سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه هشدار داد اگر شرکت ترکیه‌ای سازنده پهپادهای بیرقدار به ایجاد کارخانه در اوکراین دست بزند، مسکو آن را هدف نظامی در نظر خواهد گرفت.

دیمیتری پسکوف

به گزارش همشهری آنلاین، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه هشدار داد اگر شرکت توسعه‌دهنده هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه، کارخانه‌ای در اوکراین بسازد، ارتش روسیه آن را به عنوان یک هدف نظامی در نظر خواهد گرفت.

پیش‌تر، سفیر اوکراین در آنکارا گفت دکه شرکت ترکیه‌ای «بایکار» قصد دارد کارخانه خود را در اوکراین بسازد و قبلاً زمینی را برای آن خریداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف گفت: واقعیت ایجاد چنین تاسیساتی که البته بلافاصله تحت غیرنظامی شدن قرار خواهد گرفت - باید درک شود که احتمالا فقط رنج اوکراینی‌ها را طولانی‌تر می‌کند، اما کمکی به خودداری از آنچه هدف عملیات نظامی ویژه (روسیه) است، نمی‌کند.

«واسیل بودنار» سفیر اوکراین در ترکیه گفته شرکت ترکیه‌ای که پهپادهای تهاجمی «بیرقدار» را تولید می‌کند، در حال حاضر در حال ساخت کارخانه‌ای در خاک اوکراین است.

به گزارش نشریه «نیوزویک»، وی در مصاحبه‌ای با «آربی‌سی» اوکراین که دوشنبه (هشتم اوت) منتشر شد، گفت که بایکار قبلاً یک شرکت در اوکراین ایجاد کرده و کارخانه‌ای که شایعه شده بود قبل از شروع تهاجم روسیه در اواخر فوریه در دست ساخت است، هنوز در حال توسعه است.

دیپلمات اوکراینی افزود که شرکت ترکیه‌ای قبلاً قطعه زمینی در اوکراین خریداری کرده و پروژه این کارخانه را توسعه داده است. وی با بیان این که «حوزه فناوری دفاعی یکی از محرک‌های روابط ترکیه و اوکراین است»، افزود: با وجود جنگ، شرکت‌های ما همچنان به تعهدات خود عمل می‌کنند. شاید نه در حجمی که برنامه‌ریزی شده بود، اما آن‌ها این کار را رها نمی‌کنند.

به ادعای نیوزویک، پهپادهای بیرقدار تی‌بی۲ جزو ارزشمندترین سلاح‌های اوکراین در ماه‌های اول جنگ به ویژه قبل از ورود «هیمارس» آمریکا بوده‌ و به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا پیشروی روسیه در دونباس را کاهش دهد و حمله اولیه دشمن را دفع کند. به گزارش «میدل ایست آی»، اوکراین در زمان آغاز جنگ بیش از ۲۰ پهپاد تولید شده توسط بایکار داشت که این شرکت در دو سال گذشته به کی‌یف فروخته بود.

به گفته «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین، از زمان آغاز درگیری در ۲۴ فوریه، این کشور در مجموع ۵۰ پهپاد مسلح از بایکار دریافت کرده که سه فروند از آن‌ها توسط این شرکت به کی‌یف اهدا شده است. 

کد خبر 696727
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha