همزمان با رسیدن یاغی به قسمت ۱۳ و ۱۴ برخی منتقدان نکات قابل توجه ای را درباره ساخت و پرداخت این مجموعه پرمخاطب مطرح کردند.

تازه ترین تصاویر یاغی

 به گزارش همشهری آنلاین، گل‌بو فیوضی نویسنده و منتقد سینما با طرح نکاتی در نقد سریال «یاغی»به کارگردانی محمد کارت در صفحه خود نوشت:

«بله. بد. در اپیزودی که ژانر را عوض می‌کند، آدرس اشتباه می‌دهد و همه‌چیز ساده‌لوحانه و در کم‌ترین اعتماد ممکن به هوش مخاطب پیش می‌رود. فکر می‌کردیم پس از دو اپیزود قبلی و رویکرد اپیزودمحور آن‌ها در پرداخت، اپیزود سرنوشت‌ساز غائله‌ی اسیدپاشی سریال را به ریل اصلی برگرداند اما...

 فیلم‌نامه: بد

یادتان است داستان اصلی چه بود؟ سفر قهرمان. پسری که می‌خواست از جنوب شهر به تیم ملی کشتی برسد. به عشقش. حالا قصه چیست؟ داستان بهمن با گذشته‌ای سیاه که نمی‌تواند از آن فرار کند. هر قسمت دو سه پرانتز تازه باز می‌شود بدون آن‌که قبلی‌ها بسته شود.

مثال این‌که، هنوز پرانتز اکبر مجلل و دردسرهای بهمن با اشتباه محاسباتی‌اش باز است، پرانتز دخیل‌بودن بهمن در ماجرای عزیز مطلا و بی‌اعتمادی طلا هم به او باز می‌شود. این دو پی‌رنگ تازه، تمام دست‌آورد ماجرای چند اپیزودی اسیدپاشی و ورود شخصیت شیما به قصه بود؟ کدام این‌ها به سفر شخصیت جاوید از نقطه‌ی A به B ختم می‌شود؟ اگر پاسخ این است که قصه‌ی بهمن خط اصلی این سریال یا هم‌پای قصه‌ی جاوید است، که خب پس سریال چند اپیزود ابتدایی خود، آدرس اشتباه به مخاطب داده.

از همه‌ این‌ها بگذریم، اصلن سریالی که با یک قصه‌ی ملودرام یا درام جنوب‌شهری آغاز کرده، چرا به تریلر رسیده؟ یک قتل مقابل چشم قهرمان اصلی (آیا جاوید قهرمان اصلی است اصلن؟) رخ داده. او از حالا به بعد یا باید وارد شبکه‌ پیچیده‌ توطئه و جنایت شود، یا مقابل آن‌ها بایستد. این دو خط چه ارتباطی با قصه‌ آن پسر اصلی داستان دارد که می‌خواست به عشقش برسد و تغییر طبقه دهد (قصه‌ی سالتو؛ محل اقتباس اصلی سریال)؟ از هر سمتی که نگاه کنیم، توییست این قسمت یا کلیف‌هنگر یا هر اسم دیگری که دوست دارید صداش کنید، سریال را به کلی از ریل چیده‌شده یا آدرسی که به ما داده بود خارج و تمام اتفاقات قبلی را تبدیل به یک آدرس غلط کرد.

از همه‌ این‌ها که بگذریم روند اتفاقات درون اپیزود چیدمان محض و دستورات فیلم‌نامه‌نویس به شخصیت‌هاست. شیمای باهوش و تیم قلچماقش ناگهان پیزوری‌هایی می‌شوند که با یک تلفن فریب می‌خورند، خود چرخاننده‌ی ماجرا بدون این‌که کسی را برای سروگوش آب‌دادن بفرستد تک‌وتنها راهی محل اتفاق می‌شود، وقت گیر افتادن ناگهان تمام آن طرح توطئه‌ سال‌ها فکرشده جای خود را به یک چندشخصیتی که توان کنترل رفتار لحظه‌ای بعد خودش را ندارد می‌دهد و درنهایت وقتی کیفش را با یک بهانه‌ ابلهانه پرتاب می‌کند، هیچ‌کس نمی‌پرسد آن کیف چیست یا برود از آن جوی کم‌عمق (و نه رودخانه‌ی خروشان یا کانالی با ارتفاع زیاد) برش دارد. یک دست همه‌چیز را کنترل می‌کند به سمت پایان دل‌خواه نویسنده‌ها برای ادامه‌ی مسیری که چیده‌اند، جای این‌که عکس‌العمل‌ها حاصل روند حرکتی شخصیت‌ها تا این‌جا باشد.

کارگردانی و فنی: قابل دیدن

نیمی ازاین اپیزود در دو سکانس ۱۱دقیقه‌ای و ۹دقیقه‌ای توی ماشین و در محل عروسی قدیم شیما و بهمن می‌گذرد. وضع باقی اپیزود هم در سکانس‌های طولانی و دیالوگ‌محور بهتر از این نیست ولی بگذارید روی همان دو سکانسی که اول گفتم تمرکز کنیم. سکانس توی ماشین که ذات آن جست‌وجو و تنش است، می‌تواند در چند نوبت متوقف و جای آدم‌ها با هم عوض شود.

اگر فیلم‌نامه‌نویس‌ها روی کاغذ برای خردکردن این سکانس و حجم اطلاعاتش فکری نکرده‌اند کارت در اجرا باید چنین کند که نمی‌کند. عین همین وضعیت در خانه‌ قدیمی محل عروسی شیما و بهمن هم برقرار است. آن‌جا اما کارت و لطفیان به‌دلیل گسترده‌گی فضا امکان نورپردازی ویژه و کار با کنتراست‌ها را دارند.

دو سکانس به لحاظ زمانی تقریبن هم‌اندازه‌اند اما اولی اندازه‌ یک قرن طول می‌کشد و دومی خیلی سریع می‌گذرد. وقتی از کارگردانی و خون‌دادن به قصه‌ روی کاغذ حرف می‌زنیم داریم از سکانسی شبیه این دومی حرف می‌زنیم. افسوس که تک‌افتاده است چنین اجرایی در این اپیزود.

بازی‌های این اپیزود که تقریبن همه‌ی بازیگران اصلی این چندقسمت را در خود دارد، چندپاره‌ترین میان تمام اپیزودهاست؛ تقریبن هر بازیگری ساز خودش را می‌زند و کارگردان مقهور ستاره‌هایش در اجراهای اور-اکت‌شان است. در سکانس آخر هم که اصلا جای شخصیت‌ها را به کلی گم می‌کنیم؛ درست مثل منطق‌شان برای اکتی که انجام می‌دهند.

 بازیگری: بد

نیکی کریمی و انتخابی که برای ایفای نقش شیما کرده قابل احترام است. این‌که خواسته خودش را به چالش بکشد. شبیه انتخاب سال گذشته‌اش در «دسته‌ی دختران» برای کار با لهجه و در اقلیمی دیگر. با این حال و البته متاسفانه این تلاش هم شبیه همان فیلم یک شکست تمام‌عیار است. انتخاب‌های کریمی برای شخصیتی دچار اختلال روانی، بیش‌تر شبیه یک زن تحت‌تاثیر الکل یا مواد است و هیچ سمپاتی و هم‌دلی قابل قبولی از مخاطب، وقتی دارد تلخ‌ترین حقایق زندگی‌اش را می‌گوید و مشت بدمن‌های قصه را باز می‌کند، نمی‌گیرد. در این آوردگاه هیستری و عصبیت، دیگران هم گوی سبقت را از هم می‌ربایند. با بدترین سکانس‌های علی شادمان، طناز طباطبایی، پارسا پیروزفر و مهدی حسینی‌نیا در تمام اپیزودهای پخش‌شده سر و کار داریم.

به گزارش همشهری آنلاین، یاغی روایتی از زندگی جوانی است گرفتار سیاهی زاغه‌های جنوب شهر که می خواهد خود را از آن منجلاب نجات دهد. پارسا پیرزوفر، علی شادمان، نیکی کریمی، امیر جعفری، طناز طباطبایی،‌ فرهاد اصلانی،‌آبان عسگری و عباس جمشیدی‌فر از دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال حضور دارند.

کد خبر 697051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • ژنگمن IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    3 2
    از قسمت یازدهم به بعد سریال که به نظر جذاب می‌آمد تبدیل به اثری ملال آور و غیر قابل دیدن شد .نمی‌دونم شاید ممیزی تیشه به ریشه اش زد.
  • تتا IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    3 4
    خیلی عالیه یاغی هیچ عیبی نداره بهترین فیلم ایران ❤️❤️❤️❤️🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • اعظم IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    2 8
    خیییلی هم سریال جذابی هست اکثرا هم پیگیر هستن بخصوص جوان‌ها حالا نمیخواد شما انتقاد کنی حسادت کنی دوستداری متوقف کنی بخدا که حسادت خوب نیست ما متشکریم از آقای کارت و از انتخاب بهترین بازیگرانش
  • ناشنلس و دوستان IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    2 5
    فقط چند قسمت اول آن خوب بود قبل از حضور طناز طباطبایی و پارسا پیروز فر ...
  • یوسف IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    4 4
    یاغی سریالی درجه یکه ازبس مختاروجومونگ ستایش نگاه کردیم حالمون داره بهم میخوره بجای انتقادالکی بفکرفیلم جدیدوایه مخاطبان باشیدچراچرت پرت میگید بجای تشویق کردن کارگردان تهیه کنندها داریدنابودشون میکنید
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    4 3
    نیکی کریمی نقشش خیلی بی مزه بود
  • سعید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    4 4
    باز یه سریال خوب اومد بیرون و منتقدان بیدار شدن ، خب این منتقدا اینقدر حالیشونه چرا خودشون یه فیلم یا سریال نمیسازن ، در کل بیرون گود نشستن و حرف زدن اسونه
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 6
    بهترین بازی نیکی کریمی بوده
  • Shahin IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    2 3
    اقای منتقد لطفا دیگه سریال نبین تو که حوصله ی پرانتز باز شدن وسط فیلمو نداری. تو اگه گیم اف ترون و وست وورلد رو ببینی مخت میپیچه چون پر از این پرانتز هاست درون سریال که تا اخر سریال تکلیفش مشخص نمیشه. همه میدونن منتقدا هیچی از چیزی که نقد دارن میکنن نمیدونن.اونم تو ایران که مبحث کارشناسی یک موضوع اصلا کارشناسی نیست و سلیقه ای و هردمبیل هست و بر پایه ی جنسی هست که ساقی ارائه میکند واسه همینه امتیازی که مردم میدن و امتیازی که منتقدا میدن زمین تا اسمون با هم فرق دارن. چه فیلم چه سریال چه گیم و انیمیشن. پس لطفا نقد نکن.بشین دوغتو بنوش. اقای نویسنده :شماها همونایی هستید که قیمت پژو و پراید یک میلیون تومان میریزه تیتر میزنید سقوط سهمگین قیمت خودروهای داخلی ولی سی درصد میره بالا صداشو هم در نمیارید.قابل توجه شما باشه یا نباشه کسی به این اراجیف شما و اقای منتقد پشیزی ارزش قاعل نیست. سریال یاغی یه سریال جذاب و مهیج در حد خواب و بیدار هست و مهم نیست تو چی مینویسی.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    2 4
    بنظر من فیلم خیلی خوبی هست
  • کیوان IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 2
    غرض این فیلم هیچی نیس جز درآمدزایی. بسیار ایراد ساده و کلیشه‌ای و فنی و غیرفنی داره ک یه فرد کاملا آماتورم میتونه متوجه شه. حرف زدنم راجب این فیلم، صرفا اتلاف وقتِ مث هر اپیزودش
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 4
    خیلی از آثار سطح پایین دنیا فقط به لطف نوجوون‌های بیشعور و سطحی نگر نجات پیدا کردن؛ نوجوون‌هایی که فکر می‌کنن هر چیز باحال و دهن پر کنی، حتما چیز خوبی هم هست. مغزشون عین یه بچه‌ست اما هزارتا ادا و ادعا دارن. به خودشون جرئت میدن هر چیزی رو که ازش خوششون نیاد به راحتی تخریب کنن اما هیچکس حق انتقاد از سلیقه مسخره‌شون رو نداره. خودشون راحت حرفشون رو می‌زنن اما به ما که می‌رسه باید دهنمون رو ببندیم
  • رضا حسنوند IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 3
    اره بابا فیلم چرتی شده.حیف وقتی که میشینیم پای این میگذرونیمش.و حیف پول اینترنت.