچار عارضه کبدی خواهند شد.

به گزارش همشهری، دبیرخانه شورای بررسی و تدوین داروهای ایران معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت آمادگی خود را برای بررسی مجدد داروی هالوتان اعلام کرد. از آنجا که سیستم دفع گازها در اتاق عمل اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌خوبی انجام نمی‌شود، استفاده از هالوتان نه تنها برای بیمار، بلکه برای پرسنل اتاق عمل نیز عارضه به همراه خواهد داشت و در حالی که جایگزین این دارو، نیاز به بودجه‌ای در حدود 3 میلیون تومان برای هر اتاق عمل دارد که اگر این بودجه فراهم نشود بیماران در معرض خطرات جدی قرار می‌گیرند.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت اعلام کرد: 90 درصد داروهای بیهوشی مورد استفاده در ایران پرویفول و تیوپنتال است.

محمدرضا فاضلی با بیان این مطلب اظهار کرد: بنابر آمارهای موجود تنها حدود 3 درصد داروهای بیهوشی مصرفی در بیمارستانها از نوع هالوتان است که فراتر از استانداردهای جهانی نیست.

این در حالی است که مسئول انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران، اعلام کرد: 90 درصد داروهای بیهوشی در کشور استاندارد نیست و داروی جایگزین هالوتان (که در حال حاضر در بیمارستانها استفاده می‌شود) بسیار گران است و هنوز وارد پروتکل دارویی کشور نشده است.

بیمار حق دارد در خصوص انتخاب داروی بیهوشی خود با پزشک مشورت کند

آماده شدن برای بیهوشی همیشه مستلزم انجام دادن آزمایش‌هایی ویژه با توجه به سن و جنس بیمار و همچنین مصاحبه پیش از بیهوشی است.

بیمار معمولاً روز قبل از عمل با متخصص بیهوشی خود ملاقات می‌کند و می‌تواند حتی درباره انتخاب داروی بیهوشی یا بی‌حسی خود با او مشورت نماید.

پزشک درباره بیماریهایی جسمی حاد یا مزمن مثل سرماخوردگی یا بیماری قلبی و دیابت، داروهایی که بیمار مصرف می‌نماید، حساسیت‌ها، سابقه بیهوشی و مصرف، سیگار یا مواد مخدر سؤال می‌کند، آنچه که فرد به گروه پزشکی می‌گوید محرمانه است و برای سلامتی بیمار لازم است پس باید صادقانه جواب داده شود.

پس از انجام جراحی، شنوایی نخستین حسی است که برمی‌گردد و در این مدت به هوش آمدن (ریکاوری) بیمار دچار عوارض جانبی ناشی از بیهوشی مثل تهوع، تشنگی، لرز، نفخ، گلودرد ناشی از عوارض بیهوشی عمومی و بی‌حسی و مور مور شدن و درد پشت از عوارض بی‌حسی منطقه‌ای یا موضعی است.

کد خبر 6976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز