تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ابتلای شدید یا حتی خفیف به کووید-۱۹می‌تواند در برخی افراد منجر به بروز ۳ نوع لانگ‌کووید (کووید طولانی) شود. ۳نوع کووید-۱۹طولانی وجود دارد که بزرگ‌ترین گروه دارای مجموعه‌ای از علائم در سیستم عصبی مانند خستگی، مه‌ مغزی و سردرد هستند. 

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ براساس اعلام اداره آمار ملی انگلیس حدودا بین ۳تا ۱۲درصد از افرادی که به کووید-۱۹مبتلا می‌شوند، ۱۲هفته پس از ابتلای اولیه خود همچنان علائم را خواهند داشت.

حدود ۳۰درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹به لانگ‌کووید تبدیل می‌شود اما شدت بیماری به اندازه ابتلای اصلی نیست و به مرور زمان عوارض آن کم می‌شود.

فرد مبتلا به لانگ‌کووید ممکن است تا مدت‌ها عوارضی ازجمله خستگی، تنگی نفس، مشکل در خوابیدن، اضطراب، افسردگی، تپش قلب، سفتی یا درد قفسه سینه، درد مفاصل یا ماهیچه، نبود تمرکز و درست فکر کردن (مه مغزی)، تغییر حس بویایی یا چشایی، سرفه‌های مداوم، ریزش مو، تهوع و استفراغ، دمای بالای بدن، تورم اندام، فراموشی را تجربه کند.

لانگ‌کووید در تمام افراد به‌صورت یکسان بروز نمی‌کند و ممکن است سالمندان، مبتلایان به آسم، افراد دارای اضافه وزن، کسانی که سیگار مصرف می‌کنند و... عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

لانگ‌کووید مسری نیست و علائم آن ناشی از پاسخ بدن به ویروس است که فراتر از بیماری اولیه ادامه دارد. اما فرد می‌تواند عامل ابتلا به کووید-۱۹در فرد دیگری باشد.

ابتلا به لانگ‌کووید مانع از فعالیت‌های اجتماعی نیست اما فرد باید پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه ماسک و فاصله‌گذاری‌های فیزیکی را رعایت کند.

کد خبر 696716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    احساس وز وز گوش بلافاصله بعد از اتمام کرونا رو که به دلیل تحریک سیستم عصبی هست جا انداختید!