دانشمندان قدیمی‌ترین هسته یخی زمین را کشف کرده‌اند که برخی از بخش‌های آن به طور بالقوه نمونه‌هایی به قدمت ۵ میلیون سال را حفظ کرده است.

هسته یخی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیچر، دانشمندان نمونه‌های قدیمی‌تری از یخ را پیش‌تر در جاهای دیگر پیدا کرده‌اند که قدیمی‌ترین آنها به ۲.۷ میلیون سال قبل بازمی‌گردد.

این کشف جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا رسوبات یخی حاوی گازهای گلخانه‌ای جو زمین را در زمانی که چرخه‌های پیشروی و عقب‌نشینی یخبندان سیاره تازه شروع شده بود، تجزیه و تحلیل کنند. همچنین می‌تواند به طور بالقوه سرنخ‌هایی را در مورد آنچه که عصر یخبندان را آغاز کرده است، ارائه دهد.

هسته یخی پر از رسوب به طول نزدیک به ۱۰ متر در دره اونگ در کوه‌های ترانس تارکتیک پیدا شد که شرق و غرب قطب جنوب را از هم جدا می‌کند.

این مطالعه در ژورنال The Cryosphere در ۱۵ ژوئیه منتشر شد.

دانشمندان توانستند سن مناسب یخ را هنگام حفاری هسته یخی به طول ۹.۵ متر (۳۱ فوت) در تابستان ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیم‌کره جنوبی تجزیه و تحلیل کنند.

آنها سن مواد را در اعماق مختلف ثبت کرده‌اند. به گفته آنها، قدمت بخش بالایی حدود ۳ میلیون سال تخمین زده می‌شود، در حالی که قدمت بخش پایینی بین ۴.۳ تا ۵.۱ میلیون سال است که تقریبا دو برابر رکورددار قبلی با ۲.۷ میلیون سال قدمت محسوب می‌شود.

صفحات یخی از گرینلند و قطب جنوب کلید درک علم آب و هوای مدرن هستند. به طور سنتی، دانشمندان در مکان‌هایی حفاری می‌کنند که سال به سال لایه‌های یخ انباشته می‌شوند و جریان‌های یخبندان آن را مختل نمی‌کنند.

این کشف توسط پروژه فراتر از اروپا برای هسته‌سازی یخ در قطب جنوب (EPICA) انجام شد. برنامه توسط کمیسیون اروپا تامین مالی شد و توسط موسسه علوم قطبی Cnr (شورای تحقیقات ملی ایتالیا) و بررسی قطب جنوب بریتانیا (BAS) انجام گرفت.

کد خبر 697326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha