نشست خبری حسن سالاریه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور صبح امروز در پایگاه فضایی ماهدشت برگزار شد.

نشست خبری رئیس سازمان فضایی ایران

به گزارش همشهری آنلاین، روز گذشته، ماهواره خیام در ماموریتی توسط ماهواره‌بر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ارسال شد.

حسن سالاریه در نشست خبری امروز گفت: «ماهواره خیام که دیروز (سه‌شنبه) در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، یک ماهواره سنجشی با دقت بالا برای استفاده در حوزه‌های مدیریت منابع، معادن، صنایع، خدمات شهری و مرزها بود که در حوزه‌های کشاورزی هم کاربرد دارد.»

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین درخصوص فرایند نظارت سازمان بر ساخت، نصب و پرتاب ماهواره خیام چگونه بوده است، گفت: «ما از ابتدا بر ساخت ماهواره نظارت کامل داشتیم و فرایند انتقال به بایکونور و پرتاب را نیز از نزدیک زیر نظر داشتیم. با تایید نهایی ما بود که اجازه پرتاب به این ماهواره داده شد.»

سالاریه با اشاره به همکاری ایران و روسیه برای دسترسی به ماهواره‌های سنجشی با دقت بالا، افزود: «ما این مسیر را ادامه خواهیم داد و در سال‌های آینده قرار است ماهواره‌هایی با دقت بالاتر تولید، پرتاب و مدارگذاری شود تا نیاز کشور مرتفع شود.»

او درباره افکار مسموم آمریکایی‌ها و جاسوسی بودن این ماهواره نیز گفت: «این چنین حرف‌هایی باعث خنده می‌شود! با توجه به وزن ۶۰۰ کیلوگرمی و مدار، مشخص است که خیام یک ماهواره سنجشی، برای کاربرد در حوزه مدیریت منابع، معادن، کشاورزی و محیط زیستی بر اساس استانداردهایی طراحی و ساخته شده و طرح موضوع جاسوسی از اساس غلط و بی‌پایه است.»

از هم‌اکنون باید به فکر ساخت ماهواره‌ای دیگر باشیم | این مسیر را ادامه خواهیم داد

رئیس سازمان فضایی ایران به این نکته اشاره کرد که عمر مفید یک چنین ماهواره‌ای ۵ سال است و ما باید از هم‌اکنون به فکر ساختن یک ماهواره دیگر باشیم.

سالاریه درباره هزینه ساخت ماهواره توضیحات جامعی در خصوص قیمت‌های مختلف طراحی و تولید انواع ماهواره‌ها داد، اما درباره ماهواره خیام به رقم دقیقی اشاره نکرد.

او با اشاره به اینکه پایگاه فضایی بایکونور در سال‌های اخیر شکستی در پرتاب‌ها نداشته، گفت که دلیل انتخاب این مکان از سوی ما اساسا همین موضوع بوده است.

حاشیه

  • پس از پایان نشست خبری، نمایندگان رسانه‌ها اجازه یافتند تا از اتاق کنترل ماهواره خیام در پایگاه فضایی ماهدشت بازدید کنند. با این حال به دلایل امنیتی اجازه عکاسی و تصویربرداری به آنها داده نشد.
  • در لحظه ورود خبرنگاران به اتاق کنترل، ماهواره خیام بر فراز اقیانوس آرام قرار داشت و در حال حرکت به سمت ایران در مدار خود بود.
کد خبر 696967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    3 1
    این هم ساخت روسیه است