افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر سازمان تامین اجتماعی (سایر سطوح درآمدی) که با گلایه‌ها و اعتراضاتی همراه شده بود با تصمیم اخیر دولت در مسیر اصلاح قرار گرفته و آن‌طور که سرپرست وزارت رفاه گفته قرار است هفته آینده نهایی و جزئیات آن اعلام شود.

حقوق - پول - اسکناس

به گزارش همشهری آنلاین، افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی برای سال جاری اوایل خردادماه در هیئت دولت به تصویب رسید و بر این اساس حقوق حداقلی‌بگیران که ۶۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند، مشمول افزایش ۵۷.۴ درصدی  - مطابق مصوبه شورای عالی کار و حداقل حقوق و دستمزد کارگران - شد و حداقل دریافتی آنها به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

همچنین حقوق آن دسته از مستمری بگیران که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند ( ۳۲ درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی)،  ۱۰ درصد افزایش یافت و مبلغ کمک معیشتی ۶۵۰ هزار تومان به آنها تعلق گرفت. مستمری بگیران بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق (شش درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی) نیز مشمول افزایش ۱۰ درصدی پایه حقوق شدند.

در این میان بازنشستگان  غیرحداقلی بگیر این میزان افزایش حقوق را خلاف ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی دانستند. در نهایت با ورود مستقیم رئیس جمهور برای رفع دغدغه بازنشستگان، پیگیری‌هایی انجام و در نهایت تصمیم‌گیری در این باره به وزرای عضو هیئت امنای تامین اجتماعی سپرده شد و یازدهم مردادماه بود که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تشریح آخرین تصمیمات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیئت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.

محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت دولت، در توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت اصلاح مستمری بازنشستگان، اظهار کرد: با تاکید رئیس جمهور، اختیارات هیئت وزیران به وزرای عضو هیئت امنای تامین اجتماعی تفویض شد. وزرای عضو هم بر اساس اختیاراتی که در چارچوب پایداری منابع سازمان تامین اجتماعی به آنها واگذار شده بود اصلاح مستمری سایر سطوح بازنشستگان را پذیرفتند.

وی افزود: از آنجایی که بخشی از این منابع به صورت تعهدی دیده شده ، لازم است به منابع نقدی تبدیل شود لذا جلساتی را با نمایندگان بازنشستگان داشتیم و پیشنهادات خوبی دادند و ما این پیشنهادات را بررسی کردیم. در هفته آتی نیز نشست دیگری با نمایندگان بازنشستگان خواهیم داشت و در نشست سراسری آنها که هفته آینده برگزار خواهد شد شرکت خواهیم کرد و اصلاح مستمری را جهت اجرا، نهایی می کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعمال و اجرای این اصلاحیه برای حقوق بازنشستگان گفت: به تفصیل در نشستی که با خبرنگاران در هفته آینده خواهیم داشت، در این باره صحبت و جزئیات را به اطلاع خبرنگاران و بازنشستگان خواهیم رساند. تصمیم لازم در این باره اتخاذ شده است و اجرایی شدن تصمیم احتیاج به صحبت و جلسه با بازنشستگان و نمایندگان دارد که جزئیات آن را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

صدور احکام جدید در شهریور

همچنین شب گذشته، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز درباره زمان اعمال اصلاحات روی احکام بازنشستگان گفت: با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

کد خبر 697256
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    8 0
    امروز جمعه 21 مرداد ماه سال 1401 است که تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست چرا؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس!
  • بازنشسته تأمین اجتماعی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    5 0
    مسئولان حقوق‌های اندک بازنشستگان را غیرمنصفانه بدانند شفاف‌سازی درباره پرونده فساد‌های کلان مالی و حقوق‌های نجومی، دلگرمی و همکاری مردم در پیشرفت برنامه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در کشور را به همراه می‌آورد، از مسئولان درخواست می‌شود همانگونه که پرداخت‌های نجومی و امتیازهای ویژه برخی مدیران را ناعادلانه می‌دانند، پرداخت حقوق‌های اندک به بیشتر کارمندان و بازنشستگان را نیز غیرمنصفانه بدانند و قدری هم به فکر معیشت آنان باشند، تا سفره‌‌هایشان هر روز کوچکتر نشود. بازنشسته تأمین اجتماعی
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    7 0
    در این مدت 6 ماه و 21 روز در رسانه ها بیش از 999 هزار بار در باره عملکرد و رفتار مسئولین بانک ها از پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیونی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی شکایت و اعتراض کرده ایم ولی متاسفانه رئیس جمهور، رئیس کل مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی، مسئولان و نمایندگان مجلس هم تاکنون هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    5 0
    وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده‌گذاری ‌کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، می‌توانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وام‌ها را همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به بانک‌ها نمی‌فرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟ بازنشسته تامین اجتماعی
  • بازنشسته تامین اجتماعی سایر سطوح IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    5 0
    اقای زاهدی وفا و اقای موسوی شما اول سال گفتی ما هیچ مشکلی برای اجرای مصوبه شورای عالی کار و دستمزد نداریم حالا چه نقشه ای است که نیاز به منابع دارید ادم دروغ گویی کم حافظه است بخدا فقط مصوبه ی شورای عالی کار و دستمزد باید بعد شش ماه از سال اجرا شود ولاغیر این شش ماه هرچه سود کردید بس است
  • محمد عاشوریان IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    3 0
    معلوم نیست چه خوابی برای باز نشستگان دیده اند،از جیب غیر حداقل بگیر برداشته اند و به کسانی داده اند که ده سال پرداخت بیمه داشته اند حالا نمی دانند چکار باید بکنند.
  • رضا پناهی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 2
    سلام از اینکه میشنوم قرار است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کنه خوشحالم. اما کسی نیست به حقوق بازنشستگان کشوری یک نگاهی بندازد. ما اجناس را از جای دیگری میریم. گرانی برای ما نیست.
  • بازنشسته مستاجر RO ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 0
    شما با کم محلی به قانون و باز گذاشتن دست موجران برای افزایش اجاره مسکن بدون جلسه و گرد هم آیی هیئتهای امنا !!!! و با وجود اینکه میدانید امسال بجای 25 درصد افزایش اجاره بالای 300 درصد اضافه اجاره بها شده برای چندرغاز درصد حقوق اضافه کردن دنبال منابع مادی هستید در صد قابل توجهی از موجران سینه چاک شما هستند و دعاگوی شما که شب میخوابند صبح بلند میشند با تصمیمات غیر منتظره شما جیبشان پرپول میشود... اون موقع ما باید بخاطر اضافه حقوق به حقه مان بر شما .......
  • بازنشسته IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    4 0
    برادران و خواهران بازنشسته تامین اجتماعی حکایت این آقایان شده مثل چوپان دروغگو ودم خروس هم زده بیرون نمی دونم قسم آقا ابوالفضل را قبول کنیم یا دم خروس را با وعده های سر خرمن های این آقايان باز هم فکر کنم سر کاریم
  • بازنشسته IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    فقط اجرای مصوبه قانونی شورای عالی کار 38 درصد + 500
  • اموزگاربازنشسته IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 2
    هی ما بازنشستگان کشوری هم خدایی داریم هی هی هی
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    مسئولان ونمایندگان حقوق خودشان را چراغ خاموش هر چقدر که می خواستند زیاد کردند وهیچ حرفی از گرانی وتورم نبود حداقل بگیران با12 سال 11ملیون و700 هزار تومان 57/ اضافه کردن این چه عدالت مستمری بگیران تامین با 30 سال کار 7 ملیون باید 57/ به مستمری اضافه کنند
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    حداقل بگیران هم سی سال حق بیمه پرداخت کردن چرا باید زیر شش میلیون حقوق بگیرن اونم یک فرد بازنشسته مستاجر باداشتن عروس ودامادو نوه.چرا حقوق مارو تا ده میلیون اضافه نمیکنین ماهم سی سال پول دادیم بابقیه چه فرقی نیکنیم چراعدالت رعایت نمیشود با این حقوق شما چندروز میتوتبن زندگی کنین